Ahmad Haerian Ardakani, Mohammad Ali Morowati Sharifabad, Yasser Rezapour, Azadeh Pourghayumi Ardakani. Investigation of the relationship of oral health literacy and oral hygiene self-efficacy with DMFT and Gingival index in students of Ardakan University. Payesh 2015; 14 (3) :351-362
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-238-fa.html
احمد حائریان اردکانی ، محمد علی مروتی شریف آباد ، یاسر رضاپور ، آزاده پورقیومی اردکانی . بررسی رابطه سواد سلامت دهان و خودکارآمدی بهداشت دهان با شاخص های DMFT و شاخص لثه در دانشجویان. پایش. 1394; 14 (3) :351-362
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-238-fa.html
چکیده: (5650 مشاهده)
سواد سلامت دهان و خودکارآمدی بهداشت دهان از جمله عوامل درون فردی هستند که در کنار عوامل محیطی و اجتماعی بر سلامت دهان و دندان تأثیر میگذارند. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی رابطه سواد سلامت دهان و خودکارآمدی بهداشت دهان با شاخصهای DMFT و شاخص جینجیوال (شاخص لثه) در دانشجویان بود. در این پژوهش مقطعی که از نوع پژوهشهای همبستگی بود 281 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه اردکان به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه سواد سلامت دهان، خودکارآمدی بهداشت دهان و شاخصهای DMFT و شاخص لثه جمعآوری و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که همبستگی سواد سلامت دهان، خودکارآمدی بهداشت دهان و ابعاد آنها با شاخصهای DMFT و شاخص لثه معکوس و معنیدار بود. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز حاکی از آن بود که هر دو بعد سواد سلامت دهان و هر دو بعد خودکارآمدی بهداشت دهان نقش معنیدار در پیشگویی شاخصهای DMFT و جینجیوال دارند، اما درک خواندن بیشترین نقش و خودکارآمدی مسواک زدن کمترین نقش را در پیشگویی این شاخصها داشتند. همچنین یافته ها نشان داد که سواد سلامت دهان و خودکارآمدی بهداشت دهان پیشگویی کنندههای بهتری برای شاخص DMFT نسبت به شاخص جینجیوال هستند. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که سواد سلامت دهان و خودکارآمدی بهداشت دهان پیش گویی کنندههای معنیدار برای شاخصهای DMFT و جینجیوال هستند. و با توجه به تغییر پذیری این متغیرها با آموزش، میتوان جهت کاهش شاخصهای DMFT و شاخص لثه، این مهارتها را با اولویت درک خواندن و خودکارآمدی نخ دندان کشیدن، آموزش داد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1393/4/8 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1394/2/20 | انتشار: 1394/2/25