AU - Zohreh Sohrabi, AU - Fariba Bakhti, AU - Leili Salehi, TI - Psychometric properties of the research self-efficacy scale (RSES) among medical postgraduate students PT - JOURNAL ARTICLE TA - payeshj JN - payeshj VO - 16 VI - 4 IP - 4 4099 - http://payeshjournal.ir/article-1-94-fa.html 4100 - http://payeshjournal.ir/article-1-94-fa.pdf SO - payeshj 4 AB  - مقدمه: خودکارآمدی پژوهشی پیش‌بینی کننده‌ی علاقه فراگیران به انجام پژوهش است و ارزیابی صحیح آن به اساتید در شناخت نقاط قوت و ضعف فراگیران در رابطه با پژوهش کمک می‌کند. این مطالعه با هدف روان‌سنجی مقیاس خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. مواد و روش کار: در این مطالعه روان‌سنجی از اطلاعات جمع آوری شده از 150 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران درسال 1395 استفاده شد. ابزار اولیه 18 گویه ای با مقیاس لیکرت از مطالعات قبلی اقتباس‌ شده بود. روند اعتبار‌سنجی با بررسی شاخص روایی محتوی، نسبت روایی محتوی و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و امتیاز تأثیر صورت گرفت. پایایی درونی ابزار با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و ثبات ابزار به‌ وسیله روش آزمون باز آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: در مقیاس اولیه 18 سوالی براساس شاخص ضریب تأثیر بالای 1/5 و شاخص محتوی بالای 0/49 و نسبت روایی بالای 0/7 تعداد 18 سوال حفظ شد. براساس تحلیل عاملی اکتشافی نیز تمامی این 18 سوال در ابزار باقی ماندند. با در نظر گرفتن ارزش ویژه بالای 1 برای هر عامل، سه عامل خودکارآمدی شناخت مسئله، خودکارآمدی روش‌شناسی، خودکارامدی گزارش‌نویسی استخراج شد. این مقیاس قادر به پیش‌بینی 57/072 درصد از تغییرات کل مقیاس بود. بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار خودکارآمدی پژوهشی است. این نتایج می‌تواند جهت سنجش خودکارآمدی پژوهشی در دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. کلیدواژه: روایی، پایایی، روان سنجی، خودکارآمدی پژوهشی CP - IRAN IN - LG - eng PB - payeshj PG - 457 PT - Descriptive YR - 2017