Payesh (Health Monitor) Journal
پایش
Payesh
Medical Sciences
http://payeshjournal.ir
1
admin
1680-7626
2008-4536
10.61186/payesh
2008-4536
fa
jalali
1391
3
1
gregorian
2012
6
1
11
3
online
1
fulltext
fa
بررسی وضعیت مصرف صبحانه در دانشآموزان مقطع ابتدایی
The status of breakfast consumption among primary school children in the north of Iran
توصیفی
Descriptive
صبحانه به عنوان مهمترين وعده غذايي روزانه شناخته شد. نقش بسزايي در رشد و ارتقاي آموزشي دانشآموزان دارد. اين مطالعه بهمنظور بررسي وضعيت مصرف صبحانه و برخي عوامل مرتبط با آن در بين دانشآموزان مقطع ابتدايي استان گلستان در سال 1388 به اجرا در آمد. مطالعه از نوع توصيفي ـ مقطعي بود که بر روي 7426 دانش آموز (3786 = پسر و3640 = دختر) که از 112 مدرسه در مناطق شهري و روستايي به اجرا در آمد. دادهها به کمک پرسشنامه جمعآوري گرديد. <br>نتايج نشان داد 91/7 درصد دانشآموزان (پسر=93/3 درصد و دختر=90/1) درصد قبل از رفتن به مدرسه صبحانه مصرف ميکردند. ميزان مصرف صبحانه به اندازه 8/7 درصد در مدارس دولتي بيشتر از مدارس غير انتفاعي بود. ميزان مصرف صبحانه در قوميت ترکمن (94/0 درصد) به طور معنيداري بيشتر از گروههاي قوميت فارس (90/4 درصد) و سيستاني (96/6 درصد) بود (0/001=P). اختلاف آماري معنيداري بين دو جنسيت و دو نوع مدرسه از نظر ميزان مصرف صبحانه مشاهده شد (0/001=P). از مهمترين علل عدم مصرف صبحانه بياشتهائي (70/1 درصد)، مواد غذايي غير دلخواه (11/8 درصد)، بيتوجهي مادر (5/2 درصد) و عوامل ديگر (13 درصد) بود. به ازاي هر يازده کودک، يک کودک بدون مصرف صبحانه به مدرسه ميرود و عوامل اجتماعي ـ اقتصادي بر آن مؤثر است. با توجه به نقش مصرف صبحانه در ارتقاء آموزشي دانشآموزان، توصيه ميشود اقدامات مناسبي براي برطرف کردن موانع مصرف صبحانه برداشته شود.<br><br> <br><br></span>
<br>Objective(s): To evaluate eating breakfast among primary school children and some demographic factors relationship with it in whole of Golestan province (north of Iran) in 2009.<br>Methods: This cross-sectional study was performed on 7426 students (3786=male and 3640=female) from 112 schools in urban and city area that were chosen by two steps’ cluster and stratify sampling. A questioner was completed for all samples by interview. The consumption of breakfast and some factors effect on such as ethnicity, residential area, literacy and type of school computed in this study. Data analysis was carried out using the spss.win 16.Validity and reliability of questionnaire was confirmed.<br>Results: Consumption of breakfast was shown among 91.7% of students (female= 90.1% and male=93.3%). Consumption of breakfast was 8.7% in public school more than in private school children and in Turkman ethnic groups (94.0%) is significantly more than other ethnic groups such as Fars (90.4%) and Sisstani (91.6%) (P=0.001). There is a statistical significant differences between gender and type of school, separately (P=0.001). The most reasons for lack of breakfast eating are low appetite (70.1%) and non-flavorful foods (11.8%).<br>Conclusion: Lack of breakfast eating is one to eleven of students and social-demographic factors such as ethnicity and social level based on type of school effects on it. With regard to roll of breakfast eating in educational promotion, recognition and solving the obstacle factors for eating breakfast in students were recommended.
صبحانه, دانشآموزان, قومیت, ایران
Breakfast, Students, Ethnicity, Iran
327
336
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-435&slc_lang=fa&sid=1
Gholamraza Vaghari
غلامرضا وقاری
10031947532846001872
10031947532846001872
No
Abbas Ali Keshtkar
عباسعلی کشتکار
10031947532846001873
10031947532846001873
No
Ladan Shomali
لادن شمالی
10031947532846001874
10031947532846001874
No
Hamideh Aslani
حمیده اصلانی
10031947532846001875
10031947532846001875
No
Habibeh Moradian
حبیبه مرادیان
10031947532846001876
10031947532846001876
No
Shima Kazemi
شیما کاظمی
10031947532846001877
10031947532846001877
No