


 
   ،    عباس عباس پور*1
،    عباس عباس پور*1  
   ،    سعید غیاثی ندوشن1
،    سعید غیاثی ندوشن1  
   ،    مهدی فیض2
،    مهدی فیض2  
   ،    جلیل کوهپایه زاده3
،    جلیل کوهپایه زاده3  
   
                    مقدمه: به نظر می رسد در سه دهه گذشته جهت توسعه و تکمیل مداوم بسیاری از مدلها و ابزارهای شایستگی فرهنگی به نفع حرفههای مراقبتی، کار منسجم و جامعی برای احصای شایستگیهای فرهنگی دانشآموختگان علوم پزشکی و شناسایی مؤلفههای آن، در ایران صورت نگرفته است، از این رو هدف اصلی پژوهش حاضر تدوین مدل بهمنظور احصای شایستگیهای فرهنگی لازم در بین دانشآموختگان علوم پزشکی است.
مواد و روش کار: در این مطالعه کیفی ابتدا با روش کتابخانهای بهمرور مقالات و اسناد بینالمللی پرداخته شد. در گام دوم مصاحبه های نیمه ساختاریافته با ۱۵ نفر از مطلعان کلیدی حوزه شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی انجام شد و در گام سوم نتایج حاصله در جلسه گروه کانونی با حضور ۵ نفر از متخصصان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
یافتهها: با استفاده از تحلیل نتایج مصاحبهها و نیز با الهام از پیشینه پژوهش، و جمعبندی نهایی که در جلسه کانونی اساتید ارائه گردید مدل اولیه  با مولفه محوری انگیزه متعالی و ۳مولفه اصلی آگاهی، دانش، و مهارت فرهنگی مورد تایید قرار گرفت. در نهایت مدلی ماتریسی در ۳ سطح عمودی فردی (انسانی)، دانشگاهی(فارغالتحصیل دانشگاهی) و حرفه پزشکی (درک چند فرهنگی برای فارغالتحصیل دانشگاهی) و ۳ سطح افقی حوزه عاطفی (انگیزه متعالی)، حوزه شناختی (آگاهی و دانش فرهنگی) و حوزه رفتاری (مهارت فرهنگی) طراحی گردید.
نتیجهگیری: با بررسی و تایید روایی و پایایی مدل طراحی شده میتوان از آن برای ارزیابی شایستگیهای فرهنگی دانش آموختگان رشتههای مختلف علوم پزشکی در دانشگاههای ایران ( ضمن اصلاح برنامه آموزشی در دانشگاهها)  استفاده کرد.
| بازنشر اطلاعات | |
|   | این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |