مشارکت خیّرین در ارائه خدمات سلامت در ایران - پایش
جمعه 2 آذر 1403
OPEN ACCESS
دوره 18، شماره 5 - ( مهر ـ آبان 1398 )                   جلد 18 شماره 5 صفحات 453-438 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.TUMS.SPH.REC.1396.3633

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mosadeghrad A M, Tajvar M, Ehteshami F. Donors' participation in healthcare delivery in Iran. Payesh 2019; 18 (5) :438-453
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1158-fa.html
مصدق راد علی محمد، تاجور مریم، احتشامی فاطمه. مشارکت خیّرین در ارائه خدمات سلامت در ایران. پایش. 1398; 18 (5) :438-453

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1158-fa.html


1- دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (4486 مشاهده)
مقدمه: خیّرین علاوه بر مشارکت در تأمین مالی و تولید ‌منابع، در ارائه خدمات سلامت نیز مشارکت دارند. این پژوهش با هدف تبیین نحوه مشارکت خیّرین در ارائه خدمات سلامت در کشور ایران انجام شده است.
مواد و روش کار: این مطالعه کیفی در سال 1397 با استفاده از مصاحبه‌ی نیمه ساختار یافته با 38 نفر از خیّرین سلامت و 26 نفر از سیاستگذاران، مدیران و کارشناسان حوزه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و تحلیل اسناد مرتبط انجام شد. از روش تحلیل‌ موضوعی برای تحلیل داده‌های کیفی استفاده شد.
یافته ها: خیّرین در نظام سلامت ایران به ارائه خدمات سلامت در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی در سطوح خدمات پیشگیری، درمانی و توانبخشی می‌پردازند. خیّرین به طور مستقیم با ارائه انواع خدمات سلامت و به طور غیر مستقیم با ارائه خدمات پشتیبانی مثل ساخت و تعمیر بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی و تعمیر تجهیزات پزشکی مشارکت دارند. مشارکت خیّرین به صورت فردی و غیر سازمان‌یافته یا گروهی و سازمان‌یافته انجام می‌گیرد.
بحث و نتیجه گیری: خیّرین سلامت مشارکت فعالی در ارائه خدمات و مراقبت‌های سطوح سه‌گانه نظام سلامت ایران دارند. سیاستگذاران نظام سلامت باید با شناسایی نیازهای بهداشتی و درمانی کشور، مشارکت خیّرین سلامت را در ارائه خدمات سلامت هدفمند کنند. مدیران سازمان‌های بهداشتی و درمانی باید با مدیریت ارتباطات، تعامل مناسب و جلب اعتماد خیّرین سلامت، مشارکت پایدار آنها را در ارائه خدمات سلامت تقویت کنند.
متن کامل [PDF 1017 kb]   (1952 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
دریافت: 1398/5/27 | پذیرش: 1398/6/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1398/7/6 | انتشار: 1398/8/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق