1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
2- سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد، یزد، ایران
چکیده: (5009 مشاهده)
مقدمه: با توجه به جایگاه مهم صنعت گردشگری پزشکی در اقتصاد جهانی و همچنین قابلیتهای ایران در این صنعت، پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل عوامل داخلی مؤثر بر توسعه گردشگری سلامت انجام شد.
مواد و روش کار: ابتدا با مرور ادبیات تحقیق و نظرات خبرگان، عوامل داخلی مؤثر بر توسعه گردشگری سلامت شناسایی شدند. سپس با استفاده از ابزارها و فنون مربوط به رویکرد نگاشت شناختی فازی و تحلیل شبکههای اجتماعی، مدل توسعه گردشگری سلامت استخراج و سناریوهایی جهت بهبود وضعیت بر روی مدل آزمون شد.
یافته ها: در مجموع با 28 نفر از خبرگان آشنا با صنعت گردشگری سلامت مصاحبه بعمل آمد. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن بود که جهت رشد هر چه سریعتر صنعت گردشگری سلامت در کشور، عوامل متعددی تأثیرگذار هستند که از این میان عامل بازاریابی و تبلیغات، امنیت، وجود نیروی متخصص و توانمند در زمینههای گوناگون پزشکی و نیز افزایش تعداد مراکز درمانی مهمتر و تأثیرگذارتر هستند.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به ظرفیتهای بالقوهای که در حوزه گردشگری سلامت در ایران وجود دارد و نیز براساس نتایج این پژوهش، پیشنهاد میشود به عوامل اصلی توسعه گردشگری سلامت توجه بیشتری معطوف شود و با برنامهریزی مناسب قدمهایی در این جهت برداشته شود.
نوع مطالعه:
توصیفی |
دریافت: 1398/3/5 | پذیرش: 1398/6/24 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1398/7/7 | انتشار: 1398/8/20