کاربرد مدل PEN-3 در ارتقای رفتارهای تشخیص زودرس سرطان پستان در زنان ساکن در حاشیه شهر - پایش
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
OPEN ACCESS
دوره 22، شماره 4 - ( مرداد ـ شهریور 1402 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 441-433 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MEDSAB.REC.1397.009


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehri A, Zarbi S, Hosseini Z S, Joveini H, Shahrabadi R, Hashemian M. Application of PEN-3 model in promoting early detection of breast cancer in women living on the suburbs. Payesh 2023; 22 (4) :433-441
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2053-fa.html
مهری علی، ضربی سمیه، حسینی زکیه سادات، جوینی حمید، شهرآبادی رضا، هاشمیان معصومه. کاربرد مدل PEN-3 در ارتقای رفتارهای تشخیص زودرس سرطان پستان در زنان ساکن در حاشیه شهر. پایش. 1402; 22 (4) :433-441

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2053-fa.html


1- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
2- گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران
چکیده:   (829 مشاهده)
مقدمه: با وجود این که سرطان پستان یکی از بزرگترین تهدید کننده‌های سلامت زنان است با این حال انجام رفتارهای تشخیص زودرس به‌خصوص در جمعیت‌های آسیب پذیر چندان مطلوب نیست، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء رفتارهای تشخیص زودرس سرطان پستان در زنان میانسال ساکن در حاشیه شهر مشهد انجام شده است.
مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی در سال ۱۳۹۷ زنان مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت حاشیه شهر مشهد به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه مداخله (۶۰ نفر) و کنترل (۶۰ نفر) تقسیم شدند. مداخله آموزشی طی ۴ جلسه بر اساس سازه‌های مدل PEN-۳ صورت پذیرفت، پرسشنامه محقق ساخته بلافاصله و ۲ ماه بعد از مداخله آموزشی توسط گروه هدف تکمیل شد، داده‌ها با مداخله‌های آماری در نرم افزار SPSS ۱۹ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین سازه‌های عوامل ادراکی، قادر کننده و تقویت کننده به طور معناداری در زنان دارای تحصیلات بالاتر بیشتر بود. با وجود عدم اختلاف آماری معنادار بین دو گروه قبل از انجام مداخله آموزشی اما بلافاصله و دو ماه بعد از انجام مداخله، میانگین نمرات سازه‌های مدل و رفتارهای تشخیص زودرس در گروه مداخله به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود.
نتیجه گیری: با توجه به تأثیر مداخله آموزشی بر اساس سازه‌های مدل PEN-۳ بر رفتارهای تشخیص زودرس در زنان حاشیه نشین، به نظر می رسد در مداخلات آموزشی علاوه بر فرد، بستگان و حامیان موثر در بکارگیری رفتار سالم نیز باید مورد توجه قرار گیرند و از ظرفیت باورهای مثبت  موجود در خصوص رفتار سالم  برای افزایش انگیزش افراد در بکارگیری رفتارهای تشخیص زودرس بخصوص در جمعیت های آسیب پذیر بهره گرفت.
متن کامل [PDF 1104 kb]   (591 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: سلامت همگانی
دریافت: 1401/10/25 | پذیرش: 1402/3/16 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/3/27 | انتشار: 1402/4/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق