Payesh (Health Monitor) Journal
پایش
Payesh
Medical Sciences
http://payeshjournal.ir
1
admin
1680-7626
2008-4536
10.61186/payesh
2008-4536
fa
jalali
1398
3
1
gregorian
2019
6
1
18
3
online
1
fulltext
fa
بررسی تاثیر بازی جورچین در آگاهی و رفتار های مرتبط با سلامت دهان کودکان
Evaluation of effectiveness of puzzle game on oral health related knowledge and behaviors among children
توصیفی
Descriptive
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><strong><span style="font-family:b nazanin;">مقدمه:</span></strong> <span style="font-family:b nazanin;">آموزش ازطریق کارتِ بازی می تواند نقش موثری در ارتقا</span><span style="font-family:b nazanin;">ی</span><span style="font-family:b nazanin;"> آگاهی و رفتارهای مرتبط با</span> <span style="font-family:b nazanin;">بهداشت دهان و دندان کودکان داشته باشد.</span><span style="font-family:b nazanin;"> از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله مبتنی بر کارتِ بازی بر آگاهی و رفتار های مرتبط با سلامت دهان کودکان طراحی و اجرا گردید.</span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;">مواد و روش کار:</span></strong> <span style="font-family:b nazanin;">در این مطالعه نیمه تجربی، 100دانش آموز دختر و پسر در دو گروه آزمون و شاهد به نسبت مساوی تقسیم شدند. سپس بازی جورچین دهان سالم از طریق بنر طراحی شده به دانش آموزان گروه آزمون آموزش داده شد. اطلاعات توسط پرسشنامه محقق </span><span style="font-family:b nazanin;">ساخته</span><span style="font-family:b nazanin;"> قبل، بلافاصله و یک ماه پس از </span><span style="font-family:b nazanin;">مداخله </span><span style="font-family:b nazanin;">جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار </span><span dir="LTR"><span style="font-family:cambria,serif;">SPSS 22</span></span> <span style="font-family:b nazanin;">و آزمون های آماری </span><span dir="LTR"><span style="font-family:cambria,serif;">ANOVA</span></span><span style="font-family:b nazanin;"> و </span><span dir="LTR"><span style="font-family:cambria,serif;">t-test</span></span><span style="font-family:b nazanin;"> مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.</span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;">یافته ها:</span></strong> <span style="font-family:b nazanin;">میانگین</span> <span style="font-family:b nazanin;">(انحراف معیار)</span><span style="font-family:b nazanin;"> نمرات آگاهی قبل،</span> <span style="font-family:b nazanin;">بلافاصله و یک ماه پس از </span><span style="font-family:b nazanin;">مداخله </span><span style="font-family:b nazanin;">در گروه آزمون به ترتیب </span><span style="font-family:b nazanin;">(1/50)8/92 ، (1/47)11/0 و (1/43)11/96 بود.</span><span style="font-family:b nazanin;"> در گروه شاهد میانگین نمرات آگاهی در سه بازه قبل، بلافاصله و یک ماه پس از </span><span style="font-family:b nazanin;">مداخله </span><span style="font-family:b nazanin;">تفاوت معنی دار نشان نداد.</span><span style="font-family:b nazanin;"> میانگین نمرات آگاهی در دو گروه قبل از مداخله، فاقد اختلاف معنی دار بود. </span><span style="font-family:b nazanin;"> اما بلافاصله </span><span style="font-family:b nazanin;">و یک ماه بعد از مداخله</span><span style="font-family:b nazanin;">، شاهد افزایش اختلاف میانگین آگاهی در دو گروه بودیم. تغییرات رفتارهای مرتبط با سلامت دهان کودکان، یک ماه بعد از مداخله در هر دو گروه از لحاظ آماری معنی دار نبود.</span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;">بحث و نتیجه گیری:</span></strong> <span style="font-family:b nazanin;">کارت بازی جورچین دهان سالم نمرات آگاهی دانش آموزان در زمینه سلامت دهان و دندان را در بازه زمانی کوتاه مدت (یک ماه) بهبود بخشید، اما در تغییر رفتار آنان تاثیری نداشت.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Objective (s</strong>)<strong>:</strong> Edutainment (education through entertainment) could be effective in promoting knowledge and creating behavioral changes among children. This study aimed to evaluate the effectiveness of puzzle game on knowledge and oral health behavior of children.<br>
<strong>Methods:</strong> In this semi-experimented study 100 students of both genders were divided equally into two intervention and control groups. Then a “Healthy Mouth Puzzle” game was taught to the students of intervention group through a designed banner. Data were collected by self-designed questionnaires before and immediately after intervention, and at one-month follow-up. The data were analyzed performing t-test, and one way analysis of variance.<br>
<strong>Results:</strong> The mean score of knowledge before, immediately after and one month after the implementation of the intervention were found to be 8.92±1.50, 11.0±1.47 and 11.96±1.43 (P=0.0001) for the intervention group. However in the control group, the difference of knowledge mean score was non significance in the three returns (P=0.43). The mean difference of knowledge between the two groups was not significant before the intervention (P=0.28), but the mean score of knowledge was higher in intervention group immediately after (P<0.001) and one month follow-up assessments (P<0.001). Positive Changes among children’s’ oral health behavior was not significant one month after intervention in both groups.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Puzzle game improved the students’ oral health knowledge during short period but was ineffective to promote oral health behavior.</div>
کارت بازی, آگاهی, رفتار, سلامت دهان, کودکان
Card game, oral health knowledge, oral health behavior
269
277
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-190-2&slc_lang=fa&sid=1
Majid
Nameni
مجید
نامنی
10031947532846009042
10031947532846009042
No
Student Research Committee, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
Mahmoud
Tavousi
محمود
طاووسی
10031947532846009043
10031947532846009043
No
Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات سنجش سلامت، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
Mohammad Mehdi
Naghibi Sistani
محمد مهدی
نقیبی سیستانی
naghibis@razi.tums.ac.ir
10031947532846009044
10031947532846009044
Yes
Oral Health Research Center, Institute of Health, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
مرکز تحقیقات سلامت دهان، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
Hemat
Gholinia
همت
قلی نیا
10031947532846009045
10031947532846009045
No
Institute of Health, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران