اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیرانه بیماری کووید 19 در جوانان تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت شهرکرد - پایش
سه شنبه 29 خرداد 1403
OPEN ACCESS
دوره 22، شماره 3 - ( خرداد ـ تیر 1402 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 322-313 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SKUMS.REC.1395.3102


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masoudi R, Gholamian Dehkordi B, Asgari N, Fazel Z, Rabiei L. The effect of a health belief-based educational intervention on the COVID-19 preventive behaviors among young people. Payesh 2023; 22 (3) :313-322
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2051-fa.html
مسعودی رضا، غلامیان بتول، عسگری نرگس، فاضل زهرا، ربیعی لیلی. اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیرانه بیماری کووید 19 در جوانان تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت شهرکرد. پایش. 1402; 22 (3) :313-322

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2051-fa.html


1- گروه پرستاری داخلی جراحی، مرکز تحقیقات پرستاری و مامائی جامعه‌نگر، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
2- مرکز بهداشت شهرستان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
3- گروه بهداشت عمومی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
چکیده:   (995 مشاهده)
مقدمه: بیماری کووید ۱۹ شدیداً مسری است که با سرایت به جوانان علیرغم فقدان احتمالی عواقب وخیم در آنان، ممکن است احتمال انتقال بیماری به دیگران به عنوان ناقل سالم را افزایش دهد. بنابراین ارتقای آگاهی جوانان در زمینه رفتارهای پیشگیرانه و رعایت نکات بهداشتی بسیار حائز اهمیت است. لذا مطالعه حاضر با هدف اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیرانه بیماری کووید ۱۹ در جوانان انجام شد.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بوده که در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ و با شرکت۱۰۰  نفر از جوانان ۳۵-۲۵ ساله تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت شهرکرد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام شد. نمونه ها بطور تصادفی در دو گروه آزمون (۵۰ نفر) و کنترل (۵۰ نفر) قرار گرفتند. برای گروه مداخله جلسات آموزشی مجازی، بر اساس سازه­ های مدل اعتقاد بهداشتی طی یک ماه و در قالب۶جلسه برگزار شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه مبتنی بر سازه های مدل اعتقاد بهداشتی و پرسشنامه رفتارهای پیشگیرانه بود که قبل و  بعد از مداخله در هردو گروه جمع آوری خواهد شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار  SPSS  نسخه ۱۸  انجام گرفت.
یافته­ ها: اکثر مشارکت کنندگان زن  و میانگین سنی آنها ۳۱/۹۵ سال بود. نتایج مطالعه نشان داد که ابعاد مدل اعتقاد بهداشتی در دو گروه در قبل از مداخله تفاوت معنی­داری نداشت. این تفاوت در سنجش یکماه پس از مداخله، معنی­دار بود. تنها در مورد سازه موانع درک شده، (با وجود کاهش میانگین نمره) این میزان معنی­دار نبود.
نتیجه­ گیری: اجرای برنامه‌ی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی موجب ارتقا سطح آگاهی و به تبع آن ایجاد نگرش­های مطلوب و  انجام رفتارهای پیشگیرانه در زمینه بیماری کووید ۱۹ در جوانان ­شد. به همین منظور طراحی و اجرای مداخلات مبتنی بر این مدل برای تغییر رفتار در جوانان پیشنهاد می­گردد.
متن کامل [PDF 1154 kb]   (777 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه نیمه تجربی | موضوع مقاله: سلامت همگانی
دریافت: 1401/10/24 | پذیرش: 1402/2/4 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/2/31 | انتشار: 1402/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق