Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1397.37
Baghernezhad Hesari F, Morowatisharifabad M A, Sharifzadeh G, Miri M R, Vahdaninia V, Dastgerdi R. Predictive factors of self-esteem in adolescent girls. Payesh 2019; 18 (6) :537-545
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-1230-fa.html
باقرنژاد حصاری بی بی فاطمه، مروتی شریف آباد محمدعلی، شریف زاده غلامرضا، میری محمدرضا، وحدانی نیا ولی اله، دستجردی رضا. بررسی عوامل پیشبینیکننده عزت نفس در نوجوانان دختر. پایش. 1398; 18 (6) :537-545
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1230-fa.html
1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
2- دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
3- دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
4- مرکز مطالعات سیاستگذاری عمومی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
5- دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده: (3997 مشاهده)
مقدمه: آموزش مهارتهای اصلی زندگی میتواند موجب ارتقای عزت نفس نوجوانان شود. اما آموزش همه این مهارتها نیاز به منابع زیادی دارد و مستلزم اولویتبندی است. هدف این مطالعه، بررسی عوامل پیشبینی کننده عزت نفس در نوجوانان دختر بود.
مواد و روش کار: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بر روی 364 دانشآموز دختر 14-12 سال شهر بیرجند در سال ۱۳97 انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه مهارتهای زندگی و پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ بود. عزت نفس به عنوان متغیر وابسته و ده مهارت اصلی زندگی به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شد و تحلیل آماری مبتنی بر آزمونهای توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (رگرسیون) با کمک نرم افزار spss19 انجام گرفت تا عوامل پیشبینیکننده عزت نفس در نوجوانان دختر آشکار گردد.
یافته ها: میانگین نمره کلی مهارت زندگی (26/80) 138/23 و میانگین نمره عزت نفس (4/41) 4/98 بود. تحلیل رگرسیون نشان داد؛ از میان ده مهارت اصلی زندگی، به ترتیب، مهارتهای «خودآگاهی»، «روابط بین فردی» و «تفکر خلاق»، رابطه معنیدار با عزت نفس دارند. روابط بین فردی بر تفکر خلاق تأثیر دارد و این دو، بر خودآگاهی تاثیر تاثیرگذار بودند. خودآگاهی قویترین پیشبینیکننده بود یعنی، نوجوان با شناخت بیشتر از نقاط قوت و ضعف و خواستههایش، عزت نفس بالاتری خواهد داشت.
بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه تمرکز برنامههای ارتقای عزت نفس نوجوانان بر آموزش مهارتهای «خودآگاهی»، «روابط بین فردی» و «تفکر خلاق»، توصیه میشود؛ گرچه در صورت وجود منابع کافی، آموزش همه مهارتهای دهگانه زندگی برای ارتقای سلامت روان نوجوان حائز اهمیت است.
نوع مطالعه:
توصیفی |
دریافت: 1398/9/14 | پذیرش: 1398/10/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1398/10/17 | انتشار: 1398/10/28