RT - Journal Article T1 - Evaluating the quality of Covid-19 related information on the website of the Iran Ministry of Health and Medical Education JF - payeshj YR - 2021 JO - payeshj VO - 20 IS - 2 UR - http://payeshjournal.ir/article-1-1477-fa.html SP - 213 EP - 221 K1 - Covid- 19 K1 - Evaluation K1 - Instructional Media AB - مقدمه: در بسیاری از کشورهای جهان، پایین بودن سطح سواد سلامت، تبدیل به مشکلی جدی شده است. در ایران حدود نیمی از افراد سواد سلامت محدود دارند. این افراد در درک اطلاعات سلامت و اتخاذ تصمیمات سالم در شرایط حساس مانند بحران کووید-19 با مشکل روبرو هستند. بنابراین، باید مواد آموزشی سلامت برای چنین مخاطبانی قابل درک و روشن باشد. هدف این پژوهش ارزشیابی کیفیت رسانه‌های آموزشی مرتبط با کووید-19 پایگاه اینترنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود. مواد و روش کار: پژوهش، به روش تحلیل محتوا انجام شد. واژه کرونا در قسمت جستجوی وب‌گاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد شد و رسانه‌های آموزشی مرتبط با کووید-19 انتخاب شدند. در کل، 60 رسانه مرتبط با کووید-19 که جنبه آموزش عمومی داشتند، نمره‌دهی شد. دو پژوهشگر به صورت جداگانه با استفاده از شاخص شفافیت ارتباطات (Clear Communication Index- CCI) هر یک از این رسانه‌های آموزشی را نمره‌دهی و ارزشیابی کردند. برای محاسبه میزان توافق پژوهشگران از ضریب آلفای Krippendorff استفاده شد. یافته ها: نمره میانگین شاخص CCI این رسانه‌ها (9/72) 38/87 بود و هیچ کدام نمره بالاتر از 90 نگرفتند. یافته‌ها نشان می‌دهد براساس معیارهایی که برای طراحی رسانه های آموزشی برای افراد با سواد سلامت محدود در نظر گرفته شده است، در رسانه های آموزشی مورد بررسی در این پژوهش، مطلوبیت مورد انتظار تامین نشده است. در زیربخش‌های رعایت نکات مربوط به پیام اصلی و فراخوانی به اقدام برای عمل و زبان از سطح مورد انتظار کمتر بود. رعایت نکات مربوط به طراحی اطلاعات و توصیه های رفتاری به صورت معناداری از سطح مورد انتظار بالاتر بود. نتیجه گیری: لازمه اثربخشی رسانه‌های آموزشی در بحران‌هایی مانند کووید-19، توجه به سطح سواد سلامت مخاطبان است. بنابراین، ضروری است که کیفیت رسانه‌های آموزشی با استفاده از معیارهای ارزشیابی نظیر قابلیت درک، فراخوانی مناسب برای اقدام، طراحی مناسب و غیره ارتقا یابد. LA eng UL http://payeshjournal.ir/article-1-1477-fa.html M3 10.52547/payesh.20.2.213 ER -