دیدگاه زوجین و ارایه دهندگان خدمات مشاوره ای در مورد برنامه مشاوره ازدواج: یک مطالعه کیفی - پایش
شنبه 3 آذر 1403
OPEN ACCESS
دوره 16، شماره 2 - ( فروردین ـ اردیبهشت 1396 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 199-191 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zahra Motaghi, Afsaneh Keramat, Maryam Damghanian, Naman Gorgani, Forough Mortazavi. Couples’ and counselors' perspectives towards pre-marriage counseling program: A qualitative study. Payesh 2017; 16 (2) :191-199
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-116-fa.html
زهرا متقی ، افسانه کرامت ، مریم دامغانیان ، نعمان گرگانی ، فروغ مرتضوی . دیدگاه زوجین و ارایه دهندگان خدمات مشاوره ای در مورد برنامه مشاوره ازدواج: یک مطالعه کیفی. پایش. 1396; 16 (2) :191-199

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-116-fa.html


1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
2- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- مرکز بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گرگان، گنبد کاووس، ایران
4- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
چکیده:   (4782 مشاهده)
مقدمه: بیش از یک دهه از شروع برنامه مشاوره ازدواج در ایران میگذرد اما به رغم تغییر شرایط و نیازها، کیفیت این برنامه در طول زمان تغییر اساسی نکرده است. هدف از این مطالعه بررسی دیدگاه زوجین و ارائه دهندگان خدمات مشاوره ای در مورد برنامه مشاوره ازدواج است.
مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی کیفی در سال 1393 بر روی 153 زوج و 6 ارائه دهنده خدمات مشاوره ازدواج مرکز عظیما انجام شد. جامعه پژوهش شامل داوطلبین ازدواج شرکت کننده در کلاس مشاوره ازدواج، زوجینی که یک سال از ازدواج آنها گذشته و ارائه دهندگان خدمات مشاوره ازدواج بودند. نمونه گیری به شیوه غیر تصادفی و مبتنی بر هدف انجام شد. انتخاب افراد برای شرکت در بحث گروهی بر اساس تحصیلات و طبقه اجتماعی انجام شد. گردآوری اطلاعات به روش بحث گروهی در 30 گروه متمرکز کوچک انجام شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس تحلیل محتوی انجام شد. کلیه نظرات چند بار خوانده شد و سپس کدگذاری انجام شد.
یافته ها: از تجزیه و تحلیل نظرات شرکت کنندگان در مورد جلسات فعلی مشاوره قبل از ازدواج کداصلی نارضایتی از جلسات به دست آمد. دلایل نارضایتی شامل خلاصه گویی و بیان مبهم مطالب، ارائه مطالب آموزشی ساده و پیش پا افتاده، محدودبودن و نامناسب بودن زمان جلسه و استفاده از روش ثابت سخنرانی بود. از دیدگاه زوجین محتوای آموزشی مناسب شامل آموزش مهارتهای زندگی، تنظیم خانواده و مسایل بهداشتی بود و برگزاری کلاسها بصورت کلاس‌های منفک خانم ها و آقایان و استفاده از متخصصین با تجربه در ارائه مطالب بود.
بحث و نتیجه گیری: برنامه مشاوره ازدواج فعلی نیازهای آموزشی متنوع افراد شرکت کننده در کلاسها را در برنمی گیرد و نیازمند تغییرات اساسی هم از بعد محتوا و نوع ارائه است.
 
واژه‌های کلیدی: مشاوره، ازدواج، تحقیق کیفی
متن کامل [PDF 676 kb]   (1678 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1395/10/4 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1395/11/11 | انتشار: 1395/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق