Ethics code: IR.ACECR.IBCRC.REC.1400.009
1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده: (27 مشاهده)
مقدمه: تربیت اخلاقی زمینه ساز تربیت کامل افراد از سنین کودکی تا بزرگسالی است. متخصصان معتقدند که آموزش اخلاقیات باید از محیط های آموزشی آغاز شود و در خانواده نیز ادامه یابد.
مواد و روش کار: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش رفتار اخلاقی مبتنی بر نظریه کلبرگ بر مسئولیتپذیری و خودکارآمدی دانشآموزان دوره دوم متوسطه بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روششناسی در زمره پژوهشهای آزمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه منطقه ۶ شهر تهران بود که از این بین با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ۴۰ نفر از دانشآموزان (۲۰ نفر گروه آزمایش و ۲۰ نفر گروه کنترل) انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه گمارده شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای مسئولیتپذیری گاف (۱۹۶۸) خودکارآمدی شرر و همکاران (۱۹۸۲) استفاده شد. بر روی گروه آزمایش ۸ جلسه آموزش رفتار اخلاقی مبتنی بر نظریه کلبرگ اجرا شد و دادهها در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون جمعآوری شدند.
یافته ها: دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-۲۳ و روش آماری تحلیل کوواریانس (ANCOVA) تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش رفتار اخلاقی مبتنی بر نظریه کلبرگ، پس از تعدیل اثر پیشآزمون بر مسئولیتپذیری و بر خودکارآمدی اثرگذار است.
نتیجه گیری: نتیجه آنکه از این بسته آموزشی میتوان در بهبود مسئولیتپذیری و خودکارآمدی دانشآموزان استفاده کرد.
نوع مطالعه:
مطالعه نیمه تجربی |
موضوع مقاله:
روانشناسی سلامت دریافت: 1403/5/10 | پذیرش: 1404/9/22 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/10/3