چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
OPEN ACCESS
دوره 14، شماره 6 - ( آذر ـ دی 1394 )                   جلد 14 شماره 6 صفحات 721-727 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohsen Mahdinia, Mehdi Asadi Ghalhari, Siamak Mohebi, Rajabali Hokmabadi. Classroom thermal comfort in primary schools. Payesh. 2015; 14 (6) :721-727
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-212-fa.html
محسن مهدی نیا ، مهدی اسدی قالهری ، سیامک محبی ، رجبعلی حکم آبادی . بررسی آسایش دمایی در کلاس‌های درس مدارس ابتدایی استان قم. پایش. 1394; 14 (6) :721-727

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-212-fa.html


1- مرکز تحقیقات آلاینده‌های محیطی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
3- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
چکیده:   (1452 مشاهده)
آسایش دمایی ناشی از اثر دما، رطوبت و جریان هوا بوده و عاملی بسیار مهم در حفظ سلامتی و بهینه‌سازی عملکرد دانش‌آموزان در کلاس است. با توجه به شرایط اقلیمی استان قم و اهمیت آسایش دمایی در مدارس، این مطالعه با هدف ارزیابی شرایط جوی کلاس‌های مدارس ابتدایی با استفاده از شاخص عدم آسایش(Discomfort Index DI)، انجام شد. مطالعه حاضر به صورت توصیفی- مقطعی در سال 1392 در 115 کلاس مدرسه ابتدایی در استان قم انجام شد. رطوبت نسبی با استفاده از از رطوبت سنج Casella و دمای هوا با استفاده از دماسنج جیوه‌ای در پنج نقطه از هر کلاس در ارتفاع یک‌متری از سطح زمین اندازه‌گیری شد. اندازه‌گیری‌ها بین ساعت 9 تا 15 و در فصل بهار انجام و شاخص عدم آسایش دمایی برای هر کلاس محاسبه شد. نتایج نشان داد میانگین (انحراف معیار) دما برابر با (2/84) 27/42 درجه سانتیگراد، میانگین (انحراف معیار) رطوبت نسبی (7/43) 30/4 درصد و میانگین DI (1/72) 22/46 بود. DI در 17/4 درصد کلاس‌ها کمتر از 21، در 60 درصد کلاس‌ها در محدوده 21 تا 24 و در 22/6 درصد کلاس‌ها در محدوده 24 تا 27 درجه سانتیگراد بود. بر اساس نتایج تنها در 17/4 درصد از کلاس‌ها شرایط آسایش دمایی برای تمامی دانش‌آموزان مطلوب می‌باشد. بر اساس راهنمای ارائه شده در شاخص DI،در شرایط موجود انتظار می‌رود در 60 درصد کلاس‌ها کمتر از 50 درصد و در 6/22 درصد کلاس‌ها بیش از 50 درصد دانش‌آموزان احساس عدم آسایش دمایی داشته باشند. نتیجه‌گیری: در مدارس و محیط‌های آموزشی به خصوص در مناطق گرمسیری مانند استان قم، برای افزایش سطح آسایش دمایی که ارتباط مستقیم با کیفیت عملکرد فراگیران دارد، انجام اصلاحات مناسب، ضروری است.
متن کامل [PDF 1104 kb]   (879 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی
پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۱۵ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۴/۸/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۸/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Payesh (Health Monitor)

Designed & Developed by : Yektaweb