نقدی بر سازه خودکارآمدی در مطالعه «اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه بیماری کووید 19 در جوانان تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت شهرکرد» - پایش
جمعه 9 خرداد 1404
OPEN ACCESS
دوره 24، شماره 2 - ( فروردین ـ اردیبهشت 1404 )                   جلد 24 شماره 2 صفحات 275-273 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aligol M. A critique on the perceived self-efficacy construct in study of “The effect of a health belief-based educational intervention on the COVID -19 preventive behaviors among young people”. Payesh 2025; 24 (2) :273-275
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2325-fa.html
علی گل محمد. نقدی بر سازه خودکارآمدی در مطالعه «اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه بیماری کووید 19 در جوانان تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت شهرکرد». پایش. 1404; 24 (2) :273-275

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2325-fa.html


گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، قم، ایران
چکیده:   (318 مشاهده)
سردبیر محترم,
مقاله ای وزین با عنوان «اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه بیماری کووید ۱۹ در جوانان تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت شهرکرد»، در شماره سوم از دوره بیست و دوم نشریه پایش، به چاپ رسیده است که لازم دیده شد توضیحاتی درباره آن ارائه گردد.
در این مقاله که یافته‌های مربوط به اثربخشی مداخله مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی مورد بررسی قرار گرفته است، یکی از سازه های مورد مداخله که به صورت معنی دار تغییر یافته است، سازه «خودکارآمدی» است که یک ارزیابی انتقادی در خصوص نحوه مداخله بر این سازه و نتایج حاصله ارائه می گردد.
طبق نظر باندورا به نقل از باتلر و همکاران افزایش خودکارآمدی مستلزم تنظیم اهداف قابل دستیابی در کوتاه مدت و فراهم کردن فرصت تمرین لازم برای دستیابی به آنهاست. به علاوه تدوین قدم های کوتاه و پیوسته می تواند برای فرد شاخصی از پیشرفت را تعیین کند که منجر به افزایش خودکارآمدی خواهد شد. همچنین انعقاد قرارداد برای در پیش گرفتن رفتار نیز می تواند خودکارآمدی را به طور موثری افزایش دهد. با توجه به اینکه انجام چنین اقداماتی صرفا با فعالیت های آموزشی در فضای مجازی ممکن نیست، بهتر این بود توضیحات کافی درباره نحوه افزایش خودکارآمدی داده می شد...
متن کامل [PDF 498 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: نامه به سردبیر
دریافت: 1402/8/10 | پذیرش: 1404/8/14 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/2/15 | انتشار: 1404/2/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق