اخلاق در مدیریت سلامت - پایش
یکشنبه 23 شهریور 1404
OPEN ACCESS
دوره 24، شماره 4 - ( مرداد ـ شهریور 1404 )                   جلد 24 شماره 4 صفحات 578-575 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mosadeghrad A M. Ethics in health management. Payesh 2025; 24 (4) :575-578
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2378-fa.html
مصدق راد علی محمد. اخلاق در مدیریت سلامت. پایش. 1404; 24 (4) :575-578

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2378-fa.html


گروه مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (493 مشاهده)
سردبیر محترم،
مدیریت فرآیند برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل فعالیت‌های سازمان و استفاده بهینه و اثربخش از منابع انسانی، مالی، فیزیکی و اطلاعاتی برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین‌شده سازمان است. هدف نهایی مدیریت، افزایش بهره‌وری سازمان است. بهره‌وری مجموع اثربخشی (میزان تحقق اهداف تعیین‌شده) و کارایی (نسبت ستاده به داده) است. مدیران مؤثر با طراحی و بهبود مستمر ساختارهای سازمانی، تقویت فرهنگ سازمانی مبتنی بر مشارکت و یادگیری و به‌کارگیری استراتژی‌های نوآورانه و برنامه‌های عملیاتی مدون، تلاش می‌کنند با کمترین مصرف منابع مالی، انسانی، فیزیکی، اطلاعاتی و زمانی، به حداکثر نتایج مطلوب دست یابند. این فرآیند منجر به بهبود کیفیت محصولات و خدمات، افزایش رضایت مشتریان، و در نهایت، پایداری و رقابت‌پذیری سازمان می‌شود.
مدیر یا مبصر؛ مسأله این است. هدف از استخدام مدیر، افزایش بهره‌وری سازمان است. در غیر اینصورت، مدیر بیشتر شبیه یک مبصر است که نقش او حفظ وضع موجود، آرام نگه داشتن سازمان و جلوگیری از بروز چالش یا تعارض است. چنین مدیری تغییری در سازمان ایجاد نمی‌کند تا موجب نارضایتی کارکنان و سایر مدیران نشود. در نتیجه، سازمان در بلندمدت دچار رکود شده و عملکرد آن به تدریج کاهش خواهد یافت. معیار موفق بودن مدیر، میزان افزایش بهره‌وری سازمان است. عملکرد مدیر باید منجر به بهبود شاخص‌های عملکردی کلیدی سازمان شود. برخی از شاخص‌های بهره‌‎وری سازمان‌های بهداشتی و درمانی عبارتند از نسبت کارکنان به تخت فعال، میزان کیفیت خدمات سلامت ارائه شده، درصد اشغال تخت، میزان گردش تخت، میزان رضایت شغلی کارکنان، میزان رضایت بیماران، میزان سود سازمان، میزان مرگ و میر و امید زندگی مردم جامعه تحت پوشش. میزان تغییر مثبت در این شاخص‌ها بیانگر عملکرد مدیر بهداشتی و درمانی است...

 
متن کامل [PDF 630 kb]   (209 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1402/9/26 | پذیرش: 1402/9/30 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/5/6 | انتشار: 1404/6/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق