طراحی مدل خودتوسعه‌ای حرفه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها - پایش
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
OPEN ACCESS
دوره 22، شماره 1 - ( بهمن ـ اسفند 1401 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 104-95 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi Tabar M, Ghourchian N, Jafari P, Mohammaddavoudi A. Professional self-development model for faculty members: A qualitative study. Payesh 2023; 22 (1) :95-104
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1763-fa.html
صادقی تبار میترا، قورچیان نادر قلی، جعفری پریوش، محمد داودی امیر حسین. طراحی مدل خودتوسعه‌ای حرفه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها. پایش. 1401; 22 (1) :95-104

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1763-fa.html


1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران
چکیده:   (896 مشاهده)
مقدمه: امروزه مؤسسات آموزش عالی با چالش‌های زیادی از جمله انتظارهای فزاینده در مورد کیفیت برنامه‌های آموزش عالی مواجه هستند. توسعه حرفه‌ای اعضای هیئت علمی، کلید ارتقای کیفیت آموزش عالی است. لذا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی خودتوسعه‌ای حرفه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها انجام شد.
مواد و روش کار: روش پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه پژوهش، صاحب‌نظران دانشگاهی (اعضای هیأت علمی) بودند. تعداد مشارکت کنندگان ۱۶ نفر بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند، نمونه گیری تا رسیدن به اشباع نظری، ادامه یافت. به‌منظور جمع‌آوری داده ها از مصاحبه ‌نیمه‌ساختاریافته استفاده شد. سوالات مصاحبه براساس مدل مفهومی مبتنی بر ادبیات ساخته شد. برای تأمین اعتبار یافته‌های پژوهش از فرایند ساخت‌یافته نگارش و تحلیل یافته‌ها استفاده شد. داده‌ها، با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند.
یافته ها: در این مطالعه ۹ کد محوری در قالب مدل خودتوسعه‌ای حرفه‌ای اعضای هیأت علمی شناسایی شد. اولین بعد مدل شایستگی‌های حرفه‌ای خودتوسعه‌ای بود، ابعاد تمایل به خودتوسعه‌ای حرفه‌ای، برنامه‌ریزی خودتوسعه‌ای حرفه‌ای، اقدام و اجرای خودتوسعه‌ای حرفه‌ای، عوامل فردی، فناوری و مجازی، سازمانی، بین المللی و محیطی دیگر ابعاد شناسایی شده مدل بودند.
نتیجه گیری: یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر نشان داد، خودتوسعه ای حرفه ای اعضای هیأت علمی به صورت یک مدل یکپارچه مشتمل بر مجموعه عواملی است که در کنار یکدیگر، خودتوسعه ای را امکان پذیر می کنند.
 
متن کامل [PDF 1182 kb]   (465 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1400/7/27 | پذیرش: 1401/11/6 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/11/8 | انتشار: 1401/11/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق