Ahmadi F, Mahdavi hezaveh M, Alavi Moghaddam S B. Content analysis of junior and senior high school English national textbooks in terms of health literacy. Payesh 2022; 21 (4) :421-427
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-1799-fa.html
احمدی فاطمه زهرا، مهدوی هزاوه منصوره، علوی مقدم سید بهنام. تحلیل محتوای کتابهای درسی زبان انگلیسی دوره اول و دوم دبیرستان از منظر توجه به ابعاد سواد سلامت. پایش. 1401; 21 (4) :421-427
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1799-fa.html
1- سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
چکیده: (2236 مشاهده)
مقدمه: کتابهای درسی اصلیترین منابع آموزشی در مدارس هستند. پژوهش حاضر با این هدف انجام شد که کتابهای درسی زبان انگلیسی دوره اول و دوم دبیرستان را از نظر توجه به ابعاد چهارگانه سواد سلامت (دسترسی به اطلاعات سلامت، درک و فهم اطلاعات سلامت، ارزیابی اطلاعات سلامت، اتخاذ رفتارهای سالم) تحلیل کند.
مواد و روش کار: پژوهش به شیوه توصیفی و با روش تحلیل محتوا کمی انجام شد. واحد تحلیل، جمله بود و از مقولههای از پیش تعیین شده استفاده شد. جامعه آماری مشتمل بر کل کتابهای زبان انگلیسی دوره اول و دوم دبیرستان بود. با استفاده از یک چک لیست محقق ساخته، میزان توجه کتابهای انگلیسی به سواد سلامت در سه حوزه مراقبت سلامت، پیشگیری از بیماری و ارتقاء سلامت و همچنین در چهار بعد دسترسی، درک و فهم، ارزیابی و کاربست مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: یافتهها نشان داد توجه به ابعاد دسترسی به اطلاعات سلامت و همچنین ارزیابی و کاربرد این اطلاعات در کتابهای مذکور مغفول واقع شده و یا بسیار ناچیز است. در بعد درک اطلاعات سلامت، در پایههای هشتم و نهم، بخشی از محتوا (به ترتیب ۷ و ۱۰ درصد) به مراقبت سلامت و در پایههای هشتم و یازدهم بخشی از محتوا به ارتقاء سلامت (به ترتیب ۷ و ۹ درصد) اختصاص یافته است. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که کتابهای درسی زبان انگلیسی دانشآموزان را به توانایی ارزیابی و کاربست اطلاعات سلامت تجهیز نمیکنند.
نتیجه گیری: درس زبان انگلیسی فرصتی کم نظیر در اختیار دارد تا با تلفیق ابعاد مختلف سواد سلامت در آن، فرصتهای یادگیری برآمده از زندگی واقعی را به دانشآموزان ارائه دهد و به این ترتیب علاوه بر یادگیری زبان انگلیسی، دانشآموزان به کسب سواد سلامت نائل خواهند آمد. لذا پیشنهاد میشود، مقوله سواد سلامت و ابعاد آن در کتابهای درسی زبان انگلیسی مورد توجه قرار گیرد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
موضوع مقاله:
سلامت همگانی دریافت: 1400/9/15 | پذیرش: 1401/5/31 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/6/2 | انتشار: 1401/6/14