Payesh (Health Monitor) Journal
پایش
Payesh
Medical Sciences
http://payeshjournal.ir
1
admin
1680-7626
2008-4536
10.61186/payesh
2008-4536
fa
jalali
1400
1
1
gregorian
2021
4
1
20
2
online
1
fulltext
fa
تاثیر برنامه آموزشی مهارتهای ارتباطی والدین بر میزان عزتنفس دانشآموزان دختر نوجوان
The Effect of Communication Skills Training for parents on Adolescent Female Students' Self-Esteem
کارآزمایی بالینی
Clinical Trial
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><strong><span style="font-family:B Nazanin;">مقدمه:</span></strong> <span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">عزتنفس قطعیترین عامل در روند رشد روانی افراد و یکی از معیارهای سلامت روان میباشد</span></span><span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">. در دوره نوجوانی نقش والدین و مهارت آنان در برقراری ارتباط مثبت و سازنده با فرزند نوجوانشان بسیار حساس و حیاتی است .هدف این مطالعه تعیین تاثیر برنامه آموزشی مهارتهای ارتباطی والدین بر میزان عزتنفس دانشآموزان دختر نوجوان است.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;">مواد و روش کار:</span></strong> <span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه­تجربی است که در سال ۱۳۹۷ در یکی از دبیرستانهای دولتی شهرستان دماوند انجام شد. نمونهها ۷۷ نوجوان دختر و والدینشان بودند که به صورت غیرتصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه عزتنفس کوپراسمیت بود. </span></span><span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">ابتدا درگروه کنترل و آزمون عزتنفس دانشآموزان دختر سنجیده شد. در </span></span><span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">گروه آزمون با توجه به نیازهای آموزشی والدین ۱۶ جلسه آموزشی طراحی و در قالب آموزش گروهی در گروههای 10 نفره اجرا گردید. </span></span><span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">بعد از یک ترم تحصیلی دوباره عزتنفس در دو گروه سنجیده شد</span></span><span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">. دادهها با آزمونهای ویلکاکسون، منویتنی وآنالیز کوواریانس توسط نرمافزار </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:B Lotus;">spss22</span></span><span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:B Nazanin;"> تجزیه</span></span><span style="letter-spacing:.1pt;"></span><span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">وتحلیل شدند.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;">یافته ها:</span></strong> <span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">آزمون منویتنی قبل از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل از نظر میانگین نمره عزتنفس تفاوت معنیدار نشان نداد.</span></span><span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:B Nazanin;"> بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل</span></span> <span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">با توجه به آنالیز کوواریانس تفاوت معنیدار نشان داد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;">نتیجه گیری:</span></strong> <span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">با توجه به یافتههای مطالعه حاضر که نشاندهنده تاثیر برنامه آموزشی مهارتهای ارتباطی والدین در افزایش عزتنفس دانشآموزان دختر نوجوان بوده است، پیشنهاد میگردد </span></span><span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">جهت ارتقای سلامت دختران نوجوان توجه ویژهای به آموزش والدین بر اساس نیاز و خصوصیات دوران نوجوانی شود. </span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Objective (s</strong>)<strong>:</strong> The association between self-esteem and the process of mental development of individuals and mental health is well established. In adolescence, the role of parents and their skills in communicating is very sensitive and vital. The purpose of this study was to assess the effect of parents' communication skills training on the self-esteem of adolescent female students.<br>
<strong>Methods:</strong> This was a quasi-experimental study that conducted in one of the state high schools in Damavand, Iran in 2019. The sample consisted of 77 adolescent girls and their parents who were assigned to two groups: intervention and control. Parents in the intervention group received 16 training sessions in a group pf 10 participants. The control group received nothing. In both groups students completed a self-esteem questionnaire (Cooper-Smith questionnaire) at two points in time: before intervention and three months after the intervention. The data were analyzed by Wilcoxon, Mann-Whitney and analysis of covariance using SPSS22 software.<br>
<strong>Results:</strong> Both groups were similar in most characteristics and at baseline self-esteem score did not differ significantly between two groups (p=0.49). However, after the intervention, there was a significant difference between the experimental and control groups according to analysis of covariance (p=0.001).<br>
<strong>Conclusion</strong> The findings suggest parents' communication skills training could be effective in improving adolescents’ self-esteem.</div>
دختر نوجوان, دبیرستان ,عزتنفس, مهارتهای ارتباطی,والدین
Adolescent girl, Communication skills ,High school ,Parents, Self-esteem
191
199
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-626-1&slc_lang=fa&sid=1
Narges
Nasirinia
نرگس
نصیری نیا
n.nasirinia@gmail.com
100319475328460017358
100319475328460017358
No
Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
robabeh
memarian
ربابه
معماریان
memari_r@modares.ac.ir
100319475328460017359
100319475328460017359
Yes
Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
aliakbar
rasekhi
علی اکبر
راسخی
rasekhi@modares.ac.ir
100319475328460017360
100319475328460017360
No
Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران