Farzaneh Maftoon, Faranka Farzadi, Ali Montazeri, Afsoon Aeenparast. Contract performance and training conditions in family physician and referral
system: the providers’ perspectives. Payesh 2016; 15 (1) :19-25
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-191-fa.html
چکیده: (4537 مشاهده)
در سال 1384 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت رفاه و سازمان بیمه خدمات درمانی اصلاحاتی را تحت عنوان «طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده» در سیستم ارائه خدمات بهداشتی کشور مستقر نمودند. این طرح در این مرحله برای تمام روستاهای کشور و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت اجرا شد. سیستم عقد و اجرای قراردادها (یا احکام) در رابطه با ارائه دهندگان خدمات، نقش بارزی در استمرار اجرای طرح دارد. و وضعیت ارائه آموزش برنامه پزشک خانواده در ارتقای عملکرد پزشکان و ماماهای شاغل در این طرح نقش به سزایی دارد. این مقاله به بیان وضعیت موارد ذکر شده از دیدگاه ارائه دهندگان خدمات شامل پزشکان و ماماها پرداخته است. نوع این مطالعه مقطعی (Cross – sectional) بوده و در سطح کشور انجام شده است. افراد مورد مطالعه شامل 1780 پزشک و 1772 ماما بودند. حدود 60 درصد پزشکان و همین حدود ماماها در مراکز روستایی ارائه خدمت کردند. یافته ها نشان داد که به حدود62 درصد پزشکان و 72 درصد از ماماهای مورد مطالعه، قرارداد یا حکم حقوقی تحویل داده شده بود. تنها 47 درصد پزشکان و 58 درصد از ماماهای مورد مطالعه ذکر نمودند که میزان دریافتی آنان مطابق قرارداد است و فقط 20 درصد پزشکان و 32 درصد از ماماها زمان پرداخت را مطابق قرارداد ذکر نمودهاند. حدود 15درصد پزشکان و ماماهای ارائه دهنده خدمات هیچگونه آموزشی نداشتهاند و سایرین نیز غالباً در ضمن خدمت آموزشهایی در این زمینه داشتند. حدود 80 درصد پزشکان و حدود 76 درصد ماماهای مورد مطالعه شرح وظایف خود را مشخص ذکر نمودهاند. کمتر از 60 درصد پزشکان و 41 درصد از ماماهای مورد مطالعه برنامه مکتوب را در اختیار داشتند. به نظر میرسد ارائه مداخلات و اجرای آن در زمینه بهبود شرایط عقد قرارداد با ارائه دهندگان خدمات و نیز ارتقای آموزشی آنان از ضروریات تداوم برنامه پزشک خانواده است.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1394/7/19 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1394/10/28 | انتشار: 1394/10/25