Ethics code: IR.ZAUMS.REC.1401.068
1- مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
3- مرکز تحقیقات سلامت بارداری، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
چکیده: (603 مشاهده)
مقدمه: بهبود عملکرد غیرپزشکی نظامهای سلامت جزء جدا نشدنی افزایش رفاه مردم و همچنین رسالت عمومی و نهایی نظام سلامت است. پاسخگویی، پاسخ به انتظارات منطقی افراد در مورد جنبههای غیر بالینی نظام سلامت است. این پژوهش با هدف ارزیابی میزان پاسخگویی نظام سلامت در ایران انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه فراتحیل بر اساس مستندات به دستآمده از بانکهای اطلاعاتی SID, Magiran, PubMed, Science Direct, Web of Science و موتور جستجو Google scholar از سال ۲۰۰۰ تا ماه می۲۰۲۳ با استفاده از کلیدواژههای نظام سلامت، پاسخگویی و ایران انجام گرفت. بعد از بررسی دقیق مطالعات مرتبط، در نهایت ۲۶ مطالعه وارد فراتحلیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار Stata آنالیز و سطح معنیداری آزمونها ۰۵>P در نظر گرفته شد.
یافتهها: پس از ترکیب نتایج مطالعات برگزیده، میزان پاسخگویی کلی در ایران ۰/۶۵ (۹۵%CI) بود. ابعاد کرامت انسانی با ۰/۶۸، حمایت اجتماعی با ۰/۶۷ بیشترین و ابعاد حق انتخاب با۰/۵۱ و استقلال با ۰/۵۵کمترین پاسخگویی را داشتند. همچنین بیمارستانهای تأمین اجتماعی با ۰/۷۴ و بیمارستانهای خصوصی با ۰/۷۱ بیشترین پاسخگویی را داشتهاند. پاسخگویی در مطالعات انجام شده قبل از اجرای طرح تحول سلامت ۰/۶۶ و پاسخگویی بعد از اجرای طرح تحول سلامت ۰/۶۲ ارزیابی گردید.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که نظام سلامت ایران از پاسخگویی متوسطی در برابر نیازهای غیربالینی جامعه برخوردار است و با توجه به اهمیت پاسخگویی و تأثیر آن بر کیفیت زندگی، نیاز به برنامهریزیها و مداخلات اثربخش در زمینه ارتقای پاسخگویی سیستم سلامت کشور ضروری است.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دریافت: 1402/8/28 | پذیرش: 1403/6/11 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/6/27 | انتشار: 1403/7/17