fa
jalali
1386
7
1
gregorian
2007
10
1
6
4
online
1
fulltext
fa
مشاوره، ارزیابی سلامت و تطابق مشخصات اهدا کننده و دریافت کننده در درمان باروری جایگزین
Counseling, evaluation and screening of donor and recipient in third party reproduction and the matching process
با شکل گیری و تولد اولین فرزند ناشی از به کارگیری تکنیک لقاح خارج رحمی در سال 1978، درمان ناباروری زوجهای بدون فرزند تا حدودی محقّق گردید. توسعه روشهای لقاح خارج رحمی، امکان لقاح و تشکیل جنین و باروری زوجینی را فراهم نمود که حتی در شرایط اولیه ظهور این تکنولوژی (In Vitro Fertilization-IVF)، باروری آنها میسّر نبود. در عین حال، در موارد قابل توجهی از ناباروریها، دستیابی به گامت (تخمک یا اسپرم) سالم زوج، جهت تشکیل جنین امکانپذیر نیست. در این شرایط استفاده از گامت یا جنین جایگزین بهعنوان یکی از راههای موفق درمان ناباروری مطرح شده است. استفاده از گامت جایگزین نیازمند اطمینان از سلامت اهدا کننده و دریافت کننده و تطابق خصوصیات و ویژگیهای ظاهری، خونی، فرهنگی ـ اجتماعی و رعایت تناسب دینی ـ مذهبی است و انجام آن مستلزم در نظر گرفتن کلیه جوانب و رعایت دستورالعملهای لازم در این زمینه است. از آنجا که با استفاده از این روشها امکان وقوع حاملگی در زنان بالای چهل سال نیز فراهم میشود، لازم است علاوه بر ارزیابی معمول سلامت، بررسیهای بیشتری نیز از وضعیت سلامت جسمی، عوامل خطر حاملگی و علیالخصوص آمادگی روحی نیز صورت پذیرد. اولین اقدام در درمان ناباروری با استفاده از گامت جایگزین، آگاهی زوجین نابارور از چگونگی دریافت گامت، تشکیل جنین و شکلگیری عمل لقاح خارج از رحمی است تا نگرانیهای حاصل از انجام این عمل و اطمینان از سلامتی آن، خطرات مربوط به آن، درصد موفقیت و هزینههای احتمالی، مورد بررسی قرار گیرد. به دنبال آن، اطمینان اهدا کننده و دریافت کننده از نگرانیهای شرعی و قانونی، محرمانه ماندن هویت دهنده از گیرنده و بالعکس و چگونگی ارزیابی سلامت گامت و جنین حاصل از موارد قابل توجهی است که باید در جلسات مشاوره ارائه گردد. بررسی سلامت اهدا کننده با گرفتن شرح حال و معاینه فیزیکی و آزمایشهای کلینیکی و مشاورههای عفونی، داخلی و ژنتیک تکمیل میشود و از صحت و سلامت روان نیز در مشاوره اطمینان حاصل میشود و هر گونه نگرانی و نقص در موارد فوق که منجر به انتقال از گامت به جنین باشد، موجب حذف اهدا کننده از مراحل اهدا خواهد شد. خصوصیات گیرنده با دریافت کننده شامل مشخصات فنوتیپی زوجین نظیر قد، وزن، رنگ پوست، چشم، مو، بر اساس درخواست دریافت کننده تطبیق داده میشود. هر چند مطابقت گروه خونی از نظر پزشکی لازم نیست، ولی در مواردی تطابق آن ضروری میشود. در بسیاری از موارد دریافت کنندگان علاقهمند به طرح موارد خاصی از مشخصات اهدا کننده نظیر اعتقادات، سطح فرهنگی ـ اجتماعی، ضریب هوشی و تحصیلات هستند که در صورت امکان، کلینیکهای اهدا باید همکاریهای لازم را معمول دارند.
Objective(s): Development of Assisted Reproductive Technologies (ART) and the successful birth of the first child in 1978, new therapeutic options have become available for infertile couples. Development of IVF methods made conception and embryo formation possible for the infertile, something impossible by then. ART has also brought about the possibility of third party involvement in the process of reproduction. This may occur by providing an egg, a sperm, an embryo or a uterus by a third party.Results: To use a donated gamete requires an evaluation and screening of the health of both donors and recipients in order to make any necessary adjustment regarding physical characteristics and specifications, blood group, social and cultural traits and religious requirements. All these ought to be in accordance with relevant rules and regulations. As ART methods enables women over 40 to conceive and bear child, meticulous evaluations of physical health, pregnancy risk factors and in particular emotional readiness of the couples is necessary. The very first step in the treatment of infertility using a substitute gamete is to inform the couple of the method of gamete and embryo supplement and the way the embryo will form in vitro. This may lessen their worries, make the procedure safer, reduce possible ethnic hazards, increase the success rate and finally bring the expenses involved to an efficient level.Other aspects that should be considered, since they may give the couple a sense of confidence are a religious and legal counseling, technique explanation, confidentiality of identities of recipients and donors None of the said aspects should be overlooked.Health evaluation could be undertaken by a history review, physical examination, infection tests, genetics and general medicine consultation.Conclusion: Phonotypical characteristics of the recipient such as height, weight, skin color; hair color will be matched with donor according upon recipient’s request. Although, in most cases, matching blood group is not medically compulsory but it might be required in some cases. In many cases, recipients are interested in raising questions regarding particularities of the donor like their beliefs, social and cultural status, intelligence quota education on which a donation clinic should be cooperate.
Gamete, Fetus, IVF, Counseling, Third party reproduction
گامت, جنین, لقاح خارج از رحمی, مشاوره, باروری شخص ثالث
0
0
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-675&slc_lang=fa&sid=1
2018/11/28
1397/9/7
Behjati Ardakani Z.
زهره بهجتی اردکانی
0031947532846002925
0031947532846002925
No
Akhondi M.M.
محمدمهدی آخوندی
0031947532846002926
0031947532846002926
No
Milanifar A.R.
علیرضا میلانیفر
0031947532846002927
0031947532846002927
No
Modaberi Y.
یونس مدبری
0031947532846002928
0031947532846002928
No
Chamani Tabriz L.
لیلی چمنی
0031947532846002929
0031947532846002929
No
Moeeni M.
محسن معینی
0031947532846002930
0031947532846002930
No
Ghorbani B.
بهزاد قربانی
0031947532846002931
0031947532846002931
No
fa
مجوز دادگاه، موضوع ماده 2 قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور از نظر حقوقی
A legal assessment of court permission, subject of article 2 of the embryo donation act
تصمیم دادگاه که متضمن حق، تکلیف، اجازه و نظایر آن است، با نیت حفظ نظم عمومی و اجرای عدالت اصدار مییابد و از نظر اعتبار در تمام رژیمهای حقوقی، ارزش والایی دارد. با توجه به این امر، علمای حقوق تصمیم دادگاه را از زوایای مختلف و به خصوص با رویکرد آیین دادرسی بررسی کرده، انواع آن و آثاری را بر شمردهاند. محقق در این مقاله قصد دارد تا مجوز دادگاه را که باید مطابق با مفاد ماده 2 قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور مصوب 1382 اصدار یابد، از پارهای جهات مرتبط با آیین دادرسی مدنی بررسی نماید.تصمیم دادگاه متضمن اجازه بوده در واقع، تصمیمی در امور حسبی تلقی میگردد. بنا بر نظر محققان این مجوز در قسمتی که متضمن تأیید ناباروری زوجین است، مشابه احکام اعلامی و در بخشی که حاوی اجازه استفاده از مزایای موضوع قانون مارالذکر است مشابه احکام تأسیسی تلقی میگردد. این تصمیم چنانچه دال بر عدم صلاحیت زوجین باشد، قابل تجدید نظرخواهی است و شکل غیابی برای آن متصور نیست. امکان فرجام خواهی نسبت به تصمیم دادگاه در مانحنفیه وجود ندارد و امکان تقاضای اعاده دادرسی نسبت به آن نیز بعید به نظر میرسد. مطابق نص قانون، تصمیم دادگاه مجوز است، لذا مفید اباحه بوده است، بنابراین جزء احکام تکلیفی ترخیصی تلقی میگردد. پس الزامی برای اجرای آن بر مرکز درمان ناباروری و یا زوجین متقاضی وجود ندارد. نکته مهم دیگر آن است که مطابق نص قانون، بررسی صلاحیت زوجین از شمول تشریفات آیین دادرسی مدنی خارج است و مفهوم مخالف آن است که پس از احراز صلاحیت یا رد آن، انشای تصمیم و تجدید نظر خواهی و سایر آثار آن تابع آیین دادرسی مدنی خواهد بود.
Objective(s): Court verdicts that include rights, duties, permission and the like are issued with the aim of preserving public interests and delivering justice. These verdicts are highly valued in all legal regimes. In this regard, law experts have addressed the court final decision from different aspects especially through a procedural approach. The researchers intend to assess the court permission which must be accorded on the basis of article 2 of embryo donation act 2003 from a civil procedural perspective.Results: The court final decision is indeed permission in the field of personal status law. This decision is similar to the declaratory judgments where it points to the couple’s infertility and to establishing ones where pointing to a permission to benefit from the infertility treatment facilities. This decision could be appealed if depriving the couples from the facilities, though in absent hearing is not accepted. Further appeal and re-hearing is not accepted as well.Conclusion: Based on the text of the act, decision of the court is considered as permission and in this regard it is one of power conferring rules allowing the claimants to do what they have applied for. Therefore, the decision cannot be enforced against an infertility treatment centre. Other important point is that according to the Act, the assessment of couples' qualifications is done out of formalities of Civil procedure and by implication after acceptance of the qualification or the rejection, the decision and its review will be according to Civil procedure too.
Volition of the court, Civil procedure, Act, Embryo donation
رأی دادگاه, آیین دادرسی مدنی, قانون, اهدای جنین
0
0
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-674&slc_lang=fa&sid=1
2018/11/282018/11/28
1397/9/7
Milanifar A.R.
علیرضا میلانیفر
0031947532846002921
0031947532846002921
No
Shahbazi M.H.
محمدحسین شهبازی
0031947532846002922
0031947532846002922
No
Akhondi M.A.
محمدمهدی آخوندی
0031947532846002923
0031947532846002923
No
Behjati Ardakani Z.
بهجتی اردکانی
0031947532846002924
0031947532846002924
No
fa
شرایط اساسی صحت قراردادهای درمان ناباروری با استفاده از گامت و جنین
Fundamental conditions of validity of the contracts for treatment of infertility applying gamete and embryo
در دهه اخیر، انتقال گامت و جنین بیگانه به رحم زن نابارور یکی از راههای درمان ناباروری معرفی و درباره آن بسیار تبلیغ و سرمایهگذاری شده است. تمام بحثها پیرامون شیوههای پزشکی، جواز شرعی و قانونی و آثار انتقال متمرکز شده است. ولی با کمال تأسف، شرایط اساسی صحت قرارداد در این باره مغفول مانده و مورد مطالعه، تحقیق و پژوهش قرار نگرفته است. در این مقاله شرایط اساسی صحت قراردادهای مربوط به انتقال گامت و جنین برای درمان ناباروری تجزیه و تحلیل شده است. بدون تردید در انتقال گامت و جنین بیگانه به رحم زن نابارور، اراده انتقالدهنده و انتقال گیرنده نقش محوری دارد. زیرا اصل حکومت و آزادی اراده ایجاب میکند که بدون رضای کسی نتوان گامت او را مجانی یا حتی در ازای پرداخت پول گرفت و برای تشکیل جنین اقدام کرد. از طرف دیگر رضای گیرنده نیز لازم است و گامت یا جنین دیگری را نمیتوان بدون رضای گیرنده به رحم او منتقل کرد. وانگهی هرگاه گیرنده شوهر داشته باشد اذن شوهر نیز لازم است. پزشک یا مؤسسه پزشکی ممکن است به عنوان واسطه یا مستقل عمل کند. در صورتی که بین دهنده و گیرنده نقش واسطه را ایفاء و کار آنان را تسهیل کند، استحقاق دریافت اجرت کار خود را دارد. ولی هر گاه نخست گامت و جنین به مؤسسه پزشکی منتقل شود و گیرنده آن را از مؤسسه پزشکی در برابر پرداخت پول بگیرد، مسأله فروش گامت و جنین و رقابت فروشندگان اجزای انسانی پا میگیرد و نظم ازدواجهای سنتی را در هم میریزد. مالیت گامت و جنین نیز قابل بحث است و دست کم، گرفتن پول برای اهداء، واگذاری، نگهداری، فراوری و انتقال آن مانعی ندارد.
Objective (s): Treatment of Infertility applying Gamete and Embryo has been considered as one of the approaches in infertility treatment and in this regard there are advertising and capitalization process; all of the discussions have been focused on the medical approaches, juridical and legal authorizations and the impressive effects of the transferring however, unfortunately fundamental conditions of validity of the contract has been disregarded and have not been studied as a research subject.Methods: In this study, fundamental conditions of the validity of the contracts for transferring Embryo and Gamete for treatment of infertility have been analyzed and explored.Results: This article includes four sections dealing with various aspects of a research in this field. The first section contains the essential and main contracts. The second section includes elementary and relevant contracts. In the third section, also, attention will be made to the contracts of extract the semen and make it productive and protect Gamete and Embryo. The fourth section, finally, studies conditions and preventions of formation of the contracts in this field.This article is based upon a descriptive method and library research. In transferring Gamete and Embryo of a third party to the uterine cavity of the infertile woman, the intention of the donor and receiver plays fundamental role since it invokes that delivery of Gametes is forbidden, unless there is an agreement or consent of the both contracting parties. On the other hand, the consent of receiver is also essential and, therefore, the Gamete or Embryo of the third party cannot be transferred to other's uterus; Moreover, in a case that woman is married legally the consent of the husband is essential, too. Physician or clinician can practice as intermediary.Conclusion: In this situation, if the physician or clinician practices as intermediary and consequently facilitate their affairs, then he/she is deserved for payment regarding any relevant expense. The issue of selling gamete and embryo approved by relevant common customs; thus, receiving money for such donation, transferring, protecting and making it productive are not forbidden.
Gamete, Embryo, Treatment of infertility, Contracts of infertility
جنین, درمان ناباروری, قرارداد درمان ناباروری
0
0
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-673&slc_lang=fa&sid=1
2018/11/282018/11/282018/11/28
1397/9/7
Qasemzadeh S.M.
سیدمرتضی قاسم زاده
0031947532846002920
0031947532846002920
No
fa
تأثیر انحلال نکاح در مرحله نهایی انتقال (ترانسفر) گامت یا جنین (خودی یا اهدایی)
Impressive effect of dissolution matrimony in the final stage of embryo or gamete transferring
عملیات دریافت جنین حاصل از گامت یا گامتهای خودی یا ثالث توسط زوجین نابارور متقاضی، به طور معمول حدود 4 ماه (و گاهی بیشتر) به طول میانجامد. بدیهی است رضایت و موافقت قطعی زوجین نابارور به درمان، باید پیش از آغاز عملیات مذکور، صراحتاً اعلام گردد. طی این عملیات چنانچه موضوع آن اهدای جنین یا اسپرم باشد، شوهر هیچ نقشی بر عهده نداشته و چنانچه موضوع، اهدای تخمک باشد و یا در مواردی که برای درمان ناباروری، توسل به تلقیح خارج رحمی گامتهای زوجین اجتناب ناپذیر میگردد، حضور شوهر معمولاً یک نوبت جهت تهیه نمونه اسپرم لازم است. حال این پرسش به میان میآید که چنانچه در خلال عملیات درمانی، موجبات انحلال رابطه زوجیت فراهم آید، تکلیف عمل ترانسفر چیست و آیا مرکز پزشکی ملزم به احراز بقای رابطه زوجیت فیما بین در زمان انتقال جنین میباشد؟ و آیا زوجه که در طول اجرای عملیات درمانی مرتباً با مرکز پزشکی در تماس است، مکلف است انحلال زوجیت را به مرکز پزشکی اعلام نماید و چنانچه به این تکلیف عمل ننماید، آیا مسؤولیتی متوجه مرکز پزشکی میباشد؟ توجه به این نکته ضروریست که اهدایی بودن جنین یا گامت انتقالی واجد موضوعیت نبوده و آثار سوء ناشی از انحلال نکاح، در انتقال جنین حاصل از گامتهای خود زوجین نیز ممکن است رخ دهد.نگارندگان معتقدند در صورتی که رابطه زوجیت زوجین متقاضی درمان ناباروری به روش دریافت گامت یا جنین (اعم از آن که گامت یا جنین خودی باشد یا اهدایی)، به هر علت پس از اعلام رضایت به درمان و پیش از عمل ترانسفر منحل شود، نوزاد یا نوزادان متولد شده، علیالخصوص اگر حاصل از عملیات اهدا باشند، از حمایتهای خانوادگی مورد انتظار برخوردار نبوده و تولد این کودکان ممکن است منشاء اختلافات خانوادگی عدیده گردد. لذا به نظر میرسد جهت پیشگیری از این امر، حضور زوج اصالتاً در هنگام انجام عمل ترانسفر الزامی بوده و تحت هیچ شرایطی حتی قوه قاهره نیز عمل ترانسفر نباید بدون حضور زوج و احراز دوام رابطه زوجیت صورت پذیرد و این امر باید قبل از شروع عملیات درمانی به زوجین تفهیم گردد.
Objective (s): The procedure of embryo transfer that is originated from Gametes of infertile couple or Third party usually lasts about 4 months (and sometimes more). The Consent and agreement of infertile couple are incisively announced and delivered before stepping into the process. At the time being, it should be confirmed whether husband in the relevant medical process -that is concerned as embryo or sperm transferring - plays no role and in the cases the concern is egg donation or no problem in gametes, the presence of the husband is necessary just one time for providing sperm.In a case that during therapeutically microinjection process, the dissolution of matrimony occurred what is the task of the transferring procedure? Is the woman that – that is continuously in contact with clinic – responsible of information the marital status to the clinic and in a case she does not observe the mentioned point is liability toward the clinic? In other words, is the initial consent for therapeutically procedure - that includes transferring process - executive and comfortable? Is the clinic responsible to view the consistence of the marital status? In a case the clinic does not consider this duty, is it liability toward the clinic?Conclusion: The editors believe that in a case of dissolution of marital status, the infertile couple that are candidate for treatment with embryo transferring after announcement of agreement for starting the procedure and before transferring process, the resulted infant or infants are not privileged of expected family support and their birth causes the route of familial disagreements. Considering above mentioned it seems that for prevention of this occurrence the presence of the couple is inevitable during transferring process and never and under no condition even enforced conditions, transferring process must be conducted in absence of the couple and confirmation of the constancy of the marital status and this procedure is obliged to be realized to the couple.
Gamete Donation, Embryo Transfer, Dissolution of the marriage
اهدای جنین, دریافت جنین, انحلال زوجیت, انتقال جنین
0
0
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-672&slc_lang=fa&sid=1
2018/11/282018/11/282018/11/282018/11/28
1397/9/7
Milanifar A.
علیرضا میلانیفر
0031947532846002916
0031947532846002916
No
Shahbazi M.H.
محمدحسین شهبازی
0031947532846002917
0031947532846002917
No
Behjati Ardakani Z.
بهجتی اردکانی
0031947532846002918
0031947532846002918
No
Akhondi M.A.
محمدمهدی آخوندی
0031947532846002919
0031947532846002919
No
fa
بررسی حقوقی اهدای گامت و جنین
Embryo and gamete donation: a legal analysis
با تصویب قانون و آئین نامه نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور، اکنون دیگر در این زمینه مشکل قانونی وجود ندارد. اگر چه از لحاظ ماهوی، این قانون پرسشهای زیادی را از جمله تصریح در خصوص نسب طفل و الحاق آن به زوجین و وضعیت توارث بدون پاسخ گذارده است.بحث در خصوص اهدای گامت و جنین در چهار موضوع به شرح ذیل بررسی میشود:الف) لقاح مصنوعی با اسپرم و تخمک زوجین (هومولوگ A.I.H.) ب) لقاح مصنوعی با اسپرم اجنبی و تخمک زوجه (هترولوگ A.I.D.) ج) اهدای تخمک (Oocyte Donation) د) اهدای جنین و استفاده از رحم جانشین (Surrogacy)در نتیجه در خصوص لقاح مصنوعی با اسپرم و تخمک زوجین، با بررسی مواد 1158، 1159، 1160 و 1167 قانون مدنی، نزدیکی، موضوعیت و برای الحاق طفل به والدین خصوصیت ندارد و قید نزدیکی به عنوان فرد شایع، مصداق معمول بوده و جنبه حصری نداشته است و اصولاً قانونگذار در مقام بیان این نکته نبوده است. در مورد لقاح مصنوعی با اسپرم اجنبی و تخمک زوجه نیز دو نظریه به شرح زیر تبیین شده است:قائلین به عدم جواز، معتقد هستند از آن جایی که اصل بر حرمت استفاده نطفه غیر زوجین برای دیگری است و حرمت در این خصوص، عام و فراگیر است، هر طریق آمیزشی اعم از طبیعی و مصنوعی در این راستا ممنوع است. مضافاً آن که باعث اختلاط نسل و نسب خواهد شد. اما باید گفت این امر جایز است، زیرا اصل بر آن است که طفل، ملحق به پدر و مادر طبیعی است. مگر آن که به صورت صریح، استثنائی صورت پذیرفته باشد. از آن جایی که در ماده 1167 قانون مدنی فقط زنا استثنا شده است، با توجه به اصول تعمیم به قدر متیقن و تفسیر مضیق در این گونه موارد، نسب طفل متولد از A.I.D قانونی است. قاعده فراش و عدم نفی زوج نیز همین اقتضا را دارد. با توجه به قانون فوق در مورد اهدای تخمک و جنین نیز هیچ مشکل قانونی وجود ندارد.
Objective (s): Nowadays with the help of modern technology and science the case of people with infertility physical or genetic defects, shall be resolved .One solution is to donate gamete and embryoto infertile people under specific condition. The principles and conditions of this process have been predicted in related law and executive by-law. In this article the above motioned law and by-law will be reviewed and juristic opinions along with fundamental view will be explained. Then the relevant rules and regulations will be put under criticism and scrutiny. In order to make the issue clear, the history of legislation in Iran and other countries will be explained.According to the legalization fetus donation methods, there seems to be no legal constrain for such acting any more. However, the law is still substantially ambiguous and formally involves repetition in article No 4. Therefore the related provisions deserve criticism in terms of laboratory gestation (AID) with sperm of husband and also with sperm of a stranger. A: laboratory gestation via husband's sperm. The issue of intercourse reviewed within chapter of 1158, 1150, 1160 .1167 of civil law for adoption of offspring. Therefore the issue of intercourse as quantified agent and inferred as authoritative reasoning with no constraints, hence, the legislature has not referred to that point. B: laboratory gestation with sperm of a stranger. 1/ supporters of forbidden-ness: Since we urge recognition of sperm produced from non couple and apply it to another person then the issue of respect is critical for publicity, further intercourse either formally or by implantation is banned meanwhile it causes unsounded generation or blood. 2/ supporters of permissiveness: in principle the child is filiated to the parents except it is forbidden explicitly.Conclusion: Civil Law in article 1167 for the issue of AID received legitimacy under principle of generalization and restrictive interpretation. The formula of birth on one’s home and non-refuse by the husband apply here.
Gamete, Sperm, fetus, Law, Donation
گامت, اسپرم, جنین, قانون, اهدا
0
0
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-671&slc_lang=fa&sid=1
2018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/28
1397/9/7
Roshan M.
محمد روشن
0031947532846002915
0031947532846002915
No
fa
دلالتهای عملی اصول اخلاق پزشکی در اهدای گامت و جنین
Assessment of practical implications of principles of medical ethics in gamete and embryo donation
اصول چهارگانه اخلاق پزشکی امروزه به نحو وسیعی برای راهنمایی تصمیمگیریهای عملی در ارتباط با اخلاق پزشکی جا افتاده است و این مزیت را دارد که از نظر فرهنگی، بیطرف بوده و قابل پذیرش از سوی فرهنگهای گوناگون میباشد. این مقاله به مرور دلالتهای عملی هر کدام از این اصول چهارگانه در زمینه اهدای گامت و جنین میپردازد و بر آن است که به این ترتیب مروری کلی و عملکردی را بر مقولات اخلاقی در این حوزه فراهم آورد.نکاتی که در ارتباط با هر کدام از اصول چهارگانه در مقاله حاضر مورد بحث و نقد قرار گرفتهاند به این قرار هستند:اصل احترام به استقلال فردی (Respect for Autonomy): لزوم اخذ رضایت آگاهانه از اهداکننده و گیرنده گامت یا جنین، عدم اجبار، حق انتخاب دریافت کنندگان در رابطه با جنسیت یا ویژگیهای فردی گامت یا جنین، حق اهدای گامت از بدن فرد مرده یا جنین سقط شده و بررسی موارد تعارض نظر پزشک با نظر دریافت کننده درباره تداومِ بارداریِِ ایجاد شده. اصل سودرسانی (Beneficence): شمول این اصل بر رویان تولید شده در آزمایشگاه و امکان متصور شدن سود برای رویان انسانی قبل از کاشته شدن در رحم و اخلاقی بودن تولید رویان انسانی تنها به قصد پژوهش یا لزوم استفاده از رویانهای اضافه مانده (Surplus) پس از کاشت در رحم.اصل ضرر نرسانی (Nonmaleficence): حق دریافت کنندگان نسبت به دریافت گامت یا رویانی که تا حد ممکن از غیر طبیعی نبودن او اطمینان حاصل شده باشد، با توجه به ملاحظات مربوط به اجتناب از اصلاح نژاد و بحث درباره تفاوت این دو و حق رویان کاشته شده برای ادامه حیات.اصل عدالت (Justice): لزوم دسترسی عادلانه همگان به این خدمات و بحث درباره ضرورت اخلاقی شمول پوشش بیمهای، تخصیص عادلانه گامتها یا رویانهای اهدایی به درخواست کنندگان، حق فرزند حاصله نسبت به آگاهی از اصل و نسب زیست شناختی خود و حق زنان یائسه یا افرادی که فاقد رابطه زناشویی عادی و ظاهراً با دوام هستند در استفاده از گامت یا رویان اهدایی.
Objective(s): Nowadays, the four principles of medical ethics having the advantage of cultural impartiality are widely used for guidance of decision making regarding ethical issues in medicine. This article is aimed to review the practical implications of each one of these principles in gamete and embryo donation, and gives a general and practical overview regarding of those ethical issues.The following topics are discussed regarding each principle:Respect for Autonomy: Informed consent of donor and recipient (s) of the gamete or embryo; inhibition of coercion; issues regarding sex (or other characteristics) selection; using dead bodies or aborted fetuses as donor; cases of conflict between physician and recipient opinions about discontinuing of the achieved pregnancy.Beneficence: Inclusion of this principle to In Vitro produced embryos and possibility of considering any “benefit” for a human embryo before transferring to a uterus.Nonmaleficence: Right of recipients to receiving a healthy gamete or embryo (without any known or detectable abnormality), its differences with eugenics, and right of transferred embryo to life.Conclusion: Justice: Distributive justice in allocation of donated gametes or embryos and public access to such services, insurance coverage, and right of access to gamete donation for postmenopausal women or couples without normal or apparently persistent relations.
Gamete donation, Embryo donation, Medical ethics
اهدای گامت, اهدای جنین, اخلاق پزشکی, اصول گرایی
0
0
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-670&slc_lang=fa&sid=1
2018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/28
1397/9/7
Aramesh K.
کیارش آرامش
0031947532846002914
0031947532846002914
No
fa
اهدای گامت از منظر اخلاق اسلامی
Gamete donation from an Islamic ethics point of view
یکی از فرقهای گزاره اخلاقی با گزارههای فقهی و حقوقی در محمولات آن است. هر سه درباره افعال اختیاری انسان سخن میگویند. اخلاق از نیکی و زشتی یا شایستگی و ناشایستگی این افعال سخن میراند، در حالی که فقه از حرمت و حلیت آنها و حقوق از جواز و منع آنها. از همین جا روشن میشود این امکان هست که فعلی از افعال اختیاری انسان از نظر فقهی مشمول ادله برائت باشد و حکم به حلیت آن شود، ولی از نظر اخلاقی، کاری زشت باشد یا عقل عملی، حکم به ناپسندی آن کند. مانند آن که فقه به جواز پوششی خاص برای تمام مردان حکم کند، ولی عقل عملی، آن نحو لباس را شایسته برخی مقامات رسمی نداند. این تمایز بین حوزه اخلاق و فقه ما را بر آن میدارد که پژوهشی مستقل را در حوزه اخلاق پیگیریم و صورتهای مختلف اهدای گامت را از حیث حسن و قبح اخلاقی، مورد کنکاش قرار دهیم.این مقاله با پیش فرض گرفتن فتاوی فقهی در نظر دارد که مسأله را از حیث ارزشی بررسی کند. ابتدا به نحو استقلالی، ارزشهای عقلی اهدای گامت بررسی میشوند و سپس مبتنی بر هر یک از آراء فقهی، حکم اخلاقی متفرع بر آن ـ اگر باشد ـ ذکر میشود. به همین سیاق، روش بررسی مسأله با دو نگاه برون دینی (مستقل از آیات و روایات) و درون دینی (با توجه به آیات و روایات و فتاوی) پیریزی میشود و هر یک از آنها نیز در دو بخش جدای از هم به بحث گذاشته میشود. از آنجا که اهدای گامت خود صورتهای مفروض متنوعی دارد، سعی میشود تأثیرات این تنوع در ارزش داوری اخلاقی روشن شود.
Objective(s): One of the differences between an ethical proposition and a legal/jurisprudential (fiqhi) one lies in their predicates.Although all three propositions concern free actions of human being, ethical rules are about goodness or badness of those actions, that is, of them being virtuous or vice, while fiqhi rulings deal with their permissiveness or forbidden-ness. Thus it is possible for a given action to be permissive (halal) from a fiqhi stance, but vice from an ethical point of view. For example, it may be halal for all to wear some kind of clothes, while it is ethically bad for some to wear them. This distinction urges us to consider the issue of gamete donation from an ethical perspective. Conclusion: This Article attempts to consider the issue in accordance to Islamic ethics, presupposing jurisprudential fatwas. First, I will investigate the rational (independent) basis for gamete donation, then compare the results with various fatwas.
Islamic Ethics, Gamete donation, Islamic Values, Halal, Haram
اخلاق اسلامی, اهدای گامت, ارزشهای اسلامی, رابطه فقه و اخلاق
0
0
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-669&slc_lang=fa&sid=1
2018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/28
1397/9/7
Shahriari H.
حمید شهریاری
0031947532846002913
0031947532846002913
No
fa
اخلاق زیستی و ART از دیدگاه اسلام (اهل سنت) و قوانین موجود در آلمان
Islamic consideration (in Suni School) regarding bioethics and ART (especially oocyte and embryo donation) and the law in Germany
اخلاق زیستی طی دو دهه گذشته شاهد معرفی شدن (سکولاریزاسیون) بوده است و در این ارتباط متعاقباً نفوذ افکار مذهبی در اخلاق زیستی کاهش یافته است. اخلاق زیستی امروزه دیگر همانند سابق تحت اقتدار مذهب و پزشکی سنتی قرار ندارد. متأسفانه این مبحث تحت غلبه بیشتری از مفاهیم فلسفی، اجتماعی و قانونی قرار گرفته است. در ممالک اسلامی دین هنوز تأثیر بسزایی در جنبههای مختلف رفتاری، کرداری و سیاسی مردم دارد. از آنجا که علم بدون اعتقاد، مخرب روح انسانی است، بنابراین تعجبی ندارد که همواره شاهد تعامل و ارتباط متقابل علم و دین از آغاز تاریخ بشریت با یکدیگر باشیم. قرآن کریم مردم را به ازدواج، تشکیل خانواده و ازدیاد نسل ترغیب کرده است. آیهای از قرآن میفرماید: ما رسولان خود را فرستادیم و قبل از آن همسر و فرزندان را برای آنان مقرر کردیم.( قرآن کریم سوره رعد آیه 38). آیه دیگری میفرماید: و خداوند برای شما همدمهایی از جنس خودتان آفرید و به واسطه وصلت شما، پسران و دختران و نوهها را موجودی بخشید و برای شما از بهترینها روزی مقرر فرمود (قرآن کریم سوره نحل آیه 72). در مورد ناباروری در بین زوجین خداوند میفرماید: خداوند دختر و پسر را به هر که بخواهد ارزانی میدارد و عقیم میگذارد هر کس را اراده فرماید (قرآن کریم سوره شورا آیه50-49). پیشرفتهای صورت پذیرفته در تکنولوژی تولید مثل و لقاح خارج رحمی، جدا ساختن رابطه جنسی از تولید مثل را ممکن ساخته است. این پیشرفتها زنان را قادر ساخته است تا بتوانند بدون داشتن رابطه جنسی از طریق طبیعی و یا لقاح آزمایشگاهی حامله شوند. همچنین در ادامه این روش های درمانی، امکان استفاده از باروری شخص ثالث از طریق تخمک، اسپرم و یا رحم دیگری فراهم آمده است. دستورالعملهای اصلی باروری کمکی یا لقاح خارج از رحمی از دیدگاه اهل سنت در جهان اسلام، عبارتند از این که: انجام Assisted Reproductive Technology) ART) برای زوجین و به عنوان یک روش درمانی تنها در زمانی مقدور خواهد بود که عقد ازدواج آنان اعتبار قانونی داشته و فقط از گامت زوجین در تشکیل جنین استفاده گردد. قرارداد ازدواج به واسطه طلاق یا مرگ همسر باطل می گردد و لذا استفاده از گامت همسر متوفی یا مطلقه ممنوع است. اهل سنت اهدای اسپرم و تخمک را به جهت اختلاط نسل ممنوع میدانند. سابقاً فتوایی وجود داشت که اهدای تخمک یا جنین را در خانوادهای که مرد، دو همسر و یا بیشتر داشت (Bigamy) مجاز میدانست. در حالی که اکنون این فتوا تغییر یافته است و امکان جابجایی گامت از همسران متعدد یک فرد نیز مجاز نیست. از سال 1991 در آلمان قانونی تصویب شد که به کارگیری روشهای کمک باروری را قانونمند نمود. این قانون اهدای تخمک و جنین را مجاز ندانسته، در حالی که استفاده از اهدای اسپرم مجاز شناخته شد. اهدای تخمک و جنین صرفاً به دلیل مشکلات قانونی احتمالی متعاقب آن مردود دانسته شده است. این محدودیتها فقط جنبه قانونی داشته و بر مبنای اصول دینی یا اخلاقی نیست.
Objective(s): The last two decades have witnessed the secularization of bioethics. The religious influence on bioethics subsequently declined. Bioethics today is no longer dominated by religion and medical traditions as it used to be in the past. Unfortunately, it has become dominated more by philosophical, social and legal concepts. In the Islamic countries, religion still influences a lot of behaviors, practices and policies. Science without conscience ruins the soul. It is therefore not surprising that science and religion have been interrelated since the beginning of human history. The Holy Quraan encouraged marriage, family formation and reproduction. The Verse says: “We did send apostles, before thee, and appointed for them wives and children (Sura Al Ra´d, 13:38, Holy Quraan). Another Verse says: “And Allah has made for you mates of your own nature, and made for you, out of them, sons and daughters and grandchildren, and provided for you sustenance of the best (Sura Al-Nahl, 16:27, Holy Quraan). Regarding infertility among many couples it says: “He bestows (children) male and female, according to His will (and Plan), or He bestows both males and females, and He leaves barren whom He will (Sura Al-Shura, 42:49-50, Holy Quraan).Through the advances in assisted reproduction, it became possible to separate the bonding of reproduction from sexual act. These advances enabled women to conceive without having sex, either in vivo or in-vitro. This enables also the involvement of a third party in the process of reproduction whether by providing an oocyte, a sperm, an embryo or a uterus. In the Suni Muslim world, the basic guidelines for assisted reproduction are as follows. If ART is indicated in a married coupleas a necessary line of treatment, it is permitted during validity of marriage contract with no mixing of genes. If the marriage contract has come to an end because of divorce or death of the husband, artifical reproduction cannot be performed on the female partner even using sperms of the former husband. Besides, the oocyte and sperm donation are also not allowed because of mixing the genes. In case of Bigamy (in case of marriage of two wifes or more), there was a Fatwa allowing the oocyte or embryo donation within the same family, but this Fatwa was retarded and now even in Bigamy this possibility is not permitted.Conclusion: In Germany there is a law, which was legislated in 1991 which regulates the assisted reproduction technology. The law does not allow the oocyte and embryo donation while sperm donation in case of artificial insemination is allowed. The oocyte and embryo donations are not permitted just because of the possible legal problems which might follow this procedure. But this restriction in the law is not based on the religious or moral issue.
Gamete donation, Islam, Law, Germany
اهدای گامت, اسلام, قانون, آلمان
0
0
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-668&slc_lang=fa&sid=1
2018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/28
1397/9/7
Al-Hasani S.
صفا الحسنی
0031947532846002912
0031947532846002912
No
fa
تجارب روانی ـ اجتماعی قابل مشاوره در زنان مواجه با مشکلات باروری
Counsel able psychosocial experiences in women facing fertility problems
مطالعات توصیفی مختلف مطرح نمودهاند زوجهای نا بارور، اشکال مختلف تنش روانی ـ هیجانی را متحمل میشوند که در نهایت میتواند آنها را مستعد افسردگی نماید و همین امر ممکن است احتمال بارور شدن را بیشتر از پیش کاهش دهد. از سوی دیگر دیده شده است نمرات شادمانی در میان افرادی که در روند درمان نا باروری شکست میخورند، نسبت به افرادی که موفق میشوند به وضوح پایینتر است. تمامی اینها لزوم جنبههای مختلف مشاوره را در تمام مراحل درمانی مطرح مینماید.در بررسی به عمل آمده، غالب مطالعات، زنان را در دو گروه نا بارور و کنترل قرار دادهاند. گروه نا بارور، زنانی با مشکلات نا باروری هستند که در انتظار ART به سر میبردند و گروه کنترل، زنانی با توزیع سنی مشابه هستند که حداقل یک فرزند داشته و نیز سابقهای از ART نداشتهاند. این دو گروه از طریق تکمیل پرسشنامه مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. گروه نا بارور میزان بالاتری از احساسات هیجانی منفی را نشان دادند (69-37 درصد). روابط جنسی و زناشویی زوج در گروه نا بارور بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته بود. همچنین در زمان مشاوره، رضایتمندی ذهنی در گروه نا بارور به خصوص زنان با سابقه درمان ناموفق قبلی، اختلاف معناداری را با گروه کنترل نشان میداد که در زمینه خلق افسرده، حافظه و تمرکز، اضطراب و ترس و نیز جذابیت از نگاه دیگران بارزتر بود و اما شیوع اختلال افسردگی در گروه نا بارور 25 درصد به دست آمد، در حالی که در گروه کنترل 8/6 درصد بود. از مطالعات موجود، این طور برآورد میشود که زنان برخوردار از مشکلات باروری به خصوص آنهایی که جهت درمان خود تلاش مینمایند اما موفق نمیشوند، آشفتگی هیجانی پیدا میکنند که این امر ضرورت یک مشاوره حرفهای را میطلبد که نه تنها بر احساسات و تجارب کنونی، بلکه بر سوابق گذشته زوج در خصوص نحوه برخورد با این موضوع توجه مینماید و از آنجا که اثبات نشده واکنشهای روانی جدی در این افراد شایع باشد، لذا انجام مشاورههای روانی ـ اجتماعی مناسب میتواند نقش بسزایی در آماده سازی این افراد پیش از درمان، حین درمان و پس از انجام اقدامات درمانی ایفا نماید.
Objective(s): Descriptive reports suggest that couples with fertility problems undergo various forms of psychoemotional stress which may render them susceptible to depression. Such stress may further decrease the likelihood of conception. On the other hand, reported that happiness scores were lower among people who fail to conceive as compared with those who had successfully done so.In review of articles most of studies have categorized women into two infertile and controled groups. Infertile group comprise women awating for ART. The other group consistes of women ( similar age distribution) who are ready had at least one child of their own and had no history of ART. The survey was carried out using questionnaires of the self – administration type.Results: The prevalence of negative emotional feelings was higher in infertile group (37%-69%). Reported more changes interpartner relationship and sexuality. At the time of consultation, the infertiles had less favorable scores than controls on scales for depressed mood, memory/concentration, anxiety/feares and attractiveness. One in 4 of the infertiles had scores indicating depressive disorders as compared with only 6/8% of the controls.Conclusion: It has emerged from the studies that many of those facing fetility problems may experience turmoil of negative feelings in particular at the time when they are attempting to conceive but realize they are not succeeding. Psychosocial consultation has significant role for preparation of these pre-, during and post ART.
Infertility, Psychological Stress, Depression, Anxiety, Councelling
نا باروری, تنش روانی, افسردگی, اضطراب, مشاوره
0
0
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-667&slc_lang=fa&sid=1
2018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/28
1397/9/7
Ghorbani B.
بهزاد قربانی
0031947532846002909
0031947532846002909
No
Behjati Ardakani Z.
بهجتی اردکانی
0031947532846002910
0031947532846002910
No
Akhondi M.M.
محمدمهدی آخوندی
0031947532846002911
0031947532846002911
No
fa
احکام وضعی کودکان ناشی از اهدای گامت در رابطه با توارث
A study on the inheritance of children born through donor gamete (Sperm, ovum, or both)
در حقوق اسلامی در صورتی بین دو نفر توارث برقرار میشود که بین آن دو یا رابطه نسبی برقرار باشد و یا رابطه سببی که اصطلاحاً موجبات ارث نامیده میشود. یعنی بین مورث (ارثگذار) و وارث (ارثبر) ارتباط خویشاوندی خونی و یا رابطه زوجیت باشد.در بحث ما سخن در موجب نسبی است و این که در اهدای گامت (اسپرم یا تخمک یا هر دو) بین چه کسانی رابطه خویشاوندی خونی برقرار میشود و بین فرزند و چه کسانی رابطه توارث ایجاد میشود؟در این مقاله آنچه مورد تعقیب و نتیجهگیری قرار میگیرد ابتدا تعیین رابطه نسبی بین دهنده اسپرم، تخمک و صاحب رحم است که مسأله ارث از آن رابطه پیروی میکند. از نظر اینجانب پدر طبیعی کودک در اهدای اسپرم صاحب اسپرم است و مادر طبیعی صاحب تخمک و چون به سبب مجهول بودن دهنده اسپرم و تخمک مسأله توارث بین کودک و آنان منقطع میشود، ضرورت دارد تحت شرایطی مثلاً در ضمن یک عقد لازم دیگر درخواست کننده متعهد گردد که حضانت کودک و نفقه او را برعهده بگیرد و با وصیت به نفع کودک از محل ثلث جایگزینی برای ارث پیش بینی کند، ولی از طرف کودک نسبت به زوجین گیرنده گامت، رابطه ارث برقرار نخواهد شد. از نظر اینجانب صاحب رحم در صورتی که تخمک از او نباشد به رغم دادن شیر به کودک هیچ گونه رابطه طبیعی با حمل خود نخواهد داشت و احکام رضاع نیز در مورد او صدق نمیکند و رابطه توارث نیز بین آنان برقرار نمیشود.
Objective(s): The opening part of the paper includes discussions on the following topics: I. History of donor gamete (sperm) insemination. 2. Definition of gamete donation, and its types. 3. Requirements of inheritance, and its conditions and restrictions. 4. Definition of relation: relation in literal usage, in common custom and practice, and in law and Sharia.Different types of gamete donation are mentioned and the inheritance of children born this way is examined. The following questions are addressed in this section:First, who are the legal parents of children born through donor gametes: the donors of the sperm and ovum, or the host and her husband? Second, does inheritance hold between them and their mothers' fathers or other ancestors? Thirds, as in certain types of gamete donation a lineage cannot be established and neither the man nor the wife (womb owner) bear any relation to the embryo, what rules do apply as far as inheritance, maintenance (nafaqa), and child custody are concerned? Fourth, if the man in the above example divorces his wife made pregnant through donor gamete, who will be legally bound to the maintenance during the waiting period of three months (known as eddah)? The assumption is that the contributors of the sperm and ovum are act known. In answering these questions, we have drawn on Islamic jurisprudential sources (the Quran, the Prophet's tradition, and literal meanings of the terms.Conclusion: The views of Islamic jurisprudents, and jurists, for and against, and their arguments are examined. The opinions of respected contemporary sources of emulation, and jurisprudents are included in the concluding part of the paper.
Gamete Donation, Filiations, Inheritance, Maintenance money, Surrogacy
اهدای گامت, نسب, توارث, نفقه, رحم اجارهای
0
0
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-666&slc_lang=fa&sid=1
2018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/28
1397/9/7
Gheblei Kh
خلیل قبلهای خویی
0031947532846002908
0031947532846002908
No
fa
محرمانگی در درمان ناباروری
Confidentiality in infertility treatments
مسأله محرمانگی، یکی از مباحث مهم و مورد توجه در جوامع انسانی است.یکی از حوزههایی که امروزه به دلیل پیشرفتهای علمی و تکنولوژیک با سؤالات گوناگون در این خصوص مواجه است، خدمات درمانی مربوط به نا باروری است. شیوههای متداول کنونی و آینده این نوع از درمان، محل انگیزش پرسشهای اساسی در خصوص الزام، قلمرو و مبنی محرمانگی است. نویسندگان در این مقاله بر آن هستند تا با ارائه تعریف، بیان ویژگی و قلمرو محرمانگی به سؤالات مطرح در این باره پاسخ گویند و با بیان مبانی حقوقی محرمانگی به دفاع از آن بپردازند و بر لزوم حفظ اطلاعات پزشکی و درمانی افراد، تأکید نمایند. پاسداری از حریم خصوصی افراد در واقع نگاهبانی از کرامت و اراده آنان و در نتیجه فاعلیت اخلاقی آنهاست و تجاوز به آن به نام مصلحت و حقوق ثالث، تنها در شریط معین قابل توجیه است. در شیوه اهدای گامت و جنین و رحم جایگزین در درمان نا باروری نیز اصل محرمانگی بر پایه حفظ حریم خصوصی افراد جاری است. در موارد استثنا بر اصل هم با دقت میتوان دریافت که دلیل موافقان محرمانه بودن اطلاعات از مخالفان آن قویتر است.
Objective(s): In this article we study the concept of confidentiality in the treatment of infertility and the likely exceptions. We also attempt to study relevant laws and regulations in light of theoretical results.The paper is compiled in accordance with a legal descriptive and analytical method. None, of course, has priority over the other.Confidentiality is closely related to the concept of privacy. Privacy is a basic human right that protects human beings as “moral agents”. Although the public interest and third parties’ rights are the most popular exceptions limiting confidentiality, their force could be harnessed by the rule of law.Conclusion: In infertility treatment as a branch of medical treatments, the principle of confidentiality applies to almost all relationships between treatment providers, donors and treatment receivers. In accordance with the nature of the medical information, the legal system is bound to enact new kinds of rules to protect confidentiality.
Concept of confidentiality, Privacy, Third parties rights, The Public interest, Limits of confidentiality
محرمانگی, راز, حریم خصوصی, حق ثالث, مصلحت عمومی, قلمرو محرمانگی
0
0
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-665&slc_lang=fa&sid=1
2018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/28
1397/9/7
Abdolahzadeh A.
آزاده عبدالله زاده
0031947532846002905
0031947532846002905
No
Milanifar A.R.
علیرضا میلانیفر
0031947532846002906
0031947532846002906
No
Behjati Z.
زهره بهجتی اردکانی
0031947532846002907
0031947532846002907
No
fa
حقوق کودکان در اهدای گامت
Children rights in gamete donation
بدیهی است که استفاده از مبانی معمول در حقوق کودکان تولد یافته از طریق طبیعی نمیتواند در بررسی مسأله ارث، حضانت، ولایت، نفقه و حرمت نکاح کودکان تولد یافته از طریق اهدای گامت چندان ثمربخش باشد. در این مقاله سعی شده است که با بررسی منابع فقهی و حقوقی، شیوهای منطقی و قابل اجرا برای تدوین قوانین و آیین نامههای ضروری ارائه گردد. هم صاحب رحم و هم صاحب تخمک میتوانند مادر طفل محسوب شوند. بنابراین، در اهدای گامت، کودک از طریق مادر دارای نسب خواهد بود و تمامی حقوق او قابل اثبات و استیفاست و مادر میتواند برخی از تعهداتی را که در کودکان طبیعی برعهده پدر طبیعی است، به گردن بگیرد. اما در صورت اهدای اسپرم، از آنجا که شوهر، پدر طبیعی کودک به شمار نمیآید، اگر بخواهد که با اهدای اسپرم، صاحب فرزند شود، باید بر اساس مقرراتی، تعهداتی را در زمینه تأمین نیازهای کودک و سرپرستی او و حتی پیشبینی منابعی به عنوان جایگزین ارث از طریق وصیت، البته در محدوده ثلث و یا هبه در زمان حیات خود بپذیرد و نیز میتوان در مسأله محرمیت و حرمت نکاح از ادله مربوط به ربیبه بهره گرفت.
Objective(s): Children as members of the human community have certain rights, and all schools of law (religious or conventional) recognize these rights. So the way a child is born must not be held as a reason to deprive him/her of part of his/her rights. An important matter concerning donation of gamete (sperm or ovum) is restoration of the rights of those children who are produced from donated sperm or ovum, or, in some cases, born to a surrogate mother. Obviously, if we apply the traditional laws on the rights of naturally-born children in dealing with inheritance, custody, guardianship, alimony, and legitimacy of marriage of those children, we can hardly be successful in restoring their rights.The author in this paper will do his best to come up with appropriate ways of treating this modern phenomenon by reviewing the ideas of religious jurisprudents and, in some cases, jurists. The aim is to present a reasonable method and practical proposals. Hopefully, the results would help in formulating laws and drawing up the necessary bylaws.Results: Deficiencies of infertile women or women who want to have a child through gamete donation fall into the following categories: 1. the husband lacks fertile sperm and his wife possesses healthy ovum and womb (sperm donation); 2. The husband lacks fertile sperm and his wife lacks fertile ovum but possesses. Healthy womb (sperm and ovum or womb donation); 3. The husband possesses fertile sperm but his wife lacks fertile ovum (ovum donation).Conclusion: In all the above cases the woman plays her key role in the child's birth: of course, in case (1) she fulfills her function totally (functions related to ovum and womb), and in case (2) she only fulfills the womb function and giving birth to the child. In this paper, the author will argue that both the owner of womb and the owner of ovum can be considered the child's mother. Based on this fact, in gamete donation the child will have a lineage through his/her mother and all his/her rights can be proved and restored. In such cases, the child's mother can assume some of the responsibilities which in case of naturally-born children fall on the father. A husband who is not considered the child's natural father in cases (1) and (2) but wants to have a child through sperm donation must accept some responsibilities for meeting the child's needs and protecting him/her, and even consider resources as a substitute for inheritance in his will. Of courses, this must be within one-third of the father's possessions, or grants in his lifetime. As for the issue of proximity and legitimacy of marriage, arguments concerning foster children can be applied.
Gamete, Surrogate mother, Rights, Children, IVF
تلقیح مصنوعی, گامت, مادر جانشین, حقوق, کودکان
0
0
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-664&slc_lang=fa&sid=1
2018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/28
1397/9/7
Merghati T.
