Ethics code: IR.SKUMS.REC.1395.3102
1- گروه پرستاری داخلی جراحی، مرکز تحقیقات پرستاری و مامائی جامعهنگر، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
2- مرکز بهداشت شهرستان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
3- گروه بهداشت عمومی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
چکیده: (34 مشاهده)
مقدمه: بیماری کووید ۱۹ شدیداً مسری است که با سرایت به جوانان علیرغم فقدان احتمالی عواقب وخیم در آنان، ممکن است احتمال انتقال بیماری به دیگران به عنوان ناقل سالم را افزایش دهد. بنابراین ارتقای آگاهی جوانان در زمینه رفتارهای پیشگیرانه و رعایت نکات بهداشتی بسیار حائز اهمیت است. لذا مطالعه حاضر با هدف اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیرانه بیماری کووید ۱۹ در جوانان انجام شد.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بوده که در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ و با شرکت۱۰۰ نفر از جوانان ۳۵-۲۵ ساله تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت شهرکرد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام شد. نمونه ها بطور تصادفی در دو گروه آزمون (۵۰ نفر) و کنترل (۵۰ نفر) قرار گرفتند. برای گروه مداخله جلسات آموزشی مجازی، بر اساس سازه های مدل اعتقاد بهداشتی طی یک ماه و در قالب۶جلسه برگزار شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه مبتنی بر سازه های مدل اعتقاد بهداشتی و پرسشنامه رفتارهای پیشگیرانه بود که قبل و بعد از مداخله در هردو گروه جمع آوری خواهد شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۱۸ انجام گرفت.
یافته ها: اکثر مشارکت کنندگان زن و میانگین سنی آنها ۳۱/۹۵ سال بود. نتایج مطالعه نشان داد که ابعاد مدل اعتقاد بهداشتی در دو گروه در قبل از مداخله تفاوت معنیداری نداشت. این تفاوت در سنجش یکماه پس از مداخله، معنیدار بود. تنها در مورد سازه موانع درک شده، (با وجود کاهش میانگین نمره) این میزان معنیدار نبود.
نتیجه گیری: اجرای برنامهی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی موجب ارتقا سطح آگاهی و به تبع آن ایجاد نگرشهای مطلوب و انجام رفتارهای پیشگیرانه در زمینه بیماری کووید ۱۹ در جوانان شد. به همین منظور طراحی و اجرای مداخلات مبتنی بر این مدل برای تغییر رفتار در جوانان پیشنهاد میگردد.
نوع مطالعه:
مطالعه نیمه تجربی |
موضوع مقاله:
سلامت همگانی دریافت: 1401/10/24 | پذیرش: 1402/2/4 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/2/31