مقدمه: پیادهسازی سیستمهای اطلاعات سلامت در بیمارستان، علاوه بر نگهداری دقیقتر سوابق، منجر به بهبود جریانکاری می شود. هدف این مطالعه بررسی جریانکاری در بخش جراحی بیمارستان خاتمالانبیاء(ص) بهشهر و ارائه راهحلهای مبتنی بر فناوری اطلاعات سلامت جهت بهبود فرایندها بود.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی - مشاهدهای بود که به صورت مقطعی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ انجام شد. مراحل مطالعه شامل ترسیم گردش جریان کاری بیماران جراحی، زمانسنجی و کارسنجی فرایند و شناسایی زیرساختهای موجود مرتبط با فرایند، مشکلات موجود و ارائه راهحلهای مبتنی بر پایه فناوریاطلاعات بود. دادهها با استفاده از روش مشاهده، مصاحبه و دلفی گردآوری شد.در مراحل مختلف پژوهش حسب مورد از مشارکت همه ذینقشان شامل: مدیران، کارکنان و بیماران بهره گرفته شد. همچنین، برای زمانسنجی از کرنومتر و برای کارسنجی از برگه ثبت اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل کمی داده ها از نرم افزار SPSS و شاخصهای توصیفی استفاده شد.
یافتهها: مشکلات موجود در گردش کاری بخش شامل"ازدحام بیماران به صورت حضوری و تلفنی در قسمت تعیین نوبت بخشهای بیمارستان"، "تاخیر در تشکیل پرونده"، "بازیابی پرونده بیماران"، "سردرگمی و تاخیر جهت انجام رضایتسنجی"، "تاخیر در ارائه نتایج پاراکلینیک" و "مشکلات تسویه حساب" بود. در راستای حل این مشکلات، مداخلات مبتنی بر فناوری اطلاعات از قبیل نوبتدهی الکترونیک، سیستمهای هوشمند مدیریت ارباب رجوع و مدیریت صف، تلفن گویا، پرونده الکترونیک سلامت از مهمترین پیشنهادات ارائه شده بود.
نتیجهگیری: برنامهریزی برای ارتقای زیرساختها بر پایه فناوری اطلاعات سلامت و ایجاد بستری جهت ارتقا و بهبود گردش جریان کاری در فرایند جراحی بیمارستان براساس شرایط فعلی محیط کاری موردنیاز بوده و باید در اولویت مدیران بیمارستان قرار گیرد.
.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |