پایش تولید انتقال وترویج دانش مبتنی برشواهد در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام وارائه راهکارهایی برای بهبود: مطالعه تلفیقی متوالی - پایش
سه شنبه 26 فروردین 1404
OPEN ACCESS
دوره 24، شماره 1 - ( بهمن ـ اسفند 1403 )                   جلد 24 شماره 1 صفحات 32-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SBMU.SME.REC.1401.016


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaee M, Heidarpoor P, Bazyar J. Monitoring the production, transfer and promotion of evidence-based knowledge in research centers of Ilam University of Medical Sciences and providing solutions for improvement: A sequential mixed method study. Payesh 2025; 24 (1) :21-32
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2374-fa.html
میرزایی معصومه، حیدرپور پیغام، بازیار جعفر. پایش تولید، انتقال وترویج دانش مبتنی برشواهد در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام وارائه راهکارهایی برای بهبود: مطالعه تلفیقی متوالی. پایش. 1403; 24 (1) :21-32

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2374-fa.html


1- گروه فوریتهای پزشکی پیش بیمارستانی و سلامت در بلایا و فوریتها، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
2- دانشکده مجازی آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (407 مشاهده)
مقدمه: استفاده از دانش مبتنی بر شواهد و منطبق بر نیازهای جامعه به عنوان یک سرمایه انسانی برای قرار گرفتن در مسیر درست دانشی تحت تاثیر عوامل متعدد و  امروزه برای رقابت در بازارهای جهانی برای رونق کسب و کار نمی توان از این موضوع مهم چشم پوشی کرد. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام از منظر تولید دانش، انتقال دانش و مبتنی بر شواهد و راهبردهایی برای ارتقای وضعیت انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه تلفیقی متوالی غیر همزمان، از نوع تبیینی و متشکل از دو بخش کمی و کیفی و در سه مرحله مستقل شامل (توزیع و تکمیل پرسشنامه استاندارد، تحلیل محتوای کیفی با استفاده از مصاحبه  نیمه ساختارمند و توافق ۵ درجه ای لیکرت) انجام شد. از نمونه گیری هدفمند  با مصاحبه های نیمه ساختارمند تا رسیدن به اشباع داده ای استفاده گردید. در تجزیه و تحلیل داده های کمی از آمارهای توصیفی و در تجزیه و تحلیل داده های کیفی از نرم افزار استفاده شد.
یافته ها: متوسط نمره کل مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام از ابعاد چهارگانه سوال پژوهش، تولید دانش، انتقال دانش و ترویج استفاده از شواهد ۶/۷۰ درصد برآورد گردید براساس مشخصات  دموگرافیک ۶۰ درصدشرکت کنندگان مرد و ۴۰ درصد زن بودند. در نهایت در مرحله کیفی ۵ مضمون شامل شبکه سازی، اولویت گذاری، بین المللی سازی، جذابیت سازی و ارزش زایی در ۱۰ طبقه و ۱۲ زیر طبقه و با توافق کلی ۹۰/۴۶% به عنوان راهبردها و راهکارهای نهایی برای بهبود وضعیت استخراج گردید.
 نتیجه گیری: نتایج این مدل می تواند کمک فراوانی به سیاستگذاران در خصوص ایجاد، ذخیره، اصلاح و کاربرد دانش های پنهان بنماید. نتایج مطالعه بینش جدیدی را در خصوص راهبردها نشان ارائه داد. پیشنهاد می شود مطالعات جامع تری در سایر مراکز تحقیقاتی انجام شود.
متن کامل [PDF 1243 kb]   (123 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1402/9/22 | پذیرش: 1403/10/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/11/30 | انتشار: 1403/12/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق