Zeinab Gholamnia Shirvani, Fazlollah Ghofranipour, Reza Gharakhanlou, Farideh Yaghmaei. The effectiveness of theory-based multimedia software on exercise behavior and physical activity among women: The Women and Active Life Study. Payesh 2016; 15 (5) :549-558
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-154-fa.html
زینب غلام نیا شیروانی ، فضل اله غفرانی پور ، رضا قراخانلو ، انوشیروان کاظم نژاد . اثربخشی نرم افزار چندرسانه ای نظریه محور"بانوان و زندگی فعال" بر رفتار ورزشی و شاخص های آمادگی جسمانی مرتبط با سلامتی در زنان تهرانی. پایش. 1395; 15 (5) :549-558
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-154-fa.html
1- دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (4156 مشاهده)
میزان رفتار ورزشی بعنوان بعد اساسی شیوه زندگی سالم در زنان، پایین است. مداخلات آموزش سلامت مبتنی بر نرم افزارهای چندرسانه ای و نظریه رفتار برنامه ریزی شده (TPB -Theory of Planned Behavior) توسعه یافته با سازه های برنامه ریزی، در ارتقا و تداوم فعالیت بدنی موثرند. هدف این مداخله، ارزشیابی چندرسانه ای آموزشی نظریه محور در زمینه رفتار ورزشی و عوامل آمادگی جسمانی مرتبط با سلامتی در زنان تهرانی بود. این کارآزمایی تصادفی شاهددار روی 130 نفر از زنان ساکن در منازل سازمانی تهران (1393) اجرا گردید که بطور تصادفی با نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. چندرسانه ای خودآموز "بانوان و زندگی فعال" طراحی شده بر اساس الگوی تحلیل مسیر TPB توسعه دارای شش گزینه اصلی (بویژه "جلسات آموزشی") بود. سازه های نظریه بسط یافته و شاخص های آمادگی جسمانی، قبل، سه و شش ماه بعد از مداخله تجزیه و تحلیل شدند. اجرای بسته آموزشی موجب افزایش و پایداری میانگین ساختارهای TPB توسعه یافته، استقامت قلبی- تنفسی، قدرت و استقامت عضلانی، انعطاف پذیری و همچنین کاهش و تداوم درصد چربی بدن، نسبت دور کمر به لگن و شاخص توده بدنی در گروه آزمون در 3 و 6 ماه بعد از آموزش گردید؛ اما در گروه کنترل تغییر معنادار حاصل نشد. بکارگیری فناوری نوینی مانند چندرسانه ای تعاملی مبتنی بر TPB توسعه یافته، موجب بهبود و پایداری رفتار ورزشی، آمادگی هوازی و عضلانی و ترکیب بدنی در بانوان می گردد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1394/9/9 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1395/6/2 | انتشار: 1395/6/25