تحلیل آزمون های علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی: یک مطالعه موردی - پایش
جمعه 31 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 19، شماره 4 - ( مرداد - شهریور 1399 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 389-383 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khajeali N, Aslami M, Araban M. Analysis of medical and dentistry basic sciences examinations: A case study. Payesh 2020; 19 (4) :383-389
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1409-fa.html
خواجه علی نسرین، اسلمی مریم، عربان مرضیه. تحلیل آزمون های علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی: یک مطالعه موردی. پایش. 1399; 19 (4) :383-389

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1409-fa.html


1- دکتری تخصصی آموزش پزشکی، مرکز توسعه تحقیقات بیمارستان رازی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
2- کارشناس ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
3- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (3217 مشاهده)
مقدمه: آزمون های چندگزینه ای هسته مرکزی ارزشیابی دانشجویان پزشکی را تشکیل می دهند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی سوالات آزمون های علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1393 انجام گرفته است.
مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی مجموعا 450 سوال چند گزینه ای (225 سوال برای هر رشته)، از نظر ساختار سوالات، ضریب دشواری، ضریب تمیز و گزینه های انحرافی بررسی شدند. ساختار سوالات با استفاده از چک لیست 16 سوالی مصوب وزارت بهداشت که دارای پاسخ بله و خیر بود بررسی شد. ضرایب دشواری و تمیز برای هر سوال نیز در تحلیل سوالات مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور تحلیل داده ها از آمار توصیفی و excel استفاده شد.
یافته ها: در بررسی سوالات پزشکی و دندانپزشکی، به ترتیب در 6% و 5% موارد اشکال ساختاری وجود داشت. در بررسی سوالات پزشکی، به طور میانگین حدود 50% ضرایب دشواری مطلوب، 2% ضرایب تمیز مطلوب و در 7% گزینه های انحرافی به خوبی طراحی شده بود و در ارتباط با سوالات دندانپزشکی، به طور میانگین 50% ضرایب دشواری مطلوب، 23% ضرایب تمیز مطلوب و در 53% گزینه های انحرافی به خوبی طراحی شده بود.
نتیجه گیری: در این مطالعه در هر دو رشته فراوانی سوالات با ضریب دشواری مناسب، نسبتا" خوب اما فراوانی سوالات با ضریب تمیز مناسب بسیار کم بود. گزینه های انحرافی در سوالات پزشکی بهتر از دندانپزشکی طراحی شده بودند. با توجه نتایج به مطالعه حاضر و اهمیت ارزشیابی، توصیه به بازنگری و اصلاح در روش های ارزشیابی دانشجویان ضروری به نظر می رسد.
متن کامل [PDF 626 kb]   (950 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
دریافت: 1399/4/17 | پذیرش: 1399/5/1 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/5/4 | انتشار: 1399/6/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق