1- دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (4356 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارائه سرفصل برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش کیفی است. " اسناد و مدارک موجود در این زمینه در داخل کشور (مطالعه آخرین برنامه مصوب بهداشت مدارس در کشور که در حد کاردانی پیوسته بوده است و با در نظر گرفتن استانداردهای بهداشت مدارس که از سوی مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران منتشر شده" " بررسی برنامه بهداشت و سلامت در سایر کشورها (آمریکا، انگلیس، مالزی، مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس" مطالعه شد. سپس با ترتیب دادن مصاحبههای نیمهساختاریافته با 12 تن از متخصصان برنامه درسی و متخصصان بهداشت که به صورت هدفمند انتخاب شدند؛ مبتنی بر الگوی برنامهریزی درسی تجویزی و عملگرای گریوز به تدوینِ اهداف، محتوا، روشهای تدریس و ارزشیابی و در نهایت ارائه سرفصل برنامه درسی مذکور پرداخته شد. نتایج مطالعات و مصاحبهها نشان داد که الگوی پیشنهادی برنامه درسی کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس با دربرگرفتن عناصر کلیدی برنامه درسی (اهداف، محتوا، روشهای تدریس و ارزشیابی) متناسب با نظام آموزش عالی کشور است و میتواند زمینه تربیت مربیان بهداشت مدارس را فراهم آورد. درنتیجه، با راه اندازی دوره کارشناسی پیوسته بهداشت ضمن تربیت مربی بهداشت برای مدارس، امکان رشد بهداشت فردی و اجتماعی دانشآموزان میسّر میگردد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1394/9/2 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1395/4/27 | انتشار: 1395/4/25