AU - Fatemeh Zahra Ahmadi, AU - Mahmoud Mehr-Mohammadi, AU - Jean Vala, AU - Ali Montazeri, TI - Implementation and greenhouse trial of a dialogic health literacy curriculum for pre-service teachers: A narrative inquiry PT - JOURNAL ARTICLE TA - payeshj JN - payeshj VO - 16 VI - 4 IP - 4 4099 - http://payeshjournal.ir/article-1-92-fa.html 4100 - http://payeshjournal.ir/article-1-92-fa.pdf SO - payeshj 4 AB  - مقدمه: معلمان نقش بسیار مهمی در ارتقای سواد سلامت دانش‌آموزان ایفا می‌کنند. در حال حاضر شواهد اندکی وجود دارد که در دوره تربیت معلم، تأثیر مداخلات مرتبط با برنامه درسی را بر سواد سلامت نشان دهد. مواد و روش کار: این پژوهش به شیوه روایتی انجام شد و طی آن، روایت‌های دانشجومعلمانی که برنامه درسی گفت و شنودی سواد سلامت را تجربه کردند مورد بررسی قرار گرفت تا از طریق آن بتوان اثربخشی این برنامه را ارزشیابی کرد. داده‌ها از طریق پرسشنامه رویداد مهم، نوشتارهای تأملی، کارهای عملی دانشجویان، تعاملات دانشجویان با یکدیگر و با مدرس، و نوشته‌های میدانی پژوهشگران گردآوری شده اند. تحلیل داده‌ها از طریق تحلیل مضمونی انجام شد. یافته ها: یافته‌ها نشان داد برنامه درسی سواد سلامتِ مبتنی بر تعلیم و تربیت گفت و شنودی به خوبی از سوی دانشجومعلمان مورد پذیرش واقع شد و توانست سواد سلامت معلمان را در ابعاد دسترسی، درک، کاربرد، ارزشیابی و انتقال اطلاعات سلامت افزایش دهد. بحث و نتیجه گیری: برنامه درسی سواد سلامتِ مبتنی بر تعلیم و تربیت گفت و شنودی می‌تواند به افزایش سواد سلامت دانشجویان منجر شود. این نخستین مطالعه‌ای است که در ایران تأثیر برنامه درسی سواد سلامت را سنجیده است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - payeshj PG - 431 PT - Descriptive YR - 2017