Ethics code: scu.ac.ir/980240302611/EE
				
				
				
                    
                    
                     
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (4168 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: تعارض کار- خانواده، نوعی تعارض بین نقشی است که در آن فرد بین خواستهای نقش کاری خود  و تقاضاهای نقش خانوادگیاش ناهمخوانی احساس میکند. هدف پژوهش حاضر ارزیابی روایی و پایایی نسخهی فارسی مقیاس تعارض کار-خانواده روی کارمندان دانشگاههای شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بود. 
مواد و روش کار: پژوهش حاضر روانسنجی از نوع روش شناختی بود. 146 کارمند از دانشگاه شهید چمران اهواز و 132 کارمند از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (جمعاً 278 نفر) به روش نمونه گیری داوطلبانه و مبتنی بر هدف و بر اساس تعداد مادههای مقیاس انتخاب شدند و مقیاس تعارض کار- خانواده کارلسون که بر اساس نسخهی فارسی از ترجمه- باز ترجمه وارون تهیه شده بود، تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و نرم افزار 21-SPSS تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به روش تحلیل مؤلفّههای اصلی (چرخش واریماکس) سه عامل تعارض کار-خانواده و خانواده-کار مبتنی بر زمان، تعارض کار- خانواده و خانواده-کار مبتنی بر فشار و تعارض کار- خانواده و خانواده-کار مبتنی بر رفتار را شناسایی کرد. ضرایب آلفای کرونباخ کل مقیاس 0/86 و در عاملهای اوّل تا سوم به ترتیب 0/85، 0/84 و 0/88 دست آمد. ضرایب همبستگی بین هر یک از مادههای مقیاس و نمرهی کل مقیاس بین 0/40 تا 0/65 و ضرایب روایی واگرا این مقیاس با مقیاسهای حمایت اجتماعی درک شده چند بُعدی 0/72 - و رضایت زناشویی 0/62 -  معنادار بودند. 
نتیجه گیری: بر اساس نتایج بهدستآمده از این ابزار پژوهشگران میتوانند از آن در محیطهای پژوهشی، خانوادگی، صنعتی و پرسنلی استفاده نمایند.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
توصیفی |
                    
                      
دریافت: 1399/4/16 | پذیرش: 1399/5/27 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/6/15 | انتشار: 1399/6/15