Ethics code: IR.mums.rec.1394.569
Ramezanpoor M, Taghipour A, Vahedian Sharody M, Tabesh H. The effectiveness of an educational intervention based on social cognitive theory on fruit and vegetable intake in pregnant women. Payesh 2019; 18 (4) :381-391
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-1132-fa.html
رمضانپور مریم، تقی پور علی، واحدیان شاهرودی محمد، تابش حامد. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر میزان دریافت میوه و سبزی زنان باردار . پایش. 1398; 18 (4) :381-391
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1132-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (4612 مشاهده)
مقدمه: کمبود مواد غذایی مفید به ویژه دریافت ناکافی میوه و سبزیجات با ابتلاء به بیماریهای زیادی برای مادر و جنین همراه است. یکی از کارآمدترین نظریه های مورد استفاده برای پیشبینی و بیان رفتارهای تغذیهای، نظریه شناختی اجتماعی آلبرت بندورا است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش بر مبنای نظریه شناختی اجتماعی بر دریافت میوه و سبزی زنان باردار انجام شد.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که روی 90 نفر از زنان باردار که به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند، انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه ای شامل اطلاعات فردی و سوالات مرتبط با نظریه شناختی اجتماعی و پرسشنامه FFQ (چک لیست بسامد خوراکی کیفی20 گویه) بود، که در سه زمان قبل، بلافاصله و 3 ماه بعد از مداخله آموزشی تکمیل گردید. اطلاعات به دست آمده به وسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: بعد از آموزش میزان آگاهی، خودتنظیمی و انتظار پیامد در گروه مداخله افزایش معنادار داشت. همچنین در گروه مداخله میزان دریافت میوه و سبزی بلافاصله بعد از آموزش نسبت به قبل از آموزش افزایش معنی دار داشت.
بحث و نتیجه گیری: طراحی و اجرای برنامه آموزشی بر اساس نظریه شناختی اجتماعی می تواند تاثیر مثبتی در اصلاح الگوی مصرف میوه و سبزیجات در زنان باردار داشته باشد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
دریافت: 1398/2/12 | پذیرش: 1395/5/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1398/6/4 | انتشار: 1398/6/16