نقش فناوری اطلاعات سلامت در بهینه‌سازی گردش جریان کاری در بیمارستان خاتم‌الانبیاء شهرستان بهشهر - پایش
جمعه 16 خرداد 1404
OPEN ACCESS
دوره 24، شماره 2 - ( فروردین ـ اردیبهشت 1404 )                   جلد 24 شماره 2 صفحات 231-221 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.TUMS.SPH.REC.1400.356


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghan S, Mosadeghrad A M, Atashi A, Hajizadeh A, Khaledian Z, Tajvar M. Health information technology and optimizing workflow in a teaching hospital. Payesh 2025; 24 (2) :221-231
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2366-fa.html
دهقان سجاد، مصدق راد علی محمد، آتشی علیرضا، حاجی زاده علیرضا، خالدیان زینب، تاجور مریم. نقش فناوری اطلاعات سلامت در بهینه‌سازی گردش جریان کاری در بیمارستان خاتم‌الانبیاء شهرستان بهشهر. پایش. 1404; 24 (2) :221-231

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2366-fa.html


1- گروه مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران، تهران، ایران
2- گروه سلامت الکترونیک، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم ‌پزشکی تهران، تهران، ایران
3- گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
چکیده:   (911 مشاهده)

مقدمه: پیاده‌سازی سیستم‌های اطلاعات سلامت در بیمارستان‌، علاوه بر نگهداری دقیق‌تر سوابق، منجر به بهبود جریان­کاری می شود. هدف این مطالعه بررسی جریان­کاری در بخش جراحی بیمارستان خاتم‌الانبیاء‌(ص) بهشهر و‌ ارائه راه‌حل­های مبتنی بر فناوری‌ اطلاعات سلامت جهت بهبود فرایندها بود.

مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی - مشاهده‌ای بود که به صورت مقطعی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ انجام شد. مراحل مطالعه شامل ترسیم گردش جریان کاری بیماران جراحی، زمان‌سنجی و کارسنجی فرایند و شناسایی زیرساخت‌های موجود مرتبط با فرایند، مشکلات موجود و ارائه راه‌حل‌های مبتنی بر پایه فناوری‌اطلاعات بود. داده‌ها با استفاده از روش مشاهده، مصاحبه و دلفی گردآوری شد.در مراحل مختلف پژوهش حسب مورد از مشارکت همه ذی­نقشان شامل: مدیران، کارکنان و بیماران بهره گرفته شد. هم­چنین، برای زمان‌سنجی از کرنومتر و برای کارسنجی از  برگه ثبت اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل کمی داده ها از نرم افزار SPSS  و شاخصهای توصیفی استفاده شد.

یافته‌ها: مشکلات موجود در گردش کاری بخش شامل"ازدحام بیماران به صورت حضوری و تلفنی در قسمت تعیین نوبت  بخش‌های بیمارستان"، "تاخیر در تشکیل پرونده"، "بازیابی پرونده بیماران"، "سردرگمی و تاخیر جهت انجام رضایت‌سنجی"، "تاخیر در ارائه نتایج پاراکلینیک" و "مشکلات تسویه حساب" بود. در راستای حل این مشکلات، مداخلات مبتنی بر فناوری اطلاعات از قبیل نوبت‌دهی الکترونیک، سیستم‌های هوشمند مدیریت ارباب رجوع و مدیریت صف، تلفن گویا، پرونده الکترونیک سلامت  از مهمترین پیشنهادات ارائه شده بود.

نتیجه‌گیری: برنامه‌ریزی برای ارتقای زیرساخت‌ها بر پایه فناوری اطلاعات سلامت و ایجاد بستری جهت ارتقا و بهبود گردش جریان کاری در فرایند جراحی بیمارستان براساس شرایط فعلی محیط کاری موردنیاز بوده و باید در اولویت مدیران بیمارستان قرار گیرد.

.

متن کامل [PDF 1426 kb]   (349 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1402/9/14 | پذیرش: 1403/11/13 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/1/25 | انتشار: 1404/2/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق