Payesh (Health Monitor) Journal
پایش
Payesh
Medical Sciences
http://payeshjournal.ir
1
admin
1680-7626
2008-4536
10.61186/payesh
2008-4536
fa
jalali
1387
10
1
gregorian
2009
1
1
8
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی
Predisposing, Reinforcing, Enabling Causes in Educational Diagnosis and Evaluation (PRECEDE)
بر افسردگی و کیفیت زندگی بیماران با عمل جراحی تعویض عروق کرونر
Effect of a PRECEDE-based educational intervention on depression and quality of life in patients with coronary artery bypass grafting
توصیفی
Descriptive
<p>این مطالعه به منظور بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر افسردگی و کیفیت زندگی بیماران با عمل جراحی بای پاس طراحی گردید. این پژوهش نیمه تجربی بر روی 54 بیمار قلبی با عمل جراحی بای پاس که به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند، در مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان انجام شد. ابزار جمع آوری دادهها در این مطالعه، سه پرسشنامه بود. ابتدا برای سنجش افسردگی در این بیماران از مقیاس افسردگی بیماران قلبی (Cardiac Depression Scale)، سپس از پرسشنامه خودساخته آموزشی<br>
Predisposing, Reinforcing, Enabling Causes in Educational Diagnosis and Evaluation (PRECEDE) و در پایان از پرسشنامه استاندارد بینالمللی SF-36 استفاده گردید. مداخله به صورت 9 جلسه آموزشی، یک بار در هفته به مدت 90-60 دقیقه بر اساس اجزای الگوی PRECEDE انجام شد و بیماران به مدت دو ماه پیگیری شدند. به منظور دستیابی به نتایج از نرمافزار SPSS و آزمونهای t زوج، t مستقل و مان ـ ویتنی و کای ـ دو استفاده گردید. نتایج نشان دادند که پس از مداخله آموزشی در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد میانگین نمره عوامل مستعد کننده (P<0.0001)، عوامل قادر کننده، عوامل تقویت کننده و رفتارهای خود یاری افزایش معنیدار یافتهاند(001/0>P). اختلاف معنیداری در میانگین نمرات افسردگی بین دو گروه بعد از مداخله آموزشی مشاهده شد(P<0.001). بعد از مداخله در ابعاد عملکرد جسمی (P<0.04)، مشکلات روحی (P<0.01) مربوط به کیفیت زندگی و در کل در خلاصه سنجش سلامت روانی (P<0.04) بین دو گروه، تفاوت معنیداری به دست آمد.<br>
یافتههای این بررسی کارایی و تأثیر الگوی آموزشی PRECEDE و اجزای آن (عوامل مستعد کننده، عوامل قادر کننده و عوامل تقویت کننده) و عوامل رفتاری این الگو را در بهبود سریعتر وضعیت روانی این بیماران و بهبود افسردگی و در نهایت، افزایش کیفیت زندگی بیماران با عمل جراحی تعویض عروق کرونر مشخص و تأیید میکند.<br>
.</p>
Objective(s): To examine effect of an educational intervention on depression and quality of life in patients with coronary artery bypass grafting surgery.<br>
Methods: This was a quasi-experimental study of 54 patients after bypass surgery in the Isfahan Cardiovascular Research Center. The patients randomly assigned to intervention and control groups. Primarily Cardiac Depression Scale was used to measure depression. In addition, a PRCEDE-based educational questionnaire and the end SF-36 questionnaire were used. The intervention group received a PRCEDE Model educational package up four months.<br>
Results: After education the mean score of Predisposing factors, Enabling factors, Reinforcing factors and self-helping behaviors increased significantly in the intervention group as compared to the control group (P<0.001). The mean score of depression in control group (M=104/5, SD=30/4) and intervention group (M=112/8, SD=21/9) decreased significantly, but this effect was more pronounced in intervention group (M=66/2, SD=22 vs M=89/2, SD=27/8). Also the significant differences in quality of life between two groups were seen in physical functioning (P<0.04), role emotional (P<0.01) and mental component summary (P<0.04).<br>
Conclusion: The findings of this study indicated that the PRCEDE Model was effective educational intervention in reducing depression and enhancing quality of life in patients with coronary artery bypass surgery.
مداخله آموزشی, افسردگی, کیفیت زندگی, الگوی PRECEDE
PRECEDE Model, Depression, Quality of life, Coronary Artery Bypass Surgery, SF-36
75
84
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-616&slc_lang=fa&sid=1
Leila Sabzmakan
لیلا سبزمکان
10031947532846006530
10031947532846006530
Yes
Seyyed Mohammd Mehdi Hazavehei
دکتر سیدمحمدمهدی هزاوئی
10031947532846006531
10031947532846006531
No
Katayoun Rabiee
دکتر کتایون ربیعی
10031947532846006532
10031947532846006532
No
Hassan Jahani Hashemi
دکتر حسن جهانی هاشمی
10031947532846006533
10031947532846006533
No
Mohsen Mir Mohammad Sadeghy
دکتر محسن میرمحمدصادقی
10031947532846006534
10031947532846006534
No