یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸
OPEN ACCESS
دوره 18، شماره 6 - ( آذر ـ دی 1398 )                   جلد 18 شماره 6 صفحات 537-545 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1397.37

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baghernezhad Hesari F, Morowatisharifabad M A, Sharifzadeh G, Miri M R, Vahdaninia V, Dastgerdi R. Predictive factors of self-esteem in adolescent girls. Payesh. 2019; 18 (6) :537-545
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1230-fa.html
باقرنژاد حصاری بی بی فاطمه، مروتی شریف آباد محمدعلی، شریف زاده غلامرضا، میری محمدرضا، وحدانی نیا ولی اله، دستجردی رضا. بررسی عوامل پیش‌بینی‌کننده‌ عزت نفس در نوجوانان دختر. پایش. 1398; 18 (6) :537-545

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1230-fa.html


1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
2- دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
3- دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
4- مرکز مطالعات سیاستگذاری عمومی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
5- دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده:   (83 مشاهده)
مقدمه: آموزش مهارت‌های اصلی زندگی می‌تواند موجب ارتقای عزت نفس نوجوانان ‌شود. اما آموزش همه این مهارت‌ها نیاز به منابع زیادی دارد و مستلزم اولویت‌بندی است. هدف این مطالعه، بررسی عوامل پیش‌بینی کننده عزت نفس در نوجوانان دختر بود.
مواد و روش کار: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای بر روی 364 دانش‌آموز دختر 14-12 سال شهر بیرجند در سال ۱۳97 انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه مهارت‌های زندگی و پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ بود. عزت نفس به عنوان متغیر وابسته و ده مهارت اصلی زندگی به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شد و تحلیل آماری مبتنی بر آزمون‌های توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (رگرسیون) با کمک نرم افزار spss19 انجام گرفت تا عوامل پیش‌بینی‌کننده‌ عزت نفس در نوجوانان دختر آشکار گردد.
یافته ها: میانگین نمره کلی مهارت زندگی (26/80) 138/23 و میانگین نمره عزت نفس (4/41) 4/98 بود. تحلیل رگرسیون نشان داد؛ از میان ده مهارت اصلی زندگی، به ترتیب، مهارت‌های «خودآگاهی»، «روابط بین فردی» و «تفکر خلاق»، رابطه معنی‌دار با عزت نفس دارند. روابط بین فردی بر تفکر خلاق تأثیر دارد و این دو، بر خودآگاهی تاثیر تاثیرگذار بودند. خودآگاهی قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده بود یعنی، نوجوان با شناخت بیشتر از نقاط قوت و ضعف و خواسته‌هایش، عزت نفس بالاتری خواهد داشت.
بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه تمرکز برنامه‌‌های ارتقای عزت نفس نوجوانان بر آموزش مهارت‌های «خودآگاهی»، «روابط بین فردی» و «تفکر خلاق»، توصیه می‌شود؛ گرچه در صورت وجود منابع کافی، آموزش همه مهارت‌های ده‌گانه زندگی برای ارتقای سلامت روان نوجوان حائز اهمیت است.
متن کامل [PDF 905 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: ۱۳۹۸/۹/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Payesh (Health Monitor)

Designed & Developed by : Yektaweb