طراحی الگوی شایستگی‌های مدیران تاثیرگذار بر عملکرد بیمارستان‌های تامین اجتماعی استان تهران - پایش
شنبه 1 اردیبهشت 1403
OPEN ACCESS
دوره 22، شماره 2 - ( فروردین ـ اردیبهشت 1402 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 183-175 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.CTB.REC.1401.001


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei Yazdeli M, Vedadi A, Rabiee Mandajin M R, Jamshidi Avanaki M. A model of managerial competencies affecting the performance of social security hospitals in Tehran, Iran. Payesh 2023; 22 (2) :175-183
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1937-fa.html
رضایی یزدلی مهدی، ودادی احمد، ربیعی مندجین محمدرضا، جمشیدی اوانکی مینا. طراحی الگوی شایستگی‌های مدیران تاثیرگذار بر عملکرد بیمارستان‌های تامین اجتماعی استان تهران. پایش. 1402; 22 (2) :175-183

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1937-fa.html


1- گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (918 مشاهده)
اهداف: انتخاب مدیران بر مبنای شایستگی، یکی از چالش­های اصلی سیاستگذاران می‌باشد. هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی شایستگی‌های مدیران تاثیرگذار بر عملکرد بیمارستان‌های سازمان تأمین اجتماعی استان تهران بود.
مواد و روش کار: این مطالعه کیفی در دو مرحله مطالعه اسنادی و مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت. در مرحله مطالعه اسنادی، مستندات علمی منتشر شده و در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند. در مرحله دوم از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده گردید. مشارکت‌کنندگان خبرگان حوزه مدیریت سلامت و افراد آشنا با فعالیت­های مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی بودند و به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، برای تکمیل نمونه ها از روش گلوله برفی استفاده شد. تعداد خبرگان مورد بررسی پس از اشباع نظری ۱۱ نفر بودند. تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد.
یافته ها: نتایج منجر به شناسایی ۴ مضمون فراگیر، ۱۰ مضمون سازمان‌دهنده و ۴۰ مضمون پایه شد. مضامین فراگیر و سازمان‌‌دهنده شامل؛ دانش و تجربه کاری (دانش تخصصی، دانش عمومی و تجربه کاری)، ویژگی­های فردی (ویژگی­های اخلاقی، ویژگی­های شخصیتی)، شایستگی‌های تعاملی (ارتباطات درون‌سازمانی، مهارت­های ارتباطی، ارتباطات برون‌سازمانی)، و شایستگی‌های اجرایی (شایستگی­های مدیریتی و شایستگی‌های رهبری) بود. بر اساس مضامین به دست آمده، الگوی شایستگی مدیران تاثیرگذار بر عملکرد بیمارستان های تامین اجتماعی طراحی گردید.
نتیجه گیری: اگرچه ابزارهایی در جهت سنجش و ارتقا شایستگی مدیران در بخش های مختلف طراحی شده است، اما طراحی ابزارهای خاص برای گروه های هدف مشخص با توجه به ویژگی های خاص سیستم و نیازهای مدیریتی آن، نقش مهمی در ارتقای توانمندی و شایستگی مدیران در ارکان مختلف سیستم ارائه خدمات سلامت دارد.
متن کامل [PDF 808 kb]   (455 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1401/6/1 | پذیرش: 1401/12/13 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/15 | انتشار: 1402/1/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق