TY - JOUR T1 - The Effectiveness of Acceptance and Commitment-based Parenting education on Children's Anxiety and the Parenting Stress of Mothers TT - اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب کودکان و استرس فرزندپروری مادران JF - payeshj JO - payeshj VL - 20 IS - 1 UR - http://payeshjournal.ir/article-1-1387-fa.html Y1 - 2021 SP - 91 EP - 107 KW - acceptance and commitment-based parenting KW - anxiety KW - parenting stress N2 - مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب کودکان و استرس فرزندپروری مادران بود. مواد و روش کار: جامعه پژوهش، کودکان 7 تا 12 ساله اهوازی با نشانه ­های اضطراب بودند که بدین منظور سه کودک 7 تا 12 ساله با نشانه­ های اضطراب به همراه مادران­شان، با روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش از روش طرح تجربی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه ناهمزمان استفاده شد. کارایی پروتکل آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد در طی سه مرحله (خط پایه، درمان 12 جلسه­ ای و پیگیری 1 ماهه) با استفاده از پرسشنامه­ های اضطراب کوکان اسپنس- فرم والد و فرم کوتاه پرسشنامه استرس فرزندپروری آبیدین مورد بررسی قرار گرفت. داده ­ها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند. از جمله مهمترین متغیرهای تحلیل دیداری، تغییرات روند، تعییرات جهت، PND و POD بود. یافته ها: شاخص­ های تغییر پایای مادران و کودکان نشان داد که شاخص همه آزمودنی­ ها در مرحله­ی پیگیری به جز در مادر و کودک سوم معنادار بوده است. بررسی درصدهای بهبودی آزمودنی­ ها نشان داد که تغییرات درصد بهبودی و شاخص تغییر پایا هماهنگ و همسو با هم است. نتیجه گیری: آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد با افزایش پذیرش، ذهن ­آگاهی و حرکت در جهت ارزش­ های فرزندپروری والدین می­ تواند باعث کاهش استرس فرزندپروری آنها و اضطراب کودکان شود. M3 10.29252/payesh.20.1.91 ER -