AU - Mohammad Hadi Safi, AU - Masoud Fallahi Khoshkenab, AU - Mehdi Rasel, AU - Mahdi Rahgozar, TI - Assessing and prioritizing needs of faculty members on the basis of Kano’s Model PT - JOURNAL ARTICLE TA - payeshj JN - payeshj VO - 10 VI - 4 IP - 4 4099 - http://payeshjournal.ir/article-1-499-fa.html 4100 - http://payeshjournal.ir/article-1-499-fa.pdf SO - payeshj 4 AB  - امروزه از مهم‌ترين عوامل ارتقاي كارآيي دروني و بيروني دانشگاه، رضايت اعضاي هيئت علمي از فرايندهاي موجود در دانشگاه است. با مشخص کردن نيازهاي مؤثر بر رضايت شغلي مي‌توان به منظور بهبود شرايط و افزايش ميزان رضايت و در نتيجه افزايش كارايي، اثربخشي و بهره وري اعضاي هيئت علمي اقداماتي به عمل آورد. پژوهش حاضر، مطالعه‌اي توصيفي ـ تحليلي به صورت مقطعي است كه با هدف تعيين و اولويت بندي نيازهاي اعضاي هيأت علمي دانشگاه بر اساس الگوي كانو در سال1387 با مشارکت 94 نفر از اعضاي هيئت علمي شاغل در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي تهران انجام پذيرفت. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوري شده و سپس با استفاده از جدول تعديل شده کانو، ضريب رضايت و ضريب عدم رضايت تحليل گرديد.هشت نياز اعضاي هيئت علمي جزء نيازهاي هيجاني، 9 نياز جزء نيازهاي عملكردي و 10 نياز هم جزء نيازهاي اساسي بودند. عامل ايجاد فرصت جهت تحصيل در مقاطع بالاتر از دسته نيازهاي هيجاني داراي بيشترين ضريب ايجاد رضايت (904/0) وعامل عدم امنيت شغلي از دسته نيازهاي اساسي داراي بيشترين ضريب ايجاد نارضايتي (819/0-) در اعضاي هيئت علمي بود. لازم است مسئولان ابتدا با فراهم ساختن امكان مشاركت استادان در امر تصميم گيري و با شناخت مهم‌ترين نيازهاي آنها، اقدام به تدوين اهدف کوتاه، ميان و بلند مدت در جهت افزايش انگيزش و رضايت اعضاي هيئت علمي نمايند و سپس در جهت دستيابي به اين اهداف با مشارکت همه بخش‌هاي دانشگاه اقدامات مناسبي را طراحي و اجرا نمايند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - payeshj PG - 459 PT - Descriptive YR - 2011