Ethics code: IR.USWR.REC.1399.145
Clinical trials code: IRCT20201109049315N1
Eftekharpour Fatemi M, Mohammadi Shahboulaghi F, Bandari R, Nourozi Tabrizi K, Biglarian A. The effect of film screening training before cataract surgery on anxiety in the elderly: A clinical trial. Payesh 2021; 20 (4) :497-504
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-1684-fa.html
افتخارپور فاطمی مژگان، محمدی شاهبلاغی فرحناز، بندری راضیه، نوروزی تبریزی کیان، بیگلریان اکبر. تأثیر آموزش به روش نمایش فیلم بر میزان اضطراب قبل از عمل سالمندان کاندید جراحی کاتاراکت. پایش. 1400; 20 (4) :497-504
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1684-fa.html
1- دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
2- مرکز تحقیقات سالمندی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
چکیده: (1492 مشاهده)
مقدمه: کاتاراکت، یکی از علل شایع ناتوانی در سالمندان است. سالمندان منتخب عمل جراحی کاتاراکت، مانند هر نوع عمل جراحی دیگر، اضطراب فراوانی را تجربه میکنند که این اضطراب، بر ابعاد روانی و فیزیولوژیکی آنان تأثیر نامطلوبی دارد. مداخله آموزشی، ازجمله مداخلات پرستاری رایج و مناسب جهت کاهش اضطراب است که ضمن نداشتن هزینه، عوارضی نیز در بر ندارد؛ بنابراین، مطالعه حاضر، با هدف بررسی تأثیر آموزش به روش نمایش فیلم بر میزان اضطراب قبل از عمل سالمندان کاندید جراحی کاتاراکت انجام گرفت.
مواد و روش کار: این پژوهش، یک مطالعه مداخلهای تصادفی بود که طی آن 50 بیمار سالمند منتخب عمل جراحی کاتاراکت که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و بهصورت تصادفی به روش بلوکهای جایگشتی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. گروه مداخله، آموزش آمادگی را از طریق فیلم طراحیشده دریافت نمود و گروه شاهد، آموزشی دریافت نکرد. این فیلم، حاوی اطلاعاتی درباره آمادگی قبل از عمل، آشنایی با فضا و تجهیزات اتاق عمل، قسمتی از انجام جراحی، فضای ریکاوری و همچنین اطلاعاتی دربارهی مراقبتهای بعد از عمل و زمان مراجعات بعدی به پزشک بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 16، در سطح معناداری 0/05 تجزیه و تحلیل شد و از آزمونهای آماری تی زوجی، مجذورکای و آنالیز کواریانس استفاده گردید.
یافتهها: میانگین نمرهی متغیر اضطراب در گروه مداخله و شاهد، تفاوت معنادار داشت. همچنین تحلیلهای آنالیز کواریانس تکمتغیری، نشان داد که تفاوت معنیدار بین دو گروه در کاهش اضطراب در مرحلهی پسآزمون وجود ندارد.
نتیجهگیری: نتیجه مطالعه حاضر، نشان داد که آموزش به روش نمایش فیلم، بر روی اضطراب قبل از عمل سالمندان کاندید جراحی کاتاراکت تأثیری نداشته است. با توجه به اهمیت مدیریت اضطراب در سالمندان کاندید جراحی، پیشنهاد میشود که پرستاران به همراه استفاده از روش نمایش فیلم، از روشهای آموزشی دیگری مانند استفاده از پمفلت و یا آموزش چهرهبهچهره نیز بهره ببرند.
نوع مطالعه:
توصیفی |
دریافت: 1400/4/14 | پذیرش: 1400/6/6 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/6/14 | انتشار: 1400/6/14