سید طه مرقاتی
0031947532846002904
0031947532846002904
No
fa
تأثیر افزایش سن در باروری و باروری جایگزین
The effect of ageing on natural and artificial reproduction
ناباروری یکی از مشکلات فردی و اجتماعی است که صرف هزینههای گزافی را جهت درمان طلب کرده و میتواند باعث از هم گسیختگی ثبات خانواده گردد. پیشرفت روشهای باروری جایگزین خصوصاً طی دهه اخیر، ایجاد بارداری را در زنان نابارور امکانپذیر ساخته است. گرچه این روشها در ابتدا برای درمان زنان در سنین پایین و قبل از یائسگی به کار میرفت، اما امروزه استفاده روزافزون از روشهایی مانند اهدای گامت، بارداری را در زنان حتی بعد از سن یائسگی امکانپذیر ساخته است. روش اهدای گامت مسائل بحث برانگیز زیادی را مطرح کرده است. یکی از سؤالات مهم مطرح، ایجاد یا عدم ایجاد محدودیت سنی برای زنان جهت استفاده از این روش میباشد. با توجه به اهمیت موضوع در این مطالعه به بررسی تأثیر افزایش سن در باروری و روشهای جایگزین باروری میپردازیم.پژوهش حاضر، از نوع مطالعات توصیفی ـ تحلیلی است که با توجه به جوانب مختلف باروری در سنین بالا به مقایسه سیاستها و نگرشهای مختلف نیز پرداخته است. در ابتدا تغییرات توانایی تولیدمثل زنان در طول زمان و اثرات افزایش سن بر روی نتایج حاصل از روشهای کمک باروری مورد توجه قرار گرفته است و سپس تأثیرات باروری و داشتن فرزند در سنین بالا در ابعاد پزشکی، اجتماعی و روانی بررسی شده و در نهایت با توجه به نتایج و مطالعات انجام گرفته و شرایط جامعه ایران دسترسی زنان مسن به فناوریهای نوین باروری مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج این مطالعه بیانگر تفاوت سیاست گذاریها در ارتباط با افزایش سن و نتایج حاصل از روشهای باروری شخص ثالث در جوامع مختلف است. این سیاست گذاریها بر اساس سطح دسترسی به رفاه اجتماعی در جامعه و سیستمهای حمایتی، امید زندگی و شرایط جسمی، اقتصادی و اجتماعی فرد متغیر است. به نظر میرسد در ایران با توجه به شرایط فعلی حداکثر سن استفادهکنندگان از روشهای باروری جایگزین تا همان سن باروری طبیعی یعنی 50 سال در نظر گرفته شود و از ورود زنان بالای 50 سال به فرآیند درمان ناباروری جلوگیری به عمل آید. محدودیت سنی فرد میتواند با توجه به شرایط جسمی، اقتصادی و اجتماعی وی و پس از انجام مشاوره در صورت داشتن شرایط لازم افزایش یا کاهش یابد. از طرفی لازم است به تمامی زنان مسن استفاده کننده از این روشها آموزش لازم در رابطه با فرزندآوری در سنین بالا و پیامدهای احتمالی آن برای خود و فرزندان داده شود.
Objective(s): Infertility as one of individual and social dilemmas sometimes result in significant expenditures, it also might weaken the family stability. Recent developments in assisted reproductive technologies have enabled the infertile couples to become pregnant. Although these methods were initially used only for women in premenopausal age, gamete donation has brought about the possibility of treating women beyond the age of menopause. In this article an attempt will be made to consider effects of ageing on natural and artificial reproduction. In this descriptive-analytic study we compare different views and policies relevant to various aspects of pregnancy in the aged.First we describe the changes in reproductive ability during the lifespan and the effect of ageing on the results of assisted reproductive technologies. This is discussed from medical, social and psychological points of view. Finally by regarding the different studies and the current status of Iranian society, we evaluate the access of middle-aged women to assisted reproductive technologies.Conclusion: Our study displays the differences in policies defining an age limit and the results of donation in different societies. These policies differ based on the level of access to social welfare, supportive services, life expectancy and the medical, financial and social status of each individual. Regarding Iran’s current social standing, it is emphasized to limit the reproductive treatments to the age of fifty. There is a possibility that some individuals might be included in a younger or older age depending on their medical, financial and social situations and after a thorough and timely counseling. It is also essential to educate all advanced-aged women on the issues related to child-bearing in middle age and the likely consequences.
Fertility assisted reproductive techniques (ART), maternal age
باروری, باروری جایگزین, سن
0
0
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-663&slc_lang=fa&sid=1
2018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/28
1397/9/7
Behjati Ardakani Z.
زهره بهجتی اردکانی
0031947532846002899
0031947532846002899
No
Abbasi Shavazi M.J.
محمدجلال عباسی شوازی
0031947532846002900
0031947532846002900
No
Shidfar F.
فاطمه شیدفر
0031947532846002901
0031947532846002901
No
Moeini M.
فاطمه شیدفر
0031947532846002902
0031947532846002902
No
Akhondi M.M.
محمدمهدی آخوندی
0031947532846002903
0031947532846002903
No
fa
نارساییهای قانون ایران درباره اهدای گامت و جنین با توجه به حقوق تطبیقی
Failures of IRI “Embryo Donation Act” based on a comparative study
اهدای گامت و جنین از موضوعات مهمی است که در کشورهای پیشرفته مورد توجه قانونگذار واقع و مقرراتی راجع به آنها وضع شده است. در ایران نیز قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور مصوب 1382 تحولی در این زمینه ایجاد کرده است، هر چند که در مقایسه با قوانین کشورهایی مانند فرانسه دارای کاستیها و نارساییهایی است. بررسی حقوق فرانسه در این خصوص میتواند نقایص قانون ما را روشن کرده و در اصلاح و تکمیل قوانین موجود به کار آید.در مورد اهدای گامت، یعنی دادن تخمک یا اسپرم به وسیله شخص سوم به منظور تولید مثل، قانون ایران ساکت است و نیاز به اصلاح دارد و فقهای معاصر در مشروعیت این موضوع، اختلاف نظر دارند.در مورد اهدای جنین، قانون 1382 حاوی مقرراتی راجع به شرایط درخواست کنندگان و اهدا کنندگان و نیز شرایط و تشریفات اهدا و انتقال جنین است، هرچند که از پارهای جهات ناقص است. برای مثال در قانون فرانسه تولید مثل یا بارداری برای دیگری، که نمونه بارز آن رحم جایگزین میباشد، به صراحت منع شده است، در حالی که در حقوق ایران هیچ نصی در این خصوص وجود ندارد و مسأله قابل بحث است.در مورد نسب طفل ناشی از انتقال جنین، قانون فرانسه طفل را ملحق به زن و مرد دریافت کننده دانسته و تمامی آثار نسب مشروع از جمله ارث را برای او قائل شده است، در حالی که قانون ایران فقط از وظایف و تکالیف زوجین اهدا گیرنده جنین «از لحاظ نگهداری، تربیت و نفقه و احترام» سخن گفته و آنها را نظیر وظایف و تکالیف اولاد و پدر و مادر دانسته است. بنابراین قانون ایران الحاق کامل طفل به دریافت کنندگان جنین و توارث بین آنان را نپذیرفته و در مورد ولایت قهری و منع نکاح (محرمیت) هم سکوت اختیار کرده است. به هر حال قانون ایران در مقایسه با قانون فرانسه دارای کاستیها و نارساییهای متعدد است که رفع آنها به اجتهاد جدید و اصلاح قانون نیاز دارد.
Objective(s): Gamete and embryo donation is one of the important concepts with which law makers of developed countries have been engaged; this has lead to emergence of various laws in this regard. The same has happened in Iran. However Iranian law has differences with similar regulations, a fact that lays the ground for an amendment of the Iranian law.Regarding gamete donation - which means sperm or ovum donation carried on by a third person current IRI laws are silent and the situation could be revised in due course. Moreover, our Islamic scholars have arguments on the legitimacy of this issue.With regard to the Embryo Donation Law which was passed in 2003 and includes provisions on the condition and formalities of donation and embryo transferring, it seems to have deficiencies in some aspects. For instance, and from a comparative perspective, in France reproduction for third persons including surrogacy is forbidden.On the other hand this issue is not being considered in IRI laws and thus they could be revised in light of comparative studies.Conclusion: Regarding filiation of the child resulted from embryo donation, the French code has accepted the connection of the child with the receiving parents and also all other related rights including heritage. On the contrary, IRI Code has only dealt with responsibilities of the recipient parents on the subject of caring, training, alimony. In this regard, IRI act suffers from major failures for the rectification of which there is an urgent need of debate and law reforms.
Gamete, Embryo, Donation, Infertile Couples, Surrogacy
گامت, جنین, اهدا, زوجین نابارور, رحم جایگزین
0
0
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-662&slc_lang=fa&sid=1
2018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/28
1397/9/7
Safaiee S.H.
سید حسین صفائی
0031947532846002898
0031947532846002898
No
fa
آشنایی با لقاح طبیعی، لقاح خارج رحمی و ضرورت استفاده از گامت جایگزین در درمان ناباروری
A close look at natural and in vitro fertilization as well as the need for donated gametes in treatment of infertility
همزمان با ظهور فناوری لقاح خارج رحمی در سال 1978، امکان درمان ناباروری برخی از زوجهایی که به هر دلیلی دارای گامت بوده، ولی از داشتن فرزند محروم بودند فراهم شد. بررسی جنبههای مختلف به کارگیری روشهای باروری کمکی جایگزین در ایران، علیالخصوص از نظر شرعی و قانونی یکی از مقدمات اصلی ورود به استفاده از این فناوری است. مفاهیم باروری کمکی، لقاح خارج رحمی، انتقال مستقیم گامت اهدایی به داخل رحم و مقایسه آن با تشکیل جنین حاصل از گامت جایگزین پس از کشت و آمادهسازی آن در آزمایشگاه و سپس انتقال آن به داخل رحم از مفاهیم اساسی و اولیه جهت آشناسازی حوزههای علمیه و فقها و دانشمندان سایر علوم به ویژه حقوق، روانشناسی و جامعه شناسی است. استفاده از روشهای گامت جایگزین در باروری زوجین نابارور زمینه نگرش جدیدی را در فقه و قانون برای استفاده از این روشها در درمان ناباروری فراهم نموده است. استفاده از این روشها در ایران نیازمند بررسیهای اساسی و جدی مطابق با شرایط فرهنگی اجتماعی آن است. سلامت جسمی، روحی و روانی اهدا کننده و دریافت کننده یکی از مهمترین عوامل ارزیابی فرآیند اهدا است. همچنین علاوه بر ارزیابی سلامت جسمی فرد و اطمینان از عدم ابتلای به بیماریهای صعبالعلاج، جلوگیری از انتقال برخی از بیماریهای ژنتیک به جنین حاصل نیز حایز اهمیت است. اگرچه تطابق ویژگیهای خونی، ظاهری، فرهنگی، اجتماعی و حتی رعایت تناسب دینی نیز در این رابطه مطرح است. استفاده زوج نابارور از این تکنیکها در درمان ناباروری، مستلزم اطلاع دقیق از ابعاد متنوع آن است. هر گونه اطلاعی که بتواند در تصمیم زوج نسبت به استفاده از این تکنیکها تغییری حاصل نماید، بایستی قبل از هر گونه اقدام درمانی در مشاورههای متعدد عرضه گردد و پس از پذیرش آگاهانه و رضایت زوج، امکان استفاده از این تکنیکها محقّق گردد. به کارگیری این تکنیکها در درمان ناباروری زوج بدون فراهم آمدن مقدمات اولیه ارزیابی سلامت اهدا کننده و دریافت کننده و عدم آگاهسازی دقیق زوج نابارور از ابعاد متنوع فقهی، حقوقی، روانی، اجتماعی و اخلاقی، میتواند زمینهساز آسیبهای اجتماعی جبران ناپذیر بعدی برای زوج و فرزند حاصل باشد و مراکز درمان ناباروری بایستی دقت کافی در این زمینه را مبذول نمایند.
Objective(s): Along with the emerged IVF technology in 1978, the possibility of fertilizing couples, who could produce gametes but were for one reason or another deprived of having children, was materialized. Assessment of applying ART methods in Iran, in particular from jurisprudential point of view, is among the main prerequisites to make such a therapeutic approach to this technology.Concepts like assisted reproductive techniques, IVF, direct transfer of donated gamete into the uterus and its comparison with formation of embryo from donated gamete after its culture, in the laboratory and the consequent embryo transfer to the uterine cavity are among the fundamental and initial concepts for familiarization of religious schools and jurisprudents with the application of donated gametes in treatment of infertile couples, which together have provided a new view point in Shiite jurisprudence in confronting treatment of infertility.The donors' and the recipients' physical and mental health are among the most important factors in assessing the process of donation which will not only increase the level of confidence in preventing transmission of genetic and non genetic diseases to the embryo but also insures a high level of compatibility in blood born, physical, cultural, social and even religious characteristics. Preparing the socio-cultural basement for application of these techniques for treatment of infertile couples calls for a comprehensive introduction of such issues in the society and also in the scientific community. For an infertile couple to volunteer to use these techniques, they need to be well aware of their different dimensions.Conclusion: Any information that can affect the decision of the couple in applying these techniques must be discussed with them in comprehensive and even repeated consultation sessions and only after well educated and informed consent of the couple, application of these techniques may be allowed. It is the task of the infertility clinics to cover these issues with maximum caution.
Gamete, Fetus, Sperm, Gamete Donation, IVF, Third Party Reproduction
گامت, اهدای گامت, لقاح خارج رحمی, بارداری جایگزین
0
0
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-661&slc_lang=fa&sid=1
2018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/28
1397/9/7
Akhondi M.M.
محمدمهدی آخوندی
0031947532846002890
0031947532846002890
No
Behjati Ardakani Z.
بهجتی اردکانی
0031947532846002891
0031947532846002891
No
Arefi S.
سهیلا عارفی
0031947532846002892
0031947532846002892
No
Sadri Ardekani H.
هومن صدری اردکانی
0031947532846002893
0031947532846002893
No
Arabi M.
محمود اعرابی
0031947532846002894
0031947532846002894
No
Zarnani A.H.
امیر حسن زرنانی
0031947532846002895
0031947532846002895
No
Chamani Tabriz L.
لیلی چمنی تبریز
0031947532846002896
0031947532846002896
No
Shabestari O.
امید شبستری
0031947532846002897
0031947532846002897
No
fa
خویشاوندی به کجا میرود؟ شیوههای جدید تولیدمثل، دانش معتبر و همتباریـ چند مورد پژوهشی از ایران
Whither Kinship?-New Assisted Reproduction Technology Practices, Authoritative Knowledge and Relatedness – case studies from Iran
رهبران مذهبی در ایران نسبت به پذیرش نوآوریها در علوم و فنون، من جمله کاربرد تکنولوژیهای جدید تولیدمثل، روشنفکری و انعطافپذیری قابل توجهی از خود نشان دادهاند. فتاوی و قوانین جدیدی برای قانونی کردن کاربرد این تکنولوژیها و سازگار شدن با تغییرات در یک چهارچوب اسلامی به تصویب رسیدهاند. تکنولوژیهای جدید تولیدمثل، به ویژه درمان نازایی، در میان فناوریهای جدید در حال ترقی در ایرانند که نیازمند تفاسیر اسلامیاند تا کاربرد آنان را میسر کنند. در این مقاله، من عواملی را که برای زوجهای نازا مبین استفاده از تکنولوژیهای جدید تولید مثل تعیین کننده هستند بررسی میکنم. به نظر من مذهب در این زمینه نقشی برجسته دارد و در حال حاضر به عنوان منبع معتبر و نهایی ارجاع باقی مانده است. تفسیر قانون الهی برای استفاده از تکنولوژیهای نوین به نوبه خود زاده و معیین تقاضای بالای این فناوری است. رقابت میان تفسیر مجدد کردن احکام مذهبی برای هم گام ماندن با نوآوریهای تکنولوژیکی، تقاضای بالا برای درمان نازایی، رشد فزاینده طیف گزینههای موجود عرضه شده توسط تکنولوژیهای جدید تولید مثل ، همه به شرایطی میانجامد که برای اتخاذ تصمیمات سریع تنها کاردانی پرمایگی کسانی که علاقمند به یافتن راه حلهای مشروعاند معمولاً منجربه نجات این وضعیت قامض میشود. بنابراین پیشنهاد من این است که وابستگیهای نو ظهور و اشکال جدید خویشاوندی که دست آورد ترکیب شیوههای توصیف شده فوق میباشد ممکن است منجر به موقعیتهایی بشود که صرفاً از قلمرو مذهب فراتر رفته و در نتیجه نیازمند چهارچوبهای معنوی، اخلاقی و قانونی متفاوت دیگری به علاوه تفاسیر اسلامی باشد. تنها زمانی که این "اطفال جدید" بالغ شوند مشکلات ناشی از این چنین شکافی میتواند پدیدار شود. دادههای استفاده شده در این مقاله در امتداد مطالعات وسیعتری در یزد، کلینیکها و مراکز نازایی در تهران، مصاحبه با اهداء کنندگان و دریافت کنندگان یاخته جنسی، پزشکان، متخصصان زایمان و مشاوران است.
Religious leaders in Iran have shown remarkable open-mindedness and flexibility towards embracing innovations in science and technology, including the use of modern reproductive technologies. New ‘fatwas’ and laws are being (respectively) decreed and passed to legitimise the use of technology and to adapt to change within an Islamic framework. New reproductive technologies, especially infertility treatment, are among recent technologies flourishing in Iran and which require Islamic interpretations to make their use possible. In this paper I examine the factors which determine the use of new reproductive technologies for infertile couples. I suggest that in this respect religion plays a predominant role and currently remains the ultimate authoritative source of reference. The interpretation of the divine law to use new procreative technologies is in turn driven and defined by the high demand for such technology. The race between re-interpreting the religious rules in order to keep pace with the technological innovations, the high demand for infertility treatment, and the ever-increasing range of options offered by new reproductive technologies, leads to situations whereby rapid decisions have to be made and the resourcefulness of all concerned in finding legitimate solutions often come to the rescue. I then suggest that the emerging relationships and new forms of kinship resulting from the combination of the practices described above may give rise to new situations which could exceed the realm of religion alone and require other moral, ethical and legal frameworks as well as their Islamic interpretations. It is only when the ‘new babies’ come of age that problems arising from this lag might emerge.Data used in this paper is drawn from a larger study in Yazd, research in clinics and infertility centres in Tehran, interviews with donors and recipients of gamete, and with medical doctors, obstetricians and counsellors.
Kinship, ART, Iran
خویشاوندی, تکنولوژیهای کمک باروری, ایران
0
0
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-660&slc_lang=fa&sid=1
2018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/282018/11/28
1397/9/7
Sheibani S.
ثریا شیبانی
0031947532846002889
0031947532846002889
No