روش‌های‌ مطالعه فراوانی توزیع مکانی و شدت حوادث ترافیکی مرتبط با عابران پیاده در مناطق شهری: یک مطالعه مروری - پایش
جمعه 10 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 15، شماره 6 - ( آذر ـ دی 1395 )                   جلد 15 شماره 6 صفحات 652-639 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali Moradi, Hamid Soori, Amir Kavousi, Farshid Eshghabadi. Methods for studying of frequency, spatial distribution and severity of traffic crashes related to pedestrians in urban areas: a review article. Payesh 2016; 15 (6) :639-652
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-139-fa.html
علی مرادی ، حمید سوری ، ‌ امیر کاووسی ، فرشید عشق آبادی . روش‌های‌ مطالعه فراوانی، توزیع مکانی و شدت حوادث ترافیکی مرتبط با عابران پیاده در مناطق شهری: یک مطالعه مروری. پایش. 1395; 15 (6) :639-652

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-139-fa.html


1- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- مرکز تحقیقات ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- دانشکده سلامت، ایمنی و محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
4- گروه جغرافیای انسانی و برنامه ریزی شهری، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (3370 مشاهده)
بر اساس برآوردها در سال 2010 حدود 273 هزار عابر در جهان به علت حوادث ترافیکی حوادث ترافیکی جان خود را ازدست‌داده‌اند. مطالعات نشان داده اند که اکثر حوادث ترافیکی مرتبط با عابران به‌ویژه در کشورهای با درآمد بالا در معابر درون‌شهری اتفاق می‌افتد و عابران پیاده بیشترین نسبت مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی در شهرهای پرجمعیت جهان را به خود اختصاص می‌دهند. به دلیل اهمیت انتخاب یک روش مناسب جهت مطالعه دقیق حوادث ترافیکی مرتبط با عابران، این مطالعه مروری به‌منظور مقایسه روش‌های مختلف و بررسی نقاط ضعف و قوت هریک از این روش‌ها انجام شد.
این مطالعه مروری بر اساس جمع‌آوری و تجزیه ‌و تحلیل مجدد اطلاعات و مقالات موجود انجام شد. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات لازم در بانک‌های اطلاعاتی و منابع غیر الکترونیکی جستجوی کامل به‌عمل‌آمده و منابع گردآوری‌شده در نرم‌افزار End note دسته‌بندی شد. در مطالعات یافت شده روش‌های مورد استفاده جهت تجزیه ‌و تحلیل مورد بررسی و ارزیابی قرارگرفته و جمع‌بندی شدند. یافته‌ها: سابقه مطالعه حوادث ترافیکی مرتبط با عابران به دهه 1980 برمی‌گردد. در طی سال‌های دهه 1990 جای پای روش‌های جدید ازجمله سیستم اطلاعات جغرافیائی و الگو‌های آماری جهت مطالعه حوادث ترافیکی مرتبط با عابران باز شد. در طی این سال‌ها چندین مطالعه با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیائی و الگو‌های آماری انجام شد. در طی سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت‌های حاصل‌شده در نرم‌افزارهای مختلف، محققان حوادث ترافیکی مرتبط با عابران را با استفاده از روش‌های نوین و پیشرفته موردمطالعه قرار داده‌اند و با تلفیق روش‌های گوناگون زمینه‌های لازم برای شناسایی دقیق‌تر عوامل مؤثر بر پراکندگی و شدت آن‌ها فراهم نموده‌اند.
روش‌های مختلفی جهت مطالعه حوادث و جراحات در عابران پیاده وجود دارد و طی سال‌های اخیر روش‌های تجزیه‌وتحلیل این نوع حوادث و جراحات تکامل زیادی پیداکرده است. در سایه پیشرفت‌های اخیر ازنظر روش‌شناسی و نرم‌افزاری مشکلات موجود در شناسایی علل این نوع حوادث کاهش‌یافته و بینش‌های جدیدی در این زمینه حاصل‌شده است.
 
متن کامل [PDF 2749 kb]   (1311 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1394/7/6 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1395/6/10 | انتشار: 1379/8/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق