فرهنگ سازمانی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران - پایش
دوشنبه 16 مهر 1403
OPEN ACCESS
دوره 22، شماره 4 - ( مرداد ـ شهریور 1402 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 385-375 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.TUMS.SPH.REC.1395.1059


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mosadeghrad A M, Parsaeian M, Hedayati P. Organizational culture of hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences. Payesh 2023; 22 (4) :375-385
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2066-fa.html
مصدق راد علی محمد، پارساییان محبوبه، هدایتی سید پوریا. فرهنگ سازمانی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران. پایش. 1402; 22 (4) :375-385

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2066-fa.html


1- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران
چکیده:   (1548 مشاهده)
مقدمه: فرهنگ سازمانی اعتقادات، باورها و ارزش‌های مشترک کارکنان سازمان است که نگرش‌ها، هنجارها، احساسات، عادت‌ها و رفتارهای آنها را تعیین می‌کند. فرهنگ سازمانی، تأثیر زیادی بر عملکرد بیمارستان دارد. این مطالعه با هدف سنجش فرهنگ سازمانی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه پیمایش پرسشنامه‌ای و توصیفی - مقطعی در ۱۴ بیمارستان‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۹۹ انجام شد. از یک پرسشنامه محقق ساخته شامل ۴۸ گویه در دو بعد انسجام داخلی و انطباق خارجی و ۴ مولفه کار تیمی، مسئولیت‌پذیری، ریسک‌پذیری و پاسخگویی برای سنجش فرهنگ سازمانی بیمارستان‌ها استفاده شد که چهار نوع فرهنگ سازمانی بی‌تفاوتی، محافظه کار، بازاری و متعالی برای بیمارستان‌ها تعیین می‌کند. پرسشنامه توسط ۶۰۰ نفر از مدیران و کارکنان بیمارستان‌ها تکمیل شد. از نسخه ۲۲ نرم افزار آماری SPSS برای تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین امتیاز فرهنگ سازمانی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران ۲/۷۶ از ۵ امتیاز بود. میانگین امتیاز ابعاد انسجام داخلی و انطباق خارجی فرهنگ سازمانی ۲/۶۹ و ۲/۸۲؛ میانگین امتیاز مولفه‌های کار تیمی، مسئولیت‌پذیری، ریسک‌پذیری و پاسخگویی فرهنگ سازمانی ۲/۵۲، ۲/۸۷، ۲/۴۶ و ۳/۱۸؛ و میانگین امتیاز سطوح اعتقادات، ارزش‌ها، رفتارها و نمادهای فرهنگ سازمانی بیمارستان‌ها به ترتیب ۲/۸۱، ۲/۸۶، ۲/۵۶ و ۲/۷۹ از ۵ امتیاز بود. تعداد ۱۳ بیمارستان دارای فرهنگ متعالی و یک بیمارستان دارای فرهنگ بازاری بودند. میانگین امتیاز فرهنگ سازمانی در بیمارستان‌های تک تخصصی بیشتر از بیمارستان‌های عمومی بود که این اختلاف از نظر آماری معنادار بود.
نتیجه‌گیری: مدیران باید با تقویت بعد انسجام داخلی فرهنگ سازمانی و مولفه‌های کار تیمی و مسئولیت‌پذیری فرهنگ سازمانی بیمارستان‌ها را ارتقا دهند. همچنین، اقداماتی باید برای تقویت سطوح ارزش‌ها و اعتقادات فرهنگ سازمانی برنامه‌ریزی و اجرا شوند.
متن کامل [PDF 1240 kb]   (1595 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1401/11/10 | پذیرش: 1402/3/31 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/3/27 | انتشار: 1402/4/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق