پیری زکیه، محمدهیوا عبدخدا ، محمدرضا علی بیگ ، رقیه ارشاد سرابی . تعیین اجزای حداقلی اطلاعات لازم در وب سایت بیمارستانها برای جذب گردشگران سلامت. پایش. 1395; 15 (5) :505-514
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-150-fa.html
1- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، قطب علمی و آموزشی مدیریت سلامت ایران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده: (4035 مشاهده)
وبسایتهای بیمارستانی پتانسیل قابل توجهی برای جذب گردشگران سلامت دارند. تحقق این مهم نیازمند طراحی و معماری هدفمند وبسایتهای بیمارستانی بر اساس وجود حداقل اطلاعات لازم برای جذب گردشگران سلامت است. پژوهش حاضر به منظور تعیین اجزای حداقلی اطلاعات لازم در وبسایتهای بیمارستانی برای جذب گردشگران سلامت انجام شد. پژوهش از نوع کیفی بود و تحلیل دادهها به استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد. پزشکان و متخصصان حوزه مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت جامعه پژوهش را تشکیل دادند. روش نمونهگیری زنجیرهای از نوع متوالی تا به اشباع رسیدن دادهها بود. دادهها از طریق مصاحبه الکترونیکی نیمه ساختاریافته جمعآوری، مقولهبندی و در قالب سیاههای از اجزای حداقلی اطلاعات لازم در وبسایت بیمارستانی برای جذب گردشگران سلامت تنظیم شدند. بر اساس تحلیل نظرات خبرگان، اجزای حداقلی اطلاعات لازم در وبسایتهای بیمارستانی برای جذب گردشگران سلامت در ابعاد ساختاری و محتوایی و در 18 بعد از جمله وجود وب سایت رسمی مستقل از وبسایت دانشگاهی با آدرس مکانیاب منحصربفرد(URL)، ارائه اطلاعات پذیرش و نحوه پذیرش، و ارائه اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه انجام خدمات درمانی اعم از وضعیت لیست انتظار، مدت زمان خدمت، و مدت زمان بستری دستهبندی شدند. باتوجه به اهمیت و نقش وبسایتهای بیمارستانی در جذب گردشگران سلامت، آندسته از مراکز ارائه خدمات سلامت که خواهان احصای سهم از تجارت گردشگری پزشکی و سایر مزایای آن هستند، لازم است در طراحی وبسایتهای خود اجزای حداقلی اطلاعات لازم منتج از این پژوهش را مدنظر قرار دهند.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1394/10/14 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1395/6/2 | انتشار: 1395/6/25