%0 Journal Article %A Esmaeil Fattahi, %A Mahmoud Tavousi, %A Shamseddin Niknami, %A Iraj Zareban, %A Alireza Hidarnia, %T Effectiveness of an educational intervention for reducing Paan consumption among adolescents %J Payesh (Health Monitor) Journal %V 12 %N 1 %U http://payeshjournal.ir/article-1-394-fa.html %R %D 2013 %K knowledge, attitudes, affective beliefs, PaanParag, %X پان نوعي ماده مخدر جويدني است كه از مواد معدني، تنباكو، ادويه‌جات و شيرين‌كننده‌ها تشكيل شده است. هدف از اين مطالعه بررسي تأثير اثربخشي مداخله آموزشي بر محوريت باورهاي عاطفي بر کاهش مصرف پان در نوجوانان 14-12 ساله شهر چابهار بود. در اين پژوهش نيمه تجربي 105 نفر از طريق نمونه‌گيري تصادفي انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمون تقسيم شدند. ابزار گردآوري اطلاعات پرسش‌نامه شامل سؤالات دموگرافيک، آگاهي، نگرش، باورهاي عاطفي مربوط به مصرف پان پراگ بود. كه پس از بررسي روايي و پايايي جهت گردآوري اطلاعات از جامعه نمونه به كار گرفته شد. پس از جمع‌آوري اطلاعات اوليه مداخله آموزشي از طريق سخنراني، همراه توزيع پمفلت و برگزاري جلسه پرسش و پاسخ و بکارگيري تصاوير ذي‌ربط در گروه آزمون انجام شد و بلافاصله بعد از مداخله آموزشي و نيز 3 ماه پس از آن اطلاعات مجدداً جمع آوري و نهايتا با نرم افزار اماري SPSS16 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. قبل از مداخله، ميانگين نمرات در گروه از نظر سطح آگاهي نگرش، و باورهاي عاطفي تفاوت معني‌دار نداشتند. برخلاف گروه شاهد پس از آموزش، ميانگين نمرات تمام متغيرهاي فوق در گروه آزمون به طور معني‌دار افزايش پيدا كرد. نتايج اين مطالعه حاکي از تأثير مداخله آموزشي با تأكيد بر باورهاي عاطفي در رفتارهاي پيشگيري کننده از مصرف ماده پان پراگ در بين دانش آموزان گروه سني 14-12 ساله شهر چابهار بود. %> http://payeshjournal.ir/article-1-394-fa.pdf %P 109-116 %& 109 %! %9 Descriptive %L A-10-10-374 %+ %G eng %@ 1680-7626 %[ 2013