ارزیابی تأثیر طرح تشدید مجازات موتورسواران بر تعداد مصدومین ناشی از سوانح ترافیکی - پایش
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
OPEN ACCESS
دوره 6، شماره 1 - ( زمستان 1385 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yunesian M., Moradi A., Khaji A., Mesdaghinia A.R., Zargar M.. Evaluation of the effect of offender motorcyclists' penalty enforcement project on the incidence of road traffic accident injuries in Tehran. Payesh 2007; 6 (1)
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-718-fa.html
مسعود یونسیان ، علی مرادی ، علی خاجی ، علیرضا مصداقی نیا ، موسی زرگر . ارزیابی تأثیر طرح تشدید مجازات موتورسواران بر تعداد مصدومین ناشی از سوانح ترافیکی. پایش. 1385; 6 (1)

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-718-fa.html


چکیده:   (5343 مشاهده)
موتورسواران سهم عمده‌اي در بروز سوانح ترافيكي دارند. اخيراً به منظور ساماندهي وضعيت عبور و مرور موتور سواران در شهر تهران، طرح ويژه‌اي توسط راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ به منظور تشديد مجازات موتورسواران متخلف و كاهش تبعات بعدي (از جمله تصادفات ترافيكي در خطوط ويژه اتوبوسراني) به مورد اجرا گذاشته شده است و در همين راستا مطالعه‌اي با هدف ارزيابي طرح مذكور در مورد سوانح و حوادث ترافيكي طراحي و اجرا شد. اين مطالعه از نوع ارزيابي قبل و بعد بوده و در سال 1383 در بخش اورژانس بيمارستان سيناي شهر تهران انجام پذيرفته است. با توجه به اين كه در زمان انجام مطالعه, مداخله مورد نظر توسط راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ صورت گرفته بود, محققين صرفاً به عنوان مشاهده گر (خارجي) به ارزيابي تأثير اين مداخله بر تعداد بيماران مراجعه كننده به اورژانس بيمارستان سينا پرداختند. جامعه مورد مطالعه شامل مصدومين ناشي از سوانح ترافيكي مراجعه كننده به اين بيمارستان بوده است كه به شيوه سرشماري انتخاب شدند. معيار ورود به مطالعه عبارت بود از مراجعه به اوژانس بيمارستان سينا در فاصله زماني معين (18 ارديبهشت 83 لغايت 17 خرداد 83 به عنوان دوره اجراي مداخله، 18 فروردين 83 لغايت 17 ارديبهشت 83 و همچنين 18 ارديبهشت 82 لغايت 17 خرداد 82 به عنوان گروه كنترل) و داده‌ها از طريق تكميل پرسشنامه در سه مرحله (ماه قبل از مداخله، ماه متناظر سال گذشته و ماه بعد از مداخله) جمع آوري شدند. در اين مطالعه، 1965 بيمار صدمه ديده ناشي از سوانح ترافيكي مراجعه كننده تحت بررسي قرار گرفتند. اطلاعات مورد نياز از پرونده‌ها استخراج و براساس نظام بين‌المللي طبقه بندي بيماري‌ها (ICD10) كدبندي شده و در نهايت با استفاده از آمار توصيفي و تحليلي به وسيله نرم‌افزار آماري SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
يافته‌هاي مطالعه نشان داد كه ميانگين روزانه تعداد مصدومين ناشي از سوانح ترافيكي مراجعه كننده به بيمارستان سينا در ماه اول اجراي طرح ساماندهي در مقايسه با ماه قبل از اجراي آن و ماه متناظر سال قبل افزايش يافته (008/0=P)، اما بروز صدمات شديد ناشي از تصادفات (0001/0>P) و همچنين بروز صدمات ناحيه سر و گردن كاهش يافته است (001/0=P). با توجه به نتايج به دست آمده در اين تحقيق در مجموع به نظر مي‌رسد اگرچه اجراي طرح ساماندهي عبور و مرور موتورسواران در پليس راهور تهران بزرگ، تعداد جراحات ناشي از سوانح ترافيكي مرتبط با موتور سيكلت را كاهش نداده است، اما با ايجاد تغييراتي در الگوي بروز اين سوانح موجب كاهش صدمات شديد و صدمات وارده به نواحي سر و صورت مصدومين شده است.
متن کامل [PDF 195 kb]   (2235 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1385/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق