Ethics code: IR.MUI.REC.1395.4.076
Torkan B, Hajipour L, Mousavi M S, Montazeri A, Sadeghi N, Ziaei Rad M, et al . Modifying role of water intake on quality of life among female university students suffering from primary dysmenorrhea. Payesh 2019; 18 (5) :497-504
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-1159-fa.html
ترکان بهناز، حاجی پور لیلا، موسوی مهسا سادات، منتظری علی، صادقی نرگس، ضیایی راد مرضیه، و همکاران.. بررسی تاثیر اصلاح الگوی مصرف آب بر کیفیت زندگی دانشجویان مبتلا به دیسمنوره اولیه . پایش. 1398; 18 (5) :497-504
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1159-fa.html
1- مرکز تحقیقات سلامت جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
2- دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران
3- مرکز تحقیقات سنجش سلامت، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
4- دانشکده پرستاری و مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کرمان، کرمان، ایران
چکیده: (4544 مشاهده)
مقدمه: دیسمنوره اولیه بر عملکرد درسی، حضور در کلاس درس و کیفیت زندگی دانشجویان تاثیر منفی دارد. با توجه به اهمیت نوشیدن روزانه آب کافی بر سلامت و عملکرد ارگانهای بدن، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر اصلاح الگوی نوشیدن آب بر کیفیت زندگی دانشجویان مبتلا به دیسمنوره اولیه انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 70 دانشجوی دختر که از دیسمنوره اولیه شاکی بودند و روزانه کمتر از 1600 میلی لیتر آب می نوشیدند انجام شد. الگوی نوشیدن آب شرکت کنندگان بر اساس پروتکل پیشنهادی به مدت دو ماه اصلاح شد. کیفیت زندگی شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی SF-36 مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: یافته ها نشان داد نمره کیفیت زندگی شرکت کنندگان در ابعاد سلامت جسمانی از جمله عملکرد جسمانی، درد جسمانی و سلامت عمومی و در ابعاد سلامت روان از جمله احساس نشاط و سرزندگی و سلامت روان به طور معنی دار نسبت به قبل از مداخله افزایش یافت.
بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان دهنده تاثیر اصلاح الگوی نوشیدن آب در ارتقای کیفیت زندگی دختران دانشجو بود. بنابراین، نوشیدن آب کافی به طور روزانه در دانشجویانی که آب کافی نمی نوشند و از دیسمنوره رنج می برند می تواند یک راهکار غیر دارویی موثر در ارتقای کیفیت زندگی آنها باشد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
دریافت: 1398/6/14 | پذیرش: 1398/6/23 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1398/7/6 | انتشار: 1398/8/20