Ethics code: IR.SBMU.SME.REC.1399.029
1- گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- گروه آموزش سلامت جامعه نگر، دانشکده آموزش پزشکی و فناوری های یادگیری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران
چکیده: (851 مشاهده)
مقدمه: پاسخگویی نظام سلامت و برآورده کردن انتظارات بیماران، نقش مهمی در ایجاد اعتماد عمومی به نظام سلامت دارد. این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین پاسخگویی نظام سلامت با اعتماد به نظام سلامت در شهرستان گرگان انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه مقطعی در سال ۱۳۹۹ اجرا شد. حجم نمونه در این مطالعه ۴۵۰ خانوار بود. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه پاسخگویی نظام سلامت شامل ۳۲ گویه در ۸ بعد و پرسشنامه اعتماد عمومی شامل ۲۵ گویه در ۶ بعد استفاده شد که روایی و پایایی ابزارها تایید شد. برای تعیین ارتباط بین پاسخگویی و اعتماد به نظام سلامت از روش تحلیل مسیر در نرم افزار AMOS استفاده شد.
یافته ها: میانگین نمره پاسخگویی۰/۵۳±۳/۴ از ۵ بود که بالاترین نمره مربوط به بعد حمایت اجتماعی و کمترین مربوط به حق انتخاب پزشک بود. میانگین نمره اعتماد عمومی۵۲/۰± ۳/۳ از ۵ بود که بالاترین نمره مربوط به بعد کیفیت مراقبت ها و کمترین مربوط به سیاست های کلان سلامت بود. یافته های حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد بین تمام ابعاد پاسخگویی با اعتماد عمومی به نظام سلامت رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. بطور کلی ۶۴ درصد واریانس در اعتماد عمومی توسط پاسخگویی نظام سلامت تبیین می شود.
نتیجه گیری: سطح پاسخگویی نظام سلامت و میزان اعتماد عمومی به نظام سلامت در سطح متوسط بود. پاسخگویی نقش مهمی در تأثیرگذاری بر اعتماد عمومی به نظام سلامت دارد. بنابراین، دولت برای تنظیم اعتبار خود و مهمتر از همه برای حفظ اعتماد عمومی، باید نقش خود را در مدیریت صحیح نیازهای شهروندان ایفا کند.
نوع مطالعه:
توصیفی |
موضوع مقاله:
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دریافت: 1402/6/13 | پذیرش: 1403/3/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/4/20 | انتشار: 1403/5/29