Payesh (Health Monitor) Journal
پایش
Payesh
Medical Sciences
http://payeshjournal.ir
1
admin
1680-7626
2008-4536
10.61186/payesh
2008-4536
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
19
3
online
1
fulltext
fa
شکاف کیفیت برنامه آموزشی مشاوره پیش از ازدواج در استان البرز سال 1397
Quality gap assessment of premarital education and counseling in Alborz province in 2018
توصیفی
Descriptive
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">مقدمه<span style="font-size:16px;">:</span></span></span></strong><span style="font-size:16px;"> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;">درک صحیح مدیریت از انتظارات مشتری برای دستیابی به خدماتی با کیفیت بهتر</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;">لازم است</span></span><strong><span style="font-family:B Nazanin;">. </span></strong><span style="font-family:B Nazanin;">هدف مطالعه بررسی کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده توسط مراکز مشاوره پیش از ازدواج، از دیدگاه داوطلبان ازدواج </span><span style="font-family:B Nazanin;">بود.</span> <strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;">مواد و روش کار:</span></strong> <span style="font-family:B Nazanin;">در این مطالعه مقطعی، 679 نفر داوطلبان ازدواج</span><span style="font-family:B Nazanin;"> مراجعه کننده به مراکزمشاوره پیش از ازدواج استان البرز در تابستان 1397 به روش تصادف</span><span style="font-family:B Nazanin;">ی در مطالعه شرکت کردند. انتظارات و ادراکات آنان درباره خدمات آموزشی مراکز مشاوره با پرسشنامه سروکوال در پنج بعد تضمین، همدلی، پاسخگویی، اطمینان و ملموس قبل و بعد برگزاری کلاس ها سنجیده شد. از آزمون های ویلکاکسون، تی، تحلیل واریانس و همبستگی برای تجزیه تحلیل استفاده شد.</span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;">یافته ها:</span></strong> <span style="font-family:B Nazanin;">بین کیفیت آموزش مورد انتظار و آموزش ارائه شده </span><span style="font-family:B Nazanin;">شکاف کیفیت منفی وجود داشت</span><span style="font-family:B Nazanin;">. در چهار بعد از پنج بعد کیفیت خدمت شکاف کیفیت منفی وجود داشت. بیشترین اختلاف منفی مربوط به بعد همدلی وکمترین اختلاف کیفیت منفی مربوط به بعد اطمینان بود. تفاوت مشاهده شده در </span><span style="font-family:B Nazanin;">سه بعد همدلی، ملموس و تضمین </span><span style="font-family:B Nazanin;">معنادار بود. شکاف کیفیت با </span><strong><span style="font-family:B Nazanin;">سن</span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"> و </span><span style="font-family:B Nazanin;">تحصیلات زوجین داوطلبان ازدواج ارتباط داشت.</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;">نتیجه گیری:</span></strong> <span style="font-family:B Nazanin;">به سیاستگذاران توصیه می شود برای ارتقای کیفیت کلاسهای آموزشی مشاوره پیش از ازدواج به ویژه در ابعاد همدلی، تضمین و ملموس برنامه ریزی و مداخله کنند </span><span style="font-family:B Nazanin;">و از این طریق گام موثری در جهت کاهش طلاق و افزایش رضایتمندی از ازدواج در استان البرز برداشته شود. </span></span><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></strong></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Objective (s</strong>)<strong>:</strong> Understanding customer expectations is essential to achieving better quality services. The aim of this study was to evaluate the quality of eduacational program offered by pre-marital counseling centers from expextant coupls’ perspective. <strong><span dir="RTL"></span></strong><br>
<strong>Methods:</strong> This cross-sectional study was carried out in pre-marital counseling centers of Alborz province in summer 2018. In all 679 expextant couples were randomly selected. Their expectations and perceptions of counseling services were measured before and after classes by the SERVQUAL questionnaire in five dimensions of assurance, empathy, accountability, reliability, and tangibility. Data were analyzed using Wilcoxon, ANOVA, T- test and correlation tests.<br>
<strong>Results:</strong> A negative quality gap (0.12) was identified between expectations and perceptions (P<0.001). In four out of five dimensions, negative quality gaps were existed. The highest negative quallity gap was related to empathy (0.22) and the lowest negative quality gap was related to reliability (0.05). The differences observed in three dimensions of empathy, tangibility and assurance were significant. Age and education were significantly associated with negative quality gaps.<br>
<strong>Conclusion:</strong> This study showed that policymakers should intervene to enhance the quality of pre-marriage counseling classes, especially in the areas of empathy, tangibility and assurance and, consequently, take effective steps to reduce divorce and increase marital satisfaction in Alborz province.<strong><span dir="RTL"></span></strong></div>
شکاف کیفیت,کلاسهای مشاوره پیش از ازدواج, استان البرز
Quality gap, Pre-marriage counseling classes, Alborz province
299
309
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-433-2&slc_lang=fa&sid=1
Fariba
zmankhani
فریبا
زمانخانی
100319475328460012260
100319475328460012260
Yes
Alborz University of Medical Science, Karaj, Iran
دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
Afsoon
Tizvir
افسون
تیزویر
100319475328460012261
100319475328460012261
No
Deputy of Health, Alborz University of Medical Science, Basij Blvd, Azadegan squ, Karaj, Iran
معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
Zahra
dadashieynsheykh
زهرا
داداشی عین شیخ
100319475328460012262
100319475328460012262
No
Deputy of Health, Alborz University of Medical Science, Basij Blvd, Azadegan squ, Karaj, Iran
معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
Saeedeh
Ataollahi
سعیده
عطاء الهی
100319475328460012263
100319475328460012263
No
Deputy of Health, Alborz University of Medical Science, Basij Blvd, Azadegan squ, Karaj, Iran
معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران