1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، ایالات متحده امریکا
3- مرکز تحقیقات سنجش سلامت، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
چکیده: (3748 مشاهده)
مقدمه: معلمان نقش بسیار مهمی در ارتقای سواد سلامت دانشآموزان ایفا میکنند. در حال حاضر شواهد اندکی وجود دارد که در دوره تربیت معلم، تأثیر مداخلات مرتبط با برنامه درسی را بر سواد سلامت نشان دهد.
مواد و روش کار: این پژوهش به شیوه روایتی انجام شد و طی آن، روایتهای دانشجومعلمانی که برنامه درسی گفت و شنودی سواد سلامت را تجربه کردند مورد بررسی قرار گرفت تا از طریق آن بتوان اثربخشی این برنامه را ارزشیابی کرد. دادهها از طریق پرسشنامه رویداد مهم، نوشتارهای تأملی، کارهای عملی دانشجویان، تعاملات دانشجویان با یکدیگر و با مدرس، و نوشتههای میدانی پژوهشگران گردآوری شده اند. تحلیل دادهها از طریق تحلیل مضمونی انجام شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد برنامه درسی سواد سلامتِ مبتنی بر تعلیم و تربیت گفت و شنودی به خوبی از سوی دانشجومعلمان مورد پذیرش واقع شد و توانست سواد سلامت معلمان را در ابعاد دسترسی، درک، کاربرد، ارزشیابی و انتقال اطلاعات سلامت افزایش دهد.
بحث و نتیجه گیری: برنامه درسی سواد سلامتِ مبتنی بر تعلیم و تربیت گفت و شنودی میتواند به افزایش سواد سلامت دانشجویان منجر شود. این نخستین مطالعهای است که در ایران تأثیر برنامه درسی سواد سلامت را سنجیده است.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1395/11/4 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1395/2/21 | انتشار: 1396/4/24