RT - Journal Article T1 - The effect of online educational intervention based on the Extended Theory of Reasoned Action on interpersonal communication skills of health care workers JF - payeshj YR - 2022 JO - payeshj VO - 21 IS - 4 UR - http://payeshjournal.ir/article-1-1854-fa.html SP - 409 EP - 420 K1 - extended theory of reasoned action K1 - communication skills K1 - health care providers Online training AB - مقدمه: ارتباطات بین فردی مراقبین سلامت و مراجعین یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر رضایتمندی مراجعین از مراکز خدمات جامع سلامت می باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تأثیر آموزش مجازی مبتنی بر نظریه عمل منطقی توسعه‌یافته بر مهارتهای ارتباطی بین فردی مراقبین سلامت شهر اهواز انجام گرفت. مواد و روش کار: این مطالعه مداخله ای بر روی 88 نفر از مراقبین سلامت شهر اهواز (44 نفر گروه آزمون و 44 نفر گروه شاهد) در سال 1400 انجام شد. داده ها در زمان های قبل و 2 ماه بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه سازه های نظریه عمل منطقی توسعه یافته و نیز پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بین فردی جمع آوری گردید. محتوای آموزشی بصورت مجازی با استفاده از شبکه‌ اجتماعی (واتساپ) طی 12 جلسه 60 دقیقه‌ای در اختیار گروه آزمون قرار گرفت به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ویراست 24 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها: میانگین امتیاز سازه های نظریه عمل منطقی توسعه یافته در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد بعد از مداخله افزایش معنادار یافت. و نیز میزان مهارت های ارتباطی بین فردی در گروه آزمون بعد از مداخله نسبت به گروه شاهد به طور معنادار افزایش داشت . بیشترین تغییر مربوط به نگرش و رفتار و کمترین تغییر مربوط به هنجارذهنی بود. نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر نظریه عمل منطقی توسعه یافته بصورت مجازی با استفاده شبکه اجتماعی(واتساپ) بر بهبود مهارتهای ارتباطی بین فردی مراقبین سلامت مؤثر بود. ه نظر می رسد که اجرای اینگونه برنامه های آموزشی می تواند برای افزایش مهارتهای ارتباطی بین فردی مراقبین سلامت مفید باشد. LA eng UL http://payeshjournal.ir/article-1-1854-fa.html M3 10.52547/payesh.21.4.409 ER -