@ARTICLE{, author = {Esmaeil Zarghami, and Negar Nasiri, and Shirin Ejdefar, and Leyla Ejdefar, and }, title = {The role of environmental quality factors in decreasing behavioural disorders among pre-school children}, volume = {12}, number = {4}, abstract ={در سال‌هاي اخير، جمعيت قابل توجه کودکان در ايران، سبب توجه ويژه‌اي به مسئله آموزش و فضاهاي آموزشي کودکان شده است. متأسفانه در ايران، اکثر دبستان‌ها و مهد کودك‌ها در فضاهاي فاقد طراحي مناسب و يا در فضاهايي با کاربري غير آموزشي تأسيس مي‌شوند. هدف از تحقيق حاضر، بررسي برخي از اصول طراحي فضاهاي ويژه کودکان با تأکيد بر بهره گيري از قابليت‌هاي محيطي مؤثر بر رفتار کودکان و رويکرد کاهش اختلالات رفتاري در آنان است. جامعه آماري، از نوع در دسترس و شامل کودکان پيش دبستاني سنين 5 تا 7 ساله در يکي از مهد کودک‌هاي شهر تهران است. روش نمونه گيري از نوع تصادفي ساده است که از طريق آن تعداد 30 کودک انتخاب شده و به 2 گروه 15 نفري آزمايش و گواه تقسيم شدند. روش تحقيق به کار گرفته شده، نيمه آزمايشي و از نوع طرح پيش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه و آزمايش بود. براي تحليل آماري داده‌ها از تحليل کواريانس (ANCOVA) استفاده شده است.بر اساس نتايج به دست آمده، مي‌توان بيان کرد نورگيري طبيعي و مناسب فضا، ايجاد ارتباط ديداري و شنيداري با محيط خارج از فضاي مهدکودک و پيش دبستاني، همچنين ارتباط با فضاي سبز و باز و انجام بازي‌هاي گروهي و هدفمند در فضاي باز، بر کاهش نشانگان اختلالات رفتاري در کودکان تأثير دارد. با به کارگيري نتايج حاصل از پژوهش حاضر، مي‌توان اذعان داشت عوامل کيفي ـ کالبدي محيط‌هاي آموزشي، مي‌تواند بر رفتار کودکان تأثيرگذار باشد. }, URL = {http://payeshjournal.ir/article-1-362-fa.html}, eprint = {http://payeshjournal.ir/article-1-362-fa.pdf}, journal = {Payesh (Health Monitor) Journal}, doi = {}, year = {2013} }