جمعه 9 آبان 1399
OPEN ACCESS
دوره 19، شماره 3 - ( خرداد - تیر 1399 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 243-254 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.ZAUMS.REC.1397.450


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khammarnia M, Hashemi Karghash Z, Peyvand M, kooshesh S, Ramezani F. A Survey on Trust to Hospital Services after Health Transformation Plan. Payesh. 2020; 19 (3) :243-254
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1344-fa.html
خمرنیا محمد، هاشمی کارغش سیده زکیه، پیوند مصطفی، کوشش شیرین، رمضانی فرزاد. بررسی میزان اعتماد مردم به خدمات بیمارستانی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت. پایش. 1399; 19 (3) :243-254

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1344-fa.html


1- مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
چکیده:   (2156 مشاهده)
مقدمه: موفقیت در دنیای رقابتی سازمان ها به توانایی توسعه روابط مبتنی بر اعتماد نیاز دارد. فقدان این عامل در سازمان ها به خصوص بیمارستان، به عنوان یکی از مهمترین سازمان های مدنی، ممکن است پیامد های غیر قابل جبرانی برای خدمت گیرندگان به دنبال داشته باشد. لذا این پژوهش با هدف تعیین میزان اعتماد بیماران به خدمات بیمارستانی پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت انجام شد.
مواد و روش کار: این پژوهش مقطعی و کاربردی با رویکرد تحلیلی در سال 1397 در بیمارستان های شهر  زاهدان انجام شد. جامعه آماری کلیه مراجعان به 9 بیمارستان شهر زاهدان (دانشگاهی و غیر دانشگاهی) بود که تعداد 535 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه استاندارد اعتماد به خدمات بیمارستانی بود. داده ها به صورت دستی و با کمک نرم افزارSPSS-22  در فایل رایانه ای ثبت شد. جهت تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی از آزمون تحلیل واریانس استفاده گردید.
یافته ها: جنسیت اکثر افراد مورد مطالعه زن بود. میانگین سنی 215 نفر بین 21 تا 40 سال و افراد بالای 60 سال 78 نفر بودند. میانگین (انحراف معیار)  نمره اعتماد بیماران به خدمات بیمارستانی(18/7)56 و در سطح اعتماد پایین بود. بالاترین میانگین نمره مربوط به بعد اعتماد مردم به بیمارستان غیردانشگاهی (84/04) و کمترین اعتماد مربوط به بیمارستان غیر دانشگاهی (49/74) بود. بعدکیفیت خدمات با نمره 14/8 بالاترین نمره و بعد اعتماد به تخصص حرفه ای ارایه دهنده گان خدمت پایین ترین نمره را داشت.
نتیجه گیری: بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های شهرستان زاهدان اعتماد پایینی به خدمات این بیمارستان ها داشتند. این موضوع نیازمند مداخله های کافی جهت بررسی شناخت علل این مشکل است. بنابر این لازم است مدیران سطوح بالای سازمان جهت تحقق اهداف سازمانی از نظرات کارشناسان استفاده کنند.
متن کامل [PDF 962 kb]   (1297 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پیراپزشکی
دریافت: 1398/9/26 | پذیرش: 1399/2/6 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/2/20 | انتشار: 1399/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Payesh (Health Monitor)

Designed & Developed by : Yektaweb