طراحی برنامه درسی سواد سلامت برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان با تکیه بر تعلیم و تربیت گفت و شنودی: یک پژوهش هنجاری - پایش
پنجشنبه 30 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 16، شماره 3 - ( خرداد ـ تیر 1396 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 381-367 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fatemeh Zahra Ahmadi, Mahmoud Mehr-Mohammadi, Jean Vala, Ali Montazeri. Developing a health literacy curriculum for pre-service teachers using a Dialogue Education Approach: A normative inquiry. Payesh 2017; 16 (3) :367-381
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-110-fa.html
فاطمه زهرا احمدی ، محمود مهر محمدی ، جین ولا ، علی منتظری . طراحی برنامه درسی سواد سلامت برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان با تکیه بر تعلیم و تربیت گفت و شنودی: یک پژوهش هنجاری. پایش. 1396; 16 (3) :367-381

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-110-fa.html


1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، ایالات متحده امریکا
3- مرکز تحقیقات سنجش سلامت، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
چکیده:   (4549 مشاهده)
مقدمه: مدارس نقش مهمی در ارتقای سواد سلامت دانش‌آموزان دارند. اما ایفای این نقش بستگی به سطح سواد سلامت معلمان دارد که معمولا در سطح مناسبی قرار ندارد. در این پژوهش فرایند طراحی یک برنامه درسی سواد سلامت برای دانشجومعلمان با تکیه بر رویکرد تعلیم و تربیت گفت و شنودی بیان می‌گردد.
مواد و روش کار: این پژوهش به شیوه هنجاری انجام شده است تا از طریق آن بتوان عناصر برنامه درسی گفت و شنودی را شناسایی کرد. 13 مصاحبه فردی با متخصصان و سیاست‌گذاران حوزه سلامت و آموزش و پرورش انجام گرفت. همچنین دو مصاحبه گروهی با دانشجومعلمان و یک پیمایش با معلمان شاغل در آموزش و پرورش انجام شد. افزون بر آن، بخشی از مبانی نظری تحول سند بنیادین که مرتبط با مبحث سلامت است تحلیل محتوا شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل مضمونی صورت گرفت و داده‌ها در مضمون‌های از پیش تعیین شده که عناصر برنامه درسی بودند طبقه بندی شدند
یافته ها: هشت عنصر برنامه درسی شناسایی شدند و سند برنامه درسی سواد سلامت شکل گرفت. این عناصر عبارت بودند از: 1. ویژگی‌های یادگیرندگان و مدرس؛ 2. موقعیتی که ضرورت این برنامه درسی را فرا می‌خواند؛ 3. تغییر نهایی مورد انتظار؛ 4. چارچوب زمانی؛ 5. مکان یادگیری؛ 6. محتوای یادگیری؛ 7. اهداف یادگیری؛ و 8. تکالیف یادگیری
بحث و نتیجه گیری: در این پژوهش، یک برنامه درسی گفت و شنودیِ سواد سلامت طراحی شده است تا سواد سلامت معلمان آینده را ارتقا بخشد و به آنان کمک کند سواد سلامت خود و دانش آموزان آینده خود را ارتقا بخشند. یک فرایند ارزشیابی برای تعیین اثر این برنامه درسی مورد نیاز است.
 
متن کامل [PDF 1098 kb]   (1959 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1395/11/4 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1396/2/20 | انتشار: 1396/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق