Payesh (Health Monitor) Journal
پایش
Payesh
Medical Sciences
http://payeshjournal.ir
1
admin
1680-7626
2008-4536
10.61186/payesh
2008-4536
fa
jalali
1395
11
1
gregorian
2017
2
1
16
1
online
1
fulltext
fa
نقش مهارتهای حل مسأله در بروز رفتارهای سالم و مثبت: ارائه و ارزشیابی الگوی مطلوب برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان
The Role of Problem Solving Skills in Emergence of Healthy and Positive Behaviors: development and Evaluation of an Optimal Model for Social Studies for Primary School Curriculum
توصیفی
Descriptive
<b>مقدمه: </b>مهارتهای حل مسأله یکی از مهارتهایی است که در کاهش تعارضها و مشکلات بین فردی و درونفردی نقش اساسی دارد. این پژوهش با هدف ارائه و ارزشیابی الگوی مطلوب برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان با تأکید بر پرورش مهارتهای حل مسأله انجام شد.<br>
<b>مواد و روش کار: </b>این پژوهشِ کاربردی با روش تحقیق زمینهای انجام گرفت. بدین منظور، ابتدا الگوی پیشنهادی برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان با تأکید بر پرورش مهارتهای حل مسأله در قالب عناصر برنامه درسی (هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی ـ یادگیری و ارزشیابی) ارائه شد. برای ارزشیابی الگوی پیشنهادی از نظر متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی استفاده شد. به این منظور، پرسشنامهای محققساخته و در اختیار 45 متخصص برنامه درسی که به روش تمامشماری و 360 معلم دوره ابتدایی استان گیلان که به روش تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند، قرار گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (جدول فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون مجذور خی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.<br>
<b>یافته ها: </b>یافتههای تحقیق نشان داد که بیش از 85 درصد متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی، اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی ـ یادگیری و روشهای ارزشیابیِ الگوی پیشنهادی را مطلوب دانستهاند. همچنین، بین دیدگاه متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی در مورد مطلوب بودن عناصر پیشنهادی در این الگو تفاوت آماری معنیدار وجود نداشت.<br>
<b>بحث و نتیجه گیری: </b>نتایج مطالعه نشان داد که ارتقای سلامت روان دانشآموزان بایستی یکی از اهداف برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان با تأکید بر پرورش مهارتهای حل مسأله باشد.<br>
<b>Objective (s): </b>Problem-solving skills are essential to reduce conflicts and interpersonal and interpersonal problems. The current study aimed to develop and evaluate an optimal model for social studies for primary school curriculum with emphasizing on problem-solving skills.<br>
<b>Methods:</b> This was a field study. The proposed model for social studies course in primary school was presented with four elements: objectives, content, teaching and learning methods and evaluation. Then curriculum specialists and primary school teachers evaluated the proposed model. The data were collected by a designed questionnaire. The data was analyzed by descriptive statistics (frequency and percentage tables) and inferential statistics (chi-square test).<br>
<b>Results:</b> In all 45 curriculum specialists and a random sample of 360 primary school teachers were participated in the study. More than 85 percent of curriculum specialists and primary school teachers have evaluated the model. There was not a significant difference between curriculum specialists and primary school teachers about the desirability of the proposed elements in this model (P> .05).<br>
<b>Conclusion: </b>The proposed model that was found to be acceptable and it seems that could improve mental health in primary school students.
مهارتهای حل مسأله, سلامت روان, برنامه درسی, مطالعات اجتماعی, دبستان
problem-solving skills, mental health, curriculum, social studies, primary school
39
51
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-106&slc_lang=fa&sid=1
Samira Ebrahimpour Koumleh
سمیرا ابراهیم پور کومله
10031947532846005026
10031947532846005026
Yes
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
Ezatollah Naderi
عزت اله نادری
10031947532846005027
10031947532846005027
No
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
Maryam Seif Naraghi
مریم سیف نراقی
10031947532846005028
10031947532846005028
No
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران