روان سنجی پرسشنامه سنجش شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی - پایش
پنجشنبه 9 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 19، شماره 4 - ( مرداد - شهریور 1399 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 433-423 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IUMS.REC.1398.157


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

naghizadeh moghary Z, abbas pour A, ghiasi nodooshan S, feiz M, kuhpayehzadeh J. Psychometric evaluation of the Medical Science Graduates' Cultural Competency Questionnaire. Payesh 2020; 19 (4) :423-433
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1427-fa.html
نقی زاده موغاری زهرا، عباس پور عباس، غیاثی ندوشن سعید، فیض مهدی، کوهپایه زاده جلیل. روان سنجی پرسشنامه سنجش شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی. پایش. 1399; 19 (4) :423-433

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1427-fa.html


1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- جهاددانشگاهی، تهران، ایران
3- مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (3335 مشاهده)
مقدمه: از آنجا که امروزه شایستگی فرهنگی از مباحث مهم در حوزه سلامت است، استفاده از یک ابزار معتبر و پایا برای سنجش این شاخص به نظر ضروری می رسد. این مطالعه با هدف بررسی روایی و پایایی پرسشنامه محقق ساخته سنجش شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی کشور انجام شد.
مواد و روش کار: پس از طراحی یک پرسشنامه در یک مطالعه کیفی بررسی روایی محتوایی و صوری گویه های آن از نظرات 15 نفر از متخصصان آشنا با آموزش بالینی و مباحث شایستگی فرهنگی استفاده شد. بررسی روایی ساختاری پرسشنامه با بهره گیری از اطلاعات حاصل 542 دانش آموخته علوم پزشکی مشغول به فعالیت در مراکز درمانی شهر تهران با روش تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد. پایایی پرسشنامه نیز با بررسی همسانی درونی ارزیابی شد. داده‌ها با نرم افزارهای SPSS نسخه 24 مورد تحلیل قرارگرفتند.
یافته ها: از 103 گویه مستخرج از مطالعه کیفی که در اختیار 15 نفر متخصص قرار گرفته بودند در بررسی روایی محتوایی 64 گویه در پرسشنامه باقی ماندند(میانگین نسبت 0/66 و میانگین شاخص روایی0/61). برای ارزیابی روایی سازه اکتشافی پرسشنامه در تحلیل عاملی اکتشافی وارد شد. با حذف 14 گویه، و با توجه به حصول شاخص کفایت نمونه‌گیری در حد مطلوب و پوشش 53/45 درصدی واریانس توسط گویه های باقی مانده (50 گویه) در هشت حیطه، روایی ساختاری پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت.
در مرحله سنجش پایایی مقدار محاسبه شده ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 0/96 و برای حیطه های 8 گانه پرسشنامه طیفی از مقادیر 0/88 تا 0/89 حاصل شد.
نتیجه گیری: با توجه به یافتهها، پرسشنامه محقق ساخته ابزاری پایا و معتبر است که میتواند به عنوان ابزار سنجش شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی کشور استفاده شود.
متن کامل [PDF 937 kb]   (1435 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
دریافت: 1398/5/17 | پذیرش: 1399/5/8 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/5/25 | انتشار: 1399/6/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